Wolff ontkent dat Mercedes te veel geld uitgeeft: 'We liggen nog steeds op schema' Formule 1
Formule 1

Wolff ontkent dat Mercedes te veel geld uitgeeft: 'We liggen nog steeds op schema'

Wolff ontkent dat Mercedes te veel geld uitgeeft: 'We liggen nog steeds op schema'

Na een stroeve seizoenstart is Mercedes in de laatste races steeds beter op gang gekomen. Een dubbele podiumfinish in Spanje zorgde ervoor dat het Duitse team de tweede plek van Aston Martin over kon nemen in het constructeurskampioenschap, waarbij vooral de grote upgrade in Monaco in het oog sprong. Mercedes heeft echter nog meer grote upgrades gepland voor de komende races, waarbij het moet zorgen dat het budgetplafond niet overschreden wordt.

Mercedes-teambaas Toto Wolff legt aan Autosport uit dat de vele upgrades, plús een geplande conceptwissel voor 2024, allemaal haalbaar zijn onder de budgetlimiet. 'We hebben een enorme organisatie opgezet in de vorm van een financieel departement met 46 mensen, die het budgetplafond tot het laatste schroefje aan toe in de gaten houden. Zij houden alles in de gaten wat we uitgeven gedurende het jaar, en wat we eigenlijk gedaan hebben is het toewijzen van onze middelen aan verschillende projecten. Vorig jaar zijn we het hele jaar onder die lijn gebleven, en ook dit jaar zijn we onder die lijn gebleven. We liggen nog steeds op schema, gezien onze nieuwe ontwikkelingen voor volgend jaar', doelt Wolff, die zelf Economie gestudeerd heeft, op de financiën.

Volgens de Oostenrijker begrijpt het team steeds beter wat het team nodig heeft, en dus wordt het budget voor nieuwe onderdelen nu optimaal gebruikt. 'Het goede is dat we continu leren over wat de auto doet. Er zullen volgend jaar een aantal fundamentele veranderingen in het ontwerp te zien zijn, maar het gaat niet om wat we bouwen. Het gaat meer om wat we simuleren, en dat wordt niet in geld gemeten. Het draait om de snelheid van de computers en om de windtunneluren.'

Zwaktes van W14 zorgen voor ongelijke strijd met Red Bull

Coureur Lewis Hamilton geeft aan dat de W14 het vooral lastig heeft in de langzame bochten, en op het gebied van tractie uit die langzame bochten. 'We hebben nog veel werk te verzetten in het verbeteren van de neerwaartse druk aan de achterkant van de auto, en om wat aerodynamische efficiëntie toe te voegen.' De Brit voelt nog niet heel veel verschil sinds Mercedes nieuwe onderdelen introduceerde in Monaco. 'Er zijn een aantal elementen die anders aanvoelen, maar het gaat er simpelweg om dat we meer downforce krijgen. De karakteristieken van de auto zijn echter zeer vergelijkbaar met wat eerder het geval was. Voor de auto van volgend jaar moeten we veel van dit soort dingen van de auto halen en veranderen. Als we naar de karakteristieken van deze auto kijken, is dit absoluut geen auto die de Red Bull kan verslaan.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws