Jaime Alguersuari maakte halverwege het 2009-seizoen zijn debuut in de Formule 1. Toentertijd was hij de jongste coureur ooit in de koningsklasse van de autosport. De verwachtingen waren hoog en de druk stond er vol op, al helemaal als je een talent bent uit het juniorenprogramma van Red Bull Racing. In gesprek met F1Maximaal kijkt Alguersuari terug op zijn tijd in de Formule 1 bij Toro Rosso, zijn relatie met Helmut Marko en zijn beslissing om een carrière switch te maken.
Het 2009-seizoen is al een tijdje onderweg wanneer Alguersuari zijn debuut maakt tijdens de Grand Prix van Hongarije dat jaar. De Spanjaard, op dat moment slecht 19 jaar en 125 dagen oud, vervangt Sebastièn Bourdais. De Fransman werd op straat gezet door zijn mindere prestaties naast naamgenoot Sebastièn Buemi. De man uit Barcelona had in de jaren daarvoor indruk gemaakt als protegé van Red Bull. Zo won hij in 2008 het Brits Formule 3-kampioenschap en werd hij in 2009 zesde in de Formule Renault 3.5, de klasse waarin hij door bleef rijden naast zijn Formule 1-verplichtingen.
Zijn halve debuutseizoen in 2009 verliep niet geheel volgens plan. Zo viel de inmiddels 31-jarige vijf keer uit in acht races en wist hij geen enkele punt te scoren. In 2010 wist de Spanjaard dit echter wel te doen en scoorde hij er in totaal vijf. Betere resultaten bleven uit en daarom zou 2011 een cruciaal jaar worden in zijn nog maar korte carrière in de Formule 1. Met een totaal van 26 punten eindigde Alguersuari dat jaar als veertiende in het kampioenschap, maar het mocht niet baten. Voor 2012 zou zowel hij als Buemi worden vervangen door Daniel Ricciardo en Jean-Eric Vergne.
'Mijn verhaal met Red Bull is anders dan mijn verhaal met Marko'
Alguersuari is niet de enige die erover mee kan praten hoe het is om aan de kant te worden gezet door Red Bull als resultaten uitblijven. Kijk maar naar Daniil Kvyat, Alexander Albon en Pierre Gasly. Alleen laatstgenoemde is nog fulltime actief in de Formule 1, maar werd wel bij het hoofdteam van Red Bull de deur gewezen. Volgens Alguersuari is er dan ook niet veel veranderd sinds zijn eigen vertrek bij het talentenprogramma.
'Dat denk ik wel, ja, maar het is een lange tijd geleden. Ik ben er niet meer bij betrokken. Helmut (Marko, red.) is nog steeds coureurs aan het managen en hij heeft zo zijn eigen manier daarvoor.' Marko staat namelijk bekend om zijn strenge en felle aanpak van jonge coureurs. Zo laat de Grazer ook vaak en geheel op eigen wijze van zich horen in de media als een coureur het niet goed genoeg doet volgens hem. Alguersuari heeft dit zelf mogen ondervinden, maar staat achter de manier van Marko.
'Ik ben het er zelfs mee eens', vertelt de oud Formule 1-coureur over de aanpak van Marko. 'Ik heb helemaal niks tegen hem, ik vind hem eigenlijk een genie. Hij is ook niet de enige die beslissingen maakt bij Red Bull. Zijn manier toont alleen aan wat je moet doen om bij Red Bull te slagen. Je kan er alleen overleven als je goede resultaten behaalt. Ik ben het niet geheel eens met hoe ik werd behandeld, maar dat kan ik niet maar één persoon verwijten. Red Bull is een grote organisatie en Marko is het publieke figuur dat door iedereen als boosdoener wordt gezien. Hij wil gewoon het beste voor de coureurs die dat ook écht verdienen.'
Alguersuari vervolgt over zijn ervaring met Red Bull: 'Ik heb veel kritiek ontvangen van hem en ik was het ook zeker niet altijd met hem eens. Ik schreeuwde ooit, wellicht onterecht, naar hem en ik riep toen 'je zit fout', omdat hij mij niet wilde geloven nadat ik iets zei over de auto. Hoe dan ook, we hadden een goede relatie. Zulke dingen horen er nou eenmaal bij. Mijn verhaal met Red Bull is anders dan mijn verhaal met Marko. We konden het goed met elkaar vinden.'
Jaime Alguersuari achter het stuur van de Toro Rosso STR5 tijdens de Grand Prix van Maleisië in 2010 (Foto: Morio)
Carrièreswitch voor Alguersuari: 'Ik voelde me niet meer geïnspireerd'
Nadat Alguersuari aan het eind van 2011 op straat werd gezet, duurde het even voordat hij weer achter stuur kroop van een raceauto. Tussen 2012 en 2013 was hij weliswaar actief als testcoureur voor Pirelli, maar pas in 2014 keerde de Spanjaard terug in de autosport. Dat deed hij in de op dat moment gloednieuwe Formule E bij Virgin Racing. Met een vierde plaats in Buenos Aires behaalde hij zijn beste resultaat van het seizoen, maar dat eerste jaar verliep niet soepel. Hij eindigde als dertiende in het kampioenschap en miste de laatste twee races in London door gezondheidsklachten. Dat was het moment dat Alguersuari de haast onmogelijke knoop doorhakte om te stoppen met autoracen.
'Dat was geen makkelijke beslissing', geeft Alguersuari toe. 'Racen heeft altijd een rol gespeeld in mijn leven en sinds dag één ging dat ook goed voor mijn familie. Ik was echt heel blij met hoe het ging, maar op een gegeven moment voelde ik me gewoon niet meer geïnspireerd. Ik voelde dat ik een shift moest maken en dat deed ik. Ik wilde een competitieve auto hebben en ik dacht dat ik alles gedaan had om dat te verdienen, maar de Formule 1 heeft haar eigen 'systeem'. Ik probeerde iets anders (de Formule E, red.), maar de motivatie was gewoon weg. 'Waarom zou ik dit nog doen als ik me niet meer verbonden met de sport voel', dacht ik.'
Alguersuari maakte uiteindelijk de verrassende overstap naar de muziekwereld, waar hij onder de naam DJ Squire nog steeds actief in is: 'Ik heb een liefde voor muziek en ik hou ervan om het te kunnen creëren. Ik ben verliefd op deze vorm van kunst. Ik was op het moment dat ik die overstap maakte slechts 25 jaar oud, dan sta je voor nieuwe uitdagingen en nieuwe keuzes. Hoewel het een hele uitdaging was en ik weer op nul moest beginnen, ging ik er wel voor. Je hebt altijd mensen die zo'n keuze dan bekritiseren, zeker als je een bekend persoon bent, maar ik deed wat voor mij goed voelde. Soms maak je dan de verkeerde beslissing, maar soms heb je het bij het rechte eind. Het voelt voor mij in ieder geval wel alsof ik er goed aan heb gedaan.'
Mogelijke terugkeer in autosport op de loer
De autosport heeft ook na zijn carrière switch nog steeds een grote plek in zijn hart. Een mogelijke terugkeer lijkt dan ook op de loer te liggen gezien Alguersuari weer bezig is met karten. Zo zal hij meedoen aan zowel het Europese als wereldkampioenschap karten dit jaar: 'Mijn leeftijd helpt mij mentaal enorm. Ik voel me daarnaast ook niet meer echt een coureur. Ik begin gewoon weer op nul en dan zie ik het wel. Ik ben een producer, ik heb een boek geschreven en ik ben naar allerlei mooie plekken over de hele wereld gegaan. Het leven heeft mij mooie kansen gegeven en ik wil er gewoon het beste van maken.'
'Toen ik op straat werd gezet door Red Bull was ik erg boos', vertelt de 31-jarige verder. 'Ik wilde niet dat het zo zou eindigen voor me. Ik was kwaad en ik keek met slechte gevoelens naar de autosport, maar dat deed alleen maar meer pijn. Ik moest me eroverheen zetten en daardoor realiseerde ik mij dat het een voorrecht was om in de Formule 1 te mogen rijden. Ik heb mooie mensen ontmoet, ik ben overal naartoe gevlogen en ik heb mogen rijden met auto's met veel downforce, die licht waren en veel vermogen hadden. Dat vergeet je nooit.'
Door: Terrence Riepma, in samenwerking met Maurits Kappetijn
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties