Kas Haverkort maakte vorig jaar de overstap vanuit de formule-auto's naar de Porsche Mobil 1 Supercup en miste nipt het rookie-kampioenschap. De 21-jarige uit Hardenberg is dit jaar back for more. Opnieuw zal Haverkort deelnemen aan de Supercup en de Porsche Carrera Cup Duitsland en gaat hij voor beide titels. Hij heeft alle vertrouwen in een knallend autosportjaar.
Het valt wel te stellen dat Haverkort unfinished business heeft. In 2024 debuteerde de jonge coureur in de koningsklasse van de Porsches en vertrok hij als een raket uit de startblokken. Haverkort kwam slechts drie punten tekort om het rookie-kampioenschap te pakken. Het was een bittere pil, maar hij bekijkt het van de positieve kant: er is veel geleerd en daardoor kan het dit jaar alleen maar beter gaan.
'Het was een goed seizoen natuurlijk', blikt Haverkort terug op 2024 met F1Maximaal.nl. 'Ik ging erin zonder enige ervaring in de Porsches, en reed tegen gasten die al jaren in dit veld rijden', vervolgt hij, verwijzend naar onder anderen zijn eigen teamgenoot, Huub van Eijndhoven, en Porsche-veteranen als Jaap van Lagen en Larry ten Voorde. 'Ik heb het rookie-kampioenschap in de laatste ronde in Monza weg moeten geven, omdat iemand me eraf reed.'
Kampioenschap moet behaald worden
Dat was flink balen, maar daar kon Haverkort niets aan doen, zegt hij. 'Anders hadden we het kampioenschap gewonnen, maar dat is niet anders. Ik denk alsnog dat we een heel goed seizoen hadden.' Met een jaar ervaring nu op zak begint Haverkort met veel vertrouwen aan zijn tweede jaar in beide Porsche-kampioenschappen. 'Dit jaar gaan we gewoon het kampioenschap binnenhalen', straalt hij, met een grijns van oor tot oor. Dat betekent dan dat de lat nog hoger zal liggen? 'Jazeker, we moeten winnen!'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Met een lach komt hij vervolgens terug op die opmerking: 'Nee, we moeten niks. Maar ik denk dat we als team samen alles kunnen bereiken.' Halverwege 2024 wist Haverkort al dat hij zijn carrière in de Porsches voort ging zetten met GP Elite. 'Het is gewoon lekker dat je vroeg daarop kan bouwen, dat je een team hebt waarmee je goed samen kan werken, en dat dat vertrouwen er ook is', zegt de 21-jarige.
Het veld in beide kampioenschappen ziet er dit jaar iets anders uit. Een aantal rijders zijn vertrokken, en daar zijn nieuwe namen weer voor in de plaats gekomen. Dat wil niet zeggen dat het een makkelijker rijdersveld is geworden. 'Nou, niks is makkelijk. Was het maar makkelijk!' lacht Haverkort. 'Ik denk dat het best een vergelijkbaar veld is met vorig jaar, dus het wordt alsnog een zwaar jaar. Dat is ook goed, en dat maakt het alleen maar leuk.'
Lees ook
Porsche Supercup GP Monaco | Ten Voorde verslindt concurrentie opnieuw, Haverkort blijft imponeren
Cupracen past goed bij Haverkort
Haverkort heeft zijn ervaring vanuit de formule-klassen goed in kunnen zetten om te wennen aan zo'n Porsche. Een GT-wagen is immers iets compleet anders dan een single-seater. 'De overstap is best wel groot. Ik had eigenlijk verwacht dat die wat kleiner was', geeft hij toe. 'Zo'n auto (Porsche, red.) is een stuk zwaarder en heeft minder downforce. Dat voelt wel een beetje anders. Ik denk dat het direct wel goed ging, die overstap', vervolgt Haverkort.
In klassen als de Porsche Supercup gaat het er ook wat harder aan toe dan in de formule-auto's, aangezien elke race, met zo'n veld en zoveel auto's, een garantie is op door-to-door racing. Dat bevalt Haverkort zeker wel. 'Ik hou echt van dat harde racen. Natuurlijk hoef je niet iemand eraf te rijden, maar dat deur aan deur, dat maakt het echt leuker. Je kunt ook wat agressiever rijden. Het is meer zoals karten, en dat vond ik ook echt het leuke aan karten.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Zo'n GT-wagen is niet zo fragiel als een formule-auto. Het kan verleidelijk zijn om een gevecht hard tegen hard aan te pakken. Soms komt Haverkort zichzelf daarin tegen. 'Af en toe, dan geef ik net iets te veel. Maar hopelijk heeft de organisatie dat niet gezien', zegt hij met een knipoog. In veel knokpartijen raakte Haverkort vorig jaar niet verzeild, en dat wil hij zo houden. Het doel is om dit jaar wat consistenter te presteren. 'Dat was sowieso al sterk, maar daar moeten we nog steeds aan werken natuurlijk.'
Monaco kan niet snel genoeg aan de beurt zijn
Vorig jaar waren er tevens nog wat circuits waar Haverkort nog nooit was geweest. 'Dit jaar ken ik alles, op één baan na, dat is de Norisring. Maar voor het kampioenschap moeten we er gewoon altijd staan. Altijd punten scoren, dat moeten we echt zien vast te houden', zegt de 21-jarige. De Duitse cup begint eind april op Imola, waarna de Supercup halverwege mei eveneens op Imola van start gaat. Vlot na de eerste race van de Porsche Supercup mag Haverkort op één van zijn favoriete circuits rijden.
'Ik vind stratencircuits echt een van de dikste dingen om te doen: Monaco, daar heb ik heel veel zin in', zegt hij. 'Ik houd ook van de old school-circuits, dus ik vind Zandvoort bijvoorbeeld helemaal top. Bij zulke banen is het direct einde oefening als je een keertje buiten de baan gaat. Op circuits als Spa en Oostenrijk heb je dat veel minder. Daar is het racen dan weer heel leuk, maar de circuits vind ik niet super.' Nog een stratencircuit erbij dan maar? 'Dat zou ik helemaal niet erg vinden!'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties