Windsor genoot van 'beste race in tijden': 'Ferrari was daar echt heel sterk' Formule 1
Formule 1

Windsor genoot van 'beste race in tijden': 'Ferrari was daar echt heel sterk'

Windsor genoot van 'beste race in tijden': 'Ferrari was daar echt heel sterk'

De situatie tijdens de Grand Prix van Singapore zag er ongetwijfeld heel anders uit dan wat de afgelopen raceweekenden lieten zien, maar volgens Peter Windsor was de race op het Marina Bay Street Circuit 'een van de beste races die hij in tijden heeft gezien'. In zijn YouTube-analyse bespreekt hij voornamelijk de keuzes en prestaties van Ferrari, die Carlos Sainz aan de overwinning hielpen.

Ook Windsor benadrukte maar eens dat een poleposition in Singapore garant staat voor zo ongeveer dertig procent kans op de overwinning, en volgens de analist heeft het team van Ferrari de race op sublieme wijze weten te winnen. Aan het begin van de race kwam de druk op de schouders van Sainz vooral van teamgenoot Charles Leclerc, die op de zachte band van start ging om George Russell naar plek drie te verwijzen. 'Sainz startte op de medium-band en Leclerc op de zachte, en dat was natuurlijk om Russell achter zich te houden, maar de beide Ferrari-coureurs gingen prima van start.'

Vanaf de eerste en tweede positie kon de Italiaanse renstal vervolgens de race onder controle houden, en ook dat deden ze volgens Windsor uitstekend. 'Leclerc wilde op zijn zachte band natuurlijk sneller, maar Sainz moest die medium-band in leven houden. Ferrari heeft die situatie echt goed uitgespeeld, overigens.'

Virtual Safety Car zorgt voor lastige strategische vraagstukken

Vervolgens komt er een Virtual Safety Car op de baan, wat volgens Windsor op zichzelf al zeldzaam is. 'Virtual Safety Cars zien we tegenwoordig amper, dus dat brengt lastige kwesties met zich mee.' Zo ook voor Ferrari, want de Virtual Safety Car bood hen een kans op een pitstop. 'Het was een lastige beslissing voor Ferrari, want je weet niet wat de concurrentie gaat doen. Anderen zullen op de keuze van de leider reageren, en ik denk persoonlijk dat Ferrari verkeerd koos om buiten te blijven.' Toch had de analist waarschijnlijk dezelfde keuze gemaakt op dat moment.

De Mercedes-coureurs gingen echter wél voor een pitstop, en dat werd volgens Windsor het volgende probleem voor Sainz. Lando Norris werd echter zijn redder in nood door als buffer tussen beide partijen te gaan zitten. 'Norris reed ook op oude harde banden, en kon daardoor als een soort buffer fungeren mocht Mercedes dichterbij komen. Dat deden ze, uiteraard.' Mercedes won een hoop tijd in de tweede sector, maar verloor die winst in de eerste en derde sector. 'Maar ze waren in die sectoren niet slechter dan Ferrari. Het verschil zat hem in de rechte stukken, want daar was Ferrari juist wel heel sterk.'

In sector twee ging het dan ook fout voor Russell. De jonge Brit had al veel gevraagd van zijn banden en reed in sector twee, waar ze dus relatief snel waren, maar raakte de muur en zag zijn derde podiumplek zo door zijn vingers glippen. Volgens Windsor had het veel verschil gemaakt als Hamilton en Russell in omgekeerde volgorde reden. 'De banden van Hamilton waren beter, dus als je hem voor Russell had laten rijden had hij de race kunnen winnen. Hij zou Norris en Sainz nog voorbij moeten, maar het had een mogelijkheid kunnen zijn.'

Mercedes was dus niet zo snel op de rechte stukken als Ferrari, maar Windsor zag dat ook McLaren de Italiaanse renstal in dat opzicht niet wist te verslaan. 'In Singapore was Ferrari zo goed omdat ze in de bochten de gewonnen tijd van de rechte stukken niet verloren, omdat er minder bochten waren met low downforce.' Toch wist Norris dus te verrassen door de Mercedes-coureurs, met de versere en zachtere banden, achter zich te houden.

Alternatieve strategie als laatste redmiddel voor Red Bull

Voor het eerst in tijden reed Verstappen weer eens midden in het achterveld, in plaats van ver ervoor, en ook Windsor benadrukte dat het cruciaal was voor de Nederlander om een strategie te hanteren die verschilde van de rest van het veld. 'Hij moest een strategie kiezen die anders was dan die van de rest, want dat was de enige manier om potentieel een goed resultaat binnen te halen.' Het kiezen van een andere strategie vergt veel tijd en moeite, want als team moet je accuraat kunnen voorspellen wat de rest van het veld zal doen. Ook Windsor zag dat dat geen makkelijke opgave was. 'Iedereen zou waarschijnlijk op de medium-banden starten, maar dan was het voor Red Bull de vraag of de zachte of harde banden de betere keuze zouden zijn.'

Volgens Windsor had het weinig verschil gemaakt als hij op een alternatieve strategie in het middenveld had gereden. Toch zag het er in het begin van de race niet eens zo slecht uit voor Verstappen, aldus de analist. 'Hij deed het heel goed in dat eerste deel van de race, en de Red Bull zag er goed uit in dat eerste deel van de race.' Windsor vindt dan ook dat Verstappen het met zijn vijfde plek uiteindelijk goed af wist te sluiten in Singapore, 'want voorbij gaan aan de Haas- of Alpine-coureurs is nooit makkelijk, maar Max heeft er waarschijnlijk wel van genoten.'

Als het team enkele ronden gewacht had was er een kans geweest dat Verstappen alsnog onder de Virtual Safety Car zijn pitstop had kunnen maken, maar Windsor durft niet te zeggen of dat veel verschil had gemaakt. 'Het had hem misschien wel kunnen helpen, maar ik weet niet of hij in die situatie Leclerc nog in had kunnen halen.' Verstappen zag er wel heel sterk uit op de medium-banden en over het algemeen wist de Oostenrijkse renstal de schade nog enigszins te beperken, 'maar de zegereeks van Verstappen kwam wel tot een einde en voor het eerst wist er een coureur die niet voor Red Bull reed er met de overwinning vandoor te gaan.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws