Voormalig teammanager en F1-journalist Peter Windsor denkt niet dat Charles Leclerc en Max Verstappen een heel vergelijkbare basis hebben, maar dat Verstappens talent veel verder doorontwikkeld is dan dat van de Ferrari-coureur. Daar komt bij dat Verstappen een heel stabiel team om zich heen heeft, en dat dat bij Ferrari nog wat werk vereist. Op basis van puur talent staan ze dicht bij elkaar, maar Verstappen blinkt toch uit.
Dat Windsor fan is van beide rijders steekt hij nooit onder stoelen of banken. Hij kan tegelijkertijd ook kritisch zijn, maar de 72-jarige weet ook dat Leclerc en Verstappen twee heel goede F1-coureurs zijn. De Brit steekt vaak de loftrompet voor de manier waarop de Nederlander rijdt, hoe hij één kan zijn met zijn bolide, en met name bewondert hij vaak hoe Verstappen met zijn banden om kan gaan. Dat zijn dingen waar Leclerc nog aan moet werken. 'Ik denk niet dat Leclerc een heel vergelijkbare natuurlijke basis heeft als Max', analyseert Windsor in zijn livestream op zijn YouTube-kanaal. 'In tegenstelling tot Max heeft Charles niet zoveel jaren gereden met een engineer als Newey.'
Daardoor heeft Leclerc ook geen auto gehad die hem in staat stelde om te experimenteren en de dingen te doen die Verstappen heeft kunnen doen. 'Hij staat meer onder druk omdat hij bij Ferrari is, hij staat meer in de schijnwerpers vanwege Ferrari. Elke milliseconde dat hij uit de auto is, kijken ze naar hem', zegt Windsor. 'Hij heeft zijn talent niet zo ver ontwikkeld als Max zijn talent heeft ontwikkeld, en ik denk dat dat op dit moment te zien is in de kwalificatie wanneer hij het niet zo goed doet als Sainz, laat staan Max.' Leclerc had het in Australië en in Japan moeilijk tijdens de kwalificatie, terwijl de zaterdagen juist zijn sterke punt zijn. Leclerc wil in China de focus op zijn kwalificatie leggen.
'Dat kan Verstappen zelf'
Bij Red Bull en Verstappen is het totaal plaatje veel completer. Ferrari staat er echter wel veel beter voor dan in 2023 het geval was. Toen kampten ze met een wispelturige auto die elke race door de banden zakte, maar het lijkt nu de goede kant op te gaan. 'De laatste twee kwalificatierondes gaven de banden van Leclerc het op', zegt Windsor. 'Dat gebeurt bij Red Bull niet, omdat ze daar direct bovenop zitten. En Verstappen ook. Hij kan het (bandenmanagement, red.) waarschijnlijk wel alleen met zijn ervaring, maar hij heeft ook alle ondersteuning tot zijn beschikking. Bij Ferrari is het nog steeds zo dat Charles hier is met zijn team, de strateeg staat daar, en dan staat de ingenieurs weer ergens anders. Het is veel moeilijker om alles bij elkaar te krijgen. Maar, op basis van natuurlijk talent staat Leclerc heel dicht bij Max.'
Meediscussiëren? Klik hier om je te registeren!
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties