Het World Motor Sport Council van de FIA heeft zojuist de nieuwe reglementen omtrent de krachtbronnen van 2026 en de technische reglementen voor 2022 en 2023 goedgekeurd. Na uitgebreid onderzoek is men tot een pakket gekomen waar alle stakeholders achter kunnen staan, zo geeft FIA-president Mohammed Ben Sulayem aan. Door goedkeuring van het nieuwe regelpakket lijkt niets de toetreding van Porsche in de F1 meer in de weg te staan.
De goedkeuring betreft twee verschillende reglementen. Allereerst zijn de regels voor de motoren voor 2026 nu helder, waardoor de deur voor nieuwe motorleveranciers geopend wordt. 'De FIA blijft verder werken aan innovatie en duurzaamheid. De nieuwe motorreglementen van 2026 zijn hier een voorbeeld van', aldus de president van de FIA in een statement van hetzelfde orgaan. 'De nieuwe motoren zullen ongeveer evenveel vermogen hebben als de huidige. Daarnaast zal het elektrisch vermogen met vijftig procent verhoogd worden en zal duurzame brandstof gebruikt worden. Ten slotte zijn de regels zo interessant mogelijk gemaakt voor nieuwe leveranciers.'
Naast de nieuwe motorreglementen voor 2026 zijn ook wijzigingen goedgekeurd voor het huidige seizoen. Hierbij gaat het om de meting van de verticale oscillatie, de stuiterbewegingen, en de stijfheid van de vloeren. Vanaf de Grand Prix van België zullen deze twee dingen worden gemeten door de FIA. 'Veiligheid geniet de hoogste prioriteit bij de FIA. We hebben het effect van porpoising uitgebreid bestudeerd en zijn tot de conclusie gekomen dat we in actie moesten komen. We willen niet dat rijders verhoogd risico lopen op verwondingen', zo verklaart Ben Sulayem de controversiële wijzigingen.
Grotere wijzigingen in 2023
Ook voor het seizoen 2023 zijn enkele belangrijke wijzigingen doorgevoerd. Allereerst zullen de randen van de vloer met 15 millimeter verhoogd worden. Daarnaast zal ook de diffuser hoger komen te liggen en de stijfheid van dit onderdeel zal tevens toenemen. Ten slotte zal op iedere wagen een sensor komen, die de verticale oscillatie zal meten. Naast deze aerodynamische veranderingen zullen ook enkele veiligheidsmaatregelen worden aangescherpt. Op het circuit van Silverstone crashte Zhou Guanyu en hierbij kwam zijn wagen op de kop te liggen. De rolbeugel brak hierbij af en dit had niet mogen gebeuren, zo vindt de FIA. Vandaar dat de stevigheid van dit onderdeel verhoogd zal worden bij alle wagens.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties