Wolff kaart belangrijke factor voor succes in 2026 aan: 'De vruchten daarvan plukken' Formule 1
Formule 1

Wolff kaart belangrijke factor voor succes in 2026 aan: 'De vruchten daarvan plukken'

Wolff kaart belangrijke factor voor succes in 2026 aan: 'De vruchten daarvan plukken'

Toto Wolff is intussen aardig gepokt en gemazeld als teambaas bij het team van Mercedes. Met een riante palmares heeft de Oostenrijker duidelijk naam gemaakt voor zichzelf in de koningsklasse van de autosport, maar hoe kan dit dan precies? Wolff zelf heeft hier wel een verklaring voor. Hij benadrukt namelijk dat je de meeste progressie boekt in tijden van tegenspoed, en daarom koestert hij ook geen wrok jegens de Mercedes-campagne van 2024.

Wolff kende hypersuccessen met het Duitse team, zo won hij tussen 2014 en 2021 onafgebroken alle constructeurstitels met de renstal. Echter ging het bergafwaarts toen de nieuwe reglementen van 2022 in gebruik werden genomen. Mercedes zakte flink af op de rangorde en moest dus de weg naar boven weer gaan vinden. Wolff denkt echter dat dit soort periodes juist leerzaam zijn. 'Je leert veel meer van tegenspoed, omdat dit het moment is waarop je cultuur en veerkracht op de proef worden gesteld', zo stelt de Oostenrijker.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Wolff weet wel waarom hij succesvol is geworden: 'Je leert veel meer van tegenspoed'
Wolff in de succestijden bij het team van Mercedes. 

'Je komt zelden terug van een race en zegt: waarom heb ik in godsnaam gewonnen? We zeggen dat de dagen waarop we verliezen, de dagen zijn waar onze concurrenten het meest bang voor moeten zijn, omdat we het meest leren', zo vervolgt de teambaas van Mercedes in een interview met The Guardian. Wolff benadrukt dat Formule 1 nou eenmaal een wereld is van pieken en dalen, en dat de laatste twee reglementswijzigingen doorgevoerd zijn om de dominantie van Mercedes te beëindigen. 'De aard van het spel is dat je de regels verandert om de race competitief te houden', stelt Wolff.

Ook steekt hij de hand in eigen boezem en ziet hij in dat ze in 2022 dingen anders hadden moeten aanpakken. 'Na de laatste veranderingen hebben we het niet goed gedaan. Als je over tien jaar terugkijkt en zegt dat we als derde en tweede zijn geëindigd, klinkt dat respectabel. Maar als een ander team bijna alle races wint, is dat niet goed genoeg', zo vervolgt de Oostenrijkse teambaas over de moeilijke periode van Mercedes.

2024 had lichtpuntjes

En ook 2024 was niet een absoluut topjaar, maar toch zaten er wat duidelijke lichtpuntjes in dit jaar. Zo won het team dit seizoen toch drie races, en heeft de vierde plek bij de constructeurs ook voordelen. 'Ik ben oké met het seizoen van 2024 omdat we drie races hebben gewonnen en we hebben respectabele prestaties geleverd. En als we de vierde plaats moeten pakken, is dit het seizoen om dat te doen. Hoe lager je in het kampioenschap staat, hoe meer extra windtunneltijd je volgens de regels mag hebben voor de auto van 2026. We zijn in een positie om de vruchten te plukken van meer ontwikkelingstoewijzingen', legt Wolff uit.

Maar waar komt deze motivatie uit tegenspoed vandaan? Wolff vertelt hoe dit op jonge leeftijd al bij hem gevormd werd. 'Mijn vader stierf toen ik 15 was. Maar hij was 10 jaar lang ernstig ziek van hersenkanker, dus als kleine jongen moest ik de situatie onder controle krijgen', vertelt Wolff. 'Mijn moeder was niet zo aanwezig omdat ze zelf moest overleven. Ik zorgde voor mijn jongere zusje. Ik wilde verantwoordelijk zijn voor mezelf, ik wilde me niet schamen voor mijn ouders.'

'Ik wilde financiële controle over mijn leven. Het begon toen ik acht was en het sloeg bruut toe. Ik had geen keus', aldus Wolff over zijn jeugd. Daarom heeft hij enorm veel moeite met nietsdoen. Hij wil constant blijven gaan. 'Het is moeilijker als ik mezelf van het hamsterwiel afhaal. Het is niet eens laagseizoen. Het is nog moeilijker als we in de zomer twee weken gesloten zijn. Ik let erop dat ik mezelf bezighoud met dingen die ik leuk vind. Ik ben niet iemand voor een maand vakantie', zo concludeert Wolff over zijn werkethiek.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws