Dit weekend staat de thuisrace van Red Bull Racing op het programma, waarbij de coureurs morgenavond al voor de leeuwen worden gegooid in de kwalificatie voor de Grand Prix op zondag. Net als vorig jaar wordt er ook dit jaar weer een sprintrace verreden, en dat zorgde er vorig jaar voor dat Red Bull een fout maakte met de afstelling, waardoor de zege op zondag verloren ging. In een exclusief interview met voormalig Red Bull-coureur Christian Klien blikt F1Maximaal vooruit op de editie van 2023.
De 40-jarige Klien reed in 2005 en 2006 als teamgenoot van David Coulthard voor het team van Red Bull, en is dankzij zijn deelname aan het 2010-seizoen nog altijd de laatste Oostenrijker die deelnam aan een Grand Prix. Als Oostenrijker en voormalig Red Bull-coureur hoopt Klien uiteraard op succes voor Max Verstappen, maar dat gaat nog niet zo eenvoudig zijn. Hij denkt dat de grootste concurrentie dit weekend uit het Italiaanse kamp komt. ‘Historisch gezien heeft Ferrari vaak goed gepresteerd op de Red Bull Ring', weet Klien. 'Ze zijn hier de afgelopen twee jaar heel competitief geweest.'
Herhaling van duel tussen Verstappen en Leclerc?
Ferrari is dit jaar al dikwijls competitief geweest in de kwalificaties, waarna het team op zondag terugviel. In Canada was Ferrari op zondag wél snel, maar gooide het op zaterdag al een goed resultaat weg. Als het team dit weekend wel de beide sessies goed weet te presteren, kan het nog wel eens spannend worden vooraan. 'Ze strijden sowieso mee voor poleposition', maakt Klien duidelijk. 'Het lijkt erop dat ze hun bandendegradatie wat beter onder controle hadden in Canada. Als dat op de Red Bull Ring weer het geval is, en de afstelling voor de race goed is, kan Ferrari zelfs in de race het gevecht met Red Bull aangaan. Hopelijk doet Ferrari dit weekend vooraan mee.’ In 2019 en 2022 streden Charles Leclerc en Verstappen ook al tegen elkaar voor de zege.
Mercedes heeft de langzamere bochten als zwakke punt, terwijl Aston Martin juist heel all-round is. ‘Ik denk dat een aantal van de hogesnelheidsbochten, zoals in de tweede en derde sector, goed bij Mercedes zullen passen. Aston Martin is vaak ook in de langzamere bochten goed, dus zij zullen ook weer vooraan meedoen', vermoedt Klien. 'Op de Red Bull Ring is er echter altijd het voordeel van de Honda-motor. Hun turbo in combinatie met de hoogte zou Red Bull moeten helpen.’ De Red Bull Ring is op de circuits in Mexico en Brazilië na het hoogstgelegen circuit op de kalender.
Red Bull Ring veel technischer dan het lijkt
Vervolgens legt Klien uit wat je nodig hebt om in Spielberg een snelle rondetijd neer te zetten. ‘De remprestaties zijn belangrijk. Je moet comfortabel zijn met de remmen, omdat de remmen hier heel belangrijk zijn. Daarnaast is tractie cruciaal', vindt Klien, die daarmee vooral op bocht drie doelt, bovenaan de heuvel. Deze bocht is vaak cruciaal bij het neerzetten van een goede rondetijd. 'In de tweede en derde sector draait het, gezien de hogesnelheidsbochten, echter om aerodynamica.’
Als je de plattegrond bekijkt, lijkt het circuit in Oostenrijk heel eenvoudig, en het heeft dan ook de laagste rondetijd van alle 22 Formule 1-circuits, maar in werkelijkheid is het zo eenvoudig niet, legt Klien uit. ‘Het is een heel kort en simpel ogend circuit, maar in praktijk is het heel technisch. Je auto moet dus heel all-round zijn', meent Klien. 'Je moet goed zijn bij het remmen, en er zijn veel rechte stukken. Het percentage dat je vol gas rijdt is hoog.’
Sprintrace: leuk als toeschouwer, maar niet als coureur
Vorig jaar vergaloppeerde Red Bull zich en werd het feestje verstierd door het steigerende paard uit Italië. Te hoge bandenslijtage maakte Verstappen kansloos in het duel voor de zege. Klien sprak ruim een week geleden nog over de race met Helmut Marko. ‘Ik denk het niet', antwoordt Klien op de vraag of we moeten vrezen voor een herhaling. 'Afgelopen jaar was er ook een sprintrace. Ik sprak hier toevallig over met Helmut Marko in Montreal. Hij zei dat ze afgelopen jaar wat te agressief waren met de afstelling. De focus lag dus te veel op de sprintrace en op de kwalificatie. Ze gebruikten de banden daardoor te veel. Daar hebben ze van geleerd en dat gaan ze anders aanpakken, dus ik verwacht niet dat ze dit jaar hetzelfde probleem zullen hebben.’
Ook dit jaar is er dus weer een sprintrace, en dat maakt het allemaal wat onvoorspelbaarder, legt Klien uit. ‘Ja, dat heb je altijd wel met sprintraces. Voor ons is het vermakelijk en het ziet er van buitenaf eenvoudig uit, maar je hebt eigenlijk maar één vrije training. Daarna staat je afstelling vast voor de rest van het weekend, en het is heel makkelijk om er net een beetje naast te zitten en dan draag je de consequenties de rest van het weekend.’
Klien denkt dat de coureurs en teams anders tegen het sprintraceformat aankijken dan degenen die het weekend voor de televisie doorbrengen. ‘Ja, ik geniet ervan als toeschouwer en als televisiepresentator, omdat het een druk weekend is. Soms kunnen die drie vrije trainingen wel saai zijn, en het is wat moeilijker om te volgen. In een sprintweekend begin je met één training, en dan begint de kwalificatie al, dat is leuk, en dan heb je de sprintrace op zaterdag, dus ik vind het leuk.’
Mocht Klien nog actief zijn geweest als coureur, dan had hij zich echter bij Verstappen aangesloten. ‘Als coureur zou ik het niet leuk vinden, omdat je graag een ideale voorbereiding hebt. Zelfs als er drie uur aan vrije trainingen zijn, is er als coureur en als team altijd wel wat om te optimaliseren, en dat is uitdagend en leuk', aldus de Oostenrijker. 'Als coureur zou je zelfs nog wel meer tijd willen hebben. Dat is het perspectief van de teams en de coureurs, maar uiteindelijk is het ook entertainment, en als toeschouwer is zo’n sprintrace best interessant, maar het moet niet altijd zo zijn. Er moet een goed compromis gevonden worden.’
Voorspelling voor de Grand Prix
Gezien de weersvoorspellingen lijkt het erop dat we twee compleet verschillende races te zien krijgen. De kwalificatie op vrijdag en de sprintdag op zaterdag vinden vermoedelijk op een nat circuit plaats, terwijl het op zondag tijdens de Grand Prix zelf droog kan blijven. Verstappen won al vier keer op de Red Bull Ring, en Klien zet in op een vijfde overwinning voor de Limburger. ‘Volgens mij is het bijna een thuisrace voor Max nu met alle Nederlandse fans, en natuurlijk is het ook een thuisrace voor Red Bull. Hij is de afgelopen jaren bijna onverslaanbaar, dus ik voorspel zeker dat Max zal winnen. Dan zeg ik dat Leclerc tweede wordt en Hamilton derde.'
Een opvallend afwezige in de podiumvoorspelling van Klien is Verstappens teamgenoot, Sergio Pérez. De Mexicaan haalde al drie keer op rij Q3 niet en stond ook al drie races niet meer op het podium. Klien lijkt dus te verwachten dat Pérez het ook dit weekend zwaar gaat krijgen. ‘Hij heeft gewoon een foutloos weekend nodig. In de afgelopen drie of vier races deed hij het helemaal niet goed. Hij stond verder achter Max dan verwacht, dus hij heeft een foutloos weekend nodig, vooral in de kwalificatie.’
Hoewel er veel kritiek op Pérez is geweest in de afgelopen weken, denkt Klien dat de druk op de nummer twee in het kampioenschap nu juist weg is gevallen. ‘Niet meer. Na drie of vier slechte races, waar is de druk dan nog?' vraagt Klien zich af. 'Ik denk dat de druk er vooral aan het begin van het seizoen was, toen hij dacht dat hij voor het kampioenschap kon vechten. Ik denk dat hij de steun van het team heeft, in ieder geval voor dit jaar. Uiteindelijk heeft hij gewoon een goed weekend nodig. Iedereen weet dat hij niet zo slecht is als wat hij in de laatste drie of vier races heeft laten zien. Wat Red Bull nodig heeft is dat hij tweede eindigt. Hij hoeft niet te winnen. Hij moet tweede worden en veel punten voor het kampioenschap binnenhalen. Ik denk dat hij daartoe in staat is.’
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties