Coronel blikt vooruit op Canada: 'Als Verstappen op de inschrijflijst staat, vecht je voor plek twee' Interviews
Interviews

Coronel blikt vooruit op Canada: 'Als Verstappen op de inschrijflijst staat, vecht je voor plek twee'

Coronel blikt vooruit op Canada: 'Als Verstappen op de inschrijflijst staat, vecht je voor plek twee'

Aankomend weekend staat de Grand Prix van Canada op het programma. Het verraderlijke circuit in Montreal is regelmatig goed voor een verrassing. Zo wonnen Jean Alesi (1995) en Robert Kubica (2008) hun enige Grand Prix in Canada, terwijl ook Lewis Hamilton (2007) en Daniel Ricciardo (2014) hun eerste overwinning pakten in het Noord-Amerikaanse land. Dit jaar gaat Max Verstappen als torenhoge favoriet het circuit op, maar de Nederlander kan daar een extra uitdaging tegenkomen in de vorm van regen. F1Maximaal sprak met Tom Coronel om vooruit te blikken op het weekend.

Coronel keek eerst nog terug op de Grand Prix van Spanje, die van start tot finish gedomineerd werd door Verstappen. Verveeld heeft Coronel zich echter niet: 'Als je het vergelijkt met de Grands Prix die we eerder hebben gehad, was deze juist minder saai dan dat we hiervoor gehad hebben in Barcelona', legt Coronel uit. 'Monaco was dan nog veel saaier, want er werd helemaal niet ingehaald. Er werd meer ingehaald dan de voorgaande jaren in Barcelona. Iemand die aan kop rijdt en wegrijdt, dat is misschien saai. Daar ben ik het mee eens, maar je hebt Verstappen niet in beeld gezien. Dus de dingen die ik gezien heb, vond ik toch wel grappig, bijvoorbeeld met Alonso die eraf schoot bij het opkomen van het rechte stuk (in de kwalificatie, red.). Ik vond het weekend als geheel dus helemaal niet saai.'

De race werd in ieder geval voorafgegaan door een spannende kwalificatiesessie, waarbij veel grote namen al voor Q3 afvielen. 'De Formule 1 is nooit saai, dat was wel weer duidelijk. je zag dat Pérez er niet aan kon komen. Het was toch wel weer bijzonder dat Mercedes er weer aan zat te komen. Het verschil is nog steeds heel groot, maar ze worden wel tweede en derde. De rest zat er niet bij. Vergeet niet dat Aston Martin gewoon in één keer eigenlijk niet deed wat iedereen had verwacht', zo wijst de Viaplay-analist naar de zesde en zevende posities van Lance Stroll en Fernando Alonso aan de eindstreep. 'En als die auto het niet doet in Barcelona, dan heb je volgens mij een probleempje, dus die moeten wel heel snel met wat updates gaan komen.'

Red Bull kent geen uitdagers

Die upgrades zouden bij Aston Martin al in Canada geïntroduceerd worden, maar Coronel ziet Aston Martin en Mercedes allebei niet als uitdager van Red Bull Racing. 'Er is geen uitdager van Red Bull, vergeet dat. Dat is iets wat je momenteel even moet vergeten. Als je Aston Martin, Mercedes en Ferrari met elkaar vergelijkt, dan heeft Mercedes wel de grootste stap gezet. Sergio Pérez moet gewoon minstens tweede kunnen worden. Doe je dat niet, dan heb je echt serieus verzaakt, want met die auto moet je de races in principe kunnen winnen. Dan vecht de rest dus alleen nog voor P3 of P4', verwacht Coronel.

Tekst loopt verder onder de afbeelding.

Sergio Pérez stelde zwaar teleur op het laatste stratencircuit, in Monaco.
Sergio Pérez stelde zwaar teleur op het laatste stratencircuit, in Monaco.

Pérez haalde in de afgelopen twee races het podium niet, en liep daarbij een grote achterstand in het kampioenschap op. 'Pérez riep dat hij voor het wereldkampioenschap ging vechten. Dat was denk ik toen hij aan het dromen was, maar 's ochtends toen hij wakker werd, dacht hij: Ja, fuck. Max lukt het wel, dus dan moet hem dat ook kunnen lukken. Als je dan roept dat je voor het wereldkampioenschap gaat vechten, dat je net zo goed bent als Verstappen, want dat heeft hij gezegd, dan denk ik: Jij hoort gewoon minstens tweede te kunnen worden. Als Max eerste wordt met dertig seconden voorsprong, moet hij makkelijk tweede kunnen worden, met twee vingers in de neus zelfs. Dan verzaak je dus als je dat niet doet. Hij heeft geroepen dat hij het kan, en hij heeft ook hetzelfde materiaal en dezelfde kansen. Het verschil is te groot tussen Max en Pérez.'

Goede balans nodig in Canada

Vervolgens gaat Coronel specifiek in op het Circuit Gilles Villeneuve, vernoemd naar de legendarische Canadese coureur die in 1982 kwam te overlijden na een ongeval op het circuit van Zolder, in België. 'Het is allemaal change of direction, het zijn allemaal hele snelle chicanes. Het is natuurlijk wel weer een stratencircuit. De mensen willen Pérez allemaal de street king noemen, maar daar ben ik het helemaal niet mee eens', zo rekent Coronel af met de reputatie van de Mexicaan. 'Volgens mij was het in Monaco niet om aan te zien. Dit is wel een baan waar je hoge snelheden hebt, en veel verandering van richting. Het zijn allemaal chicanes en rechte stukken. Het is wel een mooie, uitdagende baan met wat hobbeltjes erin, het is niet zo'n standaard stratencircuit. Tractie is belangrijk bij het accelereren uit hairpins', waarvan in Canada vooral in bocht tien sprake is. 'Ik zie echt de balans bij de change of direction als het belangrijkste. Van de ene kant leunen naar de andere kant, dan moet je de balans goed hebben.'

Tekst loopt verder onder de afbeelding.

Het Circuit Gilles Villeneuve bestaat vooral uit rechte stukken en chicanes (Foto: Mercedes AMG F1).
Het Circuit Gilles Villeneuve bestaat vooral uit rechte stukken en chicanes (Foto: Mercedes AMG F1).

Donkere wolken boven het circuit

Volgens de weersverwachting is er net als vorig jaar sprake van serieuze regendreiging. Volgens Coronel zal vooral de 41-jarige Alonso wel een regendansje doen: 'Degene die profijt heeft van de regen, dat is Alonso, die stond vorig jaar tweede achter Max in de regen. Hij ging supergoed zelfs. Dat vind ik cool om te zien. Toen was het in een Alpine die niet vooruit te schoppen was, nu zit hij in een auto die een stuk sterker is. Als het dus gaat regenen, dan zeg ik dat Alonso zou moeten kunnen uitblinken', denkt Coronel. Hoewel Verstappen in het droge bijna zeker is van een plekje vooraan, zal de wereldkampioen zich weinig zorgen maken om de weersomstandigheden. 'Die gozer heeft zóveel zelfvertrouwen, volgens mij interesseert het hem helemaal geen biet. Als ik zie hoe hij alles aanpakt, hoe hij denkt, hoe het team hem probeert te controleren, zelfs met die snelle raceronde (in Spanje, red.). Deze gozer is in een andere league. Het is heel sterk demoraliserend voor de rest, maar als Verstappen op de inschrijflijst staat, weet je dat je voor plek twee en drie vecht.'

Waar Verstappen en Alonso dus weinig moeite zullen hebben met regen, zullen hun landgenoten eerder moeten hopen dat het droog blijft. 'Ik denk dat je minder blij bent in de regen met een auto die niet heel goed is. Ik denk dat Nyck (de Vries, red.) het niet leuk zal vinden, omdat de auto heel moeilijk is. Dat zijn altijd dingetjes die toch wel een beetje in je kop gaan zitten', legt Coronel uit. 'Als autocoureur denk je heel raar: Het zijn voor iedereen dezelfde condities, en ik ben toch beter, dus het maakt mij niet uit. Er is geen coureur die tegen regen is. Al die gasten zijn ook goed in de regen, maar het kan wel zijn dat je een auto hebt waar geen balans in te vinden is. Als je terugdenkt aan de regenrace in Suzuka, dat die banden van de Ferrari helemaal versleten waren en die van Max nog helemaal nieuw. Op basis daarvan zeg ik dat Ferrari voor de regen moet vrezen. Ze zijn snel, maar vergeet niet dat we in Suzuka maar twintig minuten hebben gereden.'

Tekst loopt verder onder de afbeelding.

Vorig jaar zag Verstappen hoe Alonso zijn Alpine naar een tweede plek bracht in de kwalificatie.
Vorig jaar zag Verstappen hoe Alonso zijn Alpine naar een tweede plek bracht in de kwalificatie.

De Vries mist de juiste wapens om toe te slaan

Coronel gaat nog verder in op de situatie van De Vries, die onder moeilijke omstandigheden debuteert, namelijk in een lastig te besturen auto, met het ene na het andere stratencircuit op de kalender, en met torenhoge verwachtingen. 'Ik denk dat het altijd moeilijk is voor zo iemand, omdat er veel van je wordt verwacht. Wij worden een beetje verwend met Max en daar kan je het natuurlijk helemaal niet mee vergelijken', aldus Coronel. 'De jongens vooraan hebben een mitrailleur en een pistool en hij heeft een zwaard. Dan kan je niet vechten met die jongens vooraan. Je hebt de spullen niet, je hebt het materiaal niet, dus dat mag je ook niet van hem verwachten. Wat ik wel zie is dat hij iedere keer lichtpuntjes laat zien dat hij het zitje verdient, en dat vind ik wel heel mooi om te zien als Nederlander zijnde. Want ik ben natuurlijk ook voor Nyck. Iedere Nederlander die racet, dat vind ik mooi.'

De Vries werd voor zijn debuut in de Formule 1 al wereldkampioen in de Formule E, en eerder werd hij ook kampioen in de Formule 2. 'Ik heb altijd het vertrouwen gehad in Nyck. Kijk maar naar zijn hele CV. Negentig procent van het Formule 1-veld kan niet aan zijn CV tippen', ziet Coronel ook. 'Wat het gewoon is: krijg je genoeg tijd om jezelf te absorberen in de hele Formule 1-sfeer? Dat is eigenlijk wat het is. En geef je Nyck genoeg tijd, honderd procent dat hij dan gewoon snel is, honderd procent zeker. Dat heeft hij altijd laten zien. Het is niet zo dat hij in één keer niet meer kan sturen, dat is bullshit.' De Vries is daarbij ook afhankelijk van verbeteringen bij AlphaTauri. 'Precies, hij heeft gewoon een zwaard en dan moet je tegen iemand met een mitrailleur vechten. Forget it. Dan verlies je altijd. Hij mag blij zijn als hij een keertje tiende wordt. En als hij dat wordt, dan heeft hij voor mij de race gewonnen.' Waar Coronel bij De Vries hoopt op een puntenscore, voorspelt hij dat Verstappen de zege pakt, voor teamgenoot Pérez en Carlos Sainz.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws