Windsor wil niets weten van correlatieproblemen bij Red Bull: 'Er is veel meer aan de hand' Formule 1
Formule 1

Windsor wil niets weten van correlatieproblemen bij Red Bull: 'Er is veel meer aan de hand'

Windsor wil niets weten van correlatieproblemen bij Red Bull: 'Er is veel meer aan de hand'

Peter Windsor denkt niet dat de problemen van Red Bull Racing komen door correlatieproblemen tussen de windtunnel en het circuit. De journalist is van mening dat dit simpelweg onmogelijk is met iemand als Adrian Newey in je gelederen. Windsor verwacht dan ook dat er wat meer aan de hand is bij de Oostenrijkse renstal. Dat probleem zal volgens de Brit niet makkelijk op te lossen zijn.

Red Bull hoopt dat het tijdens de herfststop de problemen met de auto heeft weten te verhelpen. De Oostenrijkse renstal loopt al sinds de Grand Prix van Miami achter de feiten aan, ondanks dat Max Verstappen nog twee races wist te winnen. De race op het Circuit de Barcelona-Catalunya was de laatste Grand Prix die de Nederlander op zijn naam kon schrijven. Daarna ging het bergafwaarts voor Red Bull. De Oostenrijkse renstal moet het probleem inmiddels gevonden en aangepakt hebben.

Christian Horner en Helmut Marko wezen naar de verouderde windtunnel en een slechte correlatie tussen de windtunnel en het circuit. 'Het is een soort trend: als de auto het slecht doet, dan moet je zeggen dat het komt door de slechte correlatie tussen de windtunnel en het circuit', zegt Windsor in een livestream op zijn YouTube-kanaal. De voormalig teammanager van Williams gelooft het verhaal van Red Bull dan ook niet zo. 'Er is niemand die beter de juiste vragen kan stellen en met oplossingen kan komen dan Adrian Newey.'

Newey vertrekt volgend jaar naar Aston Martin, nadat hij eerder dit jaar aankondigde te vertrekken bij Red Bull. Horner heeft echter gezegd dat de ontwerper al een tijdje niet meer bezig was met de Formule 1-auto's van Red Bull. 'Het kan zo zijn dat Adrian Newey al heel erg lang niet meer bij die windtunnel is geweest, nog ver voordat hij aankondigde dat hij zou vertrekken bij Red Bull. Dan kan het gebeuren dat andere ingenieurs te veel vragen van de windtunnel. Slechte correlatie begint altijd bij het stellen van de verkeerde vragen en het niet begrijpen van wat de windtunnel je kan bieden.'

Windsor vindt correlatieproblemen een smoes

Windsor is echter van mening dat de problemen bij Red Bull waarschijnlijk groter zijn dan dat het team naar de buitenwereld communiceert. De journalist vindt de correlatieproblemen dan ook een slecht gevonden smoes van de regerend wereldkampioen. 'Het is heel makkelijk om iets af te schuiven op correlatieproblemen. Het is hetzelfde als zeggen dat de bandentemperaturen je nekken als je last hebt van problemen met de balans. Er is echt veel meer aan de hand.'

Windsor denkt dat het roer bij Red Bull drastisch om moet, als het ook volgend jaar nog wil strijden voor de titel. 'Het concept van de Red Bull bereikte met de RB19 zijn maximum. Nu is de RB20 net wat sneller omdat ze wat gebieden hebben verbeterd, maar ze hebben het plafond waarschijnlijk wel bereikt. McLaren kwam van heel ver en kon nog meer puzzelstukjes bekijken. Red Bull is zijn sweet spot kwijtgeraakt. Die gaan ze dit jaar niet meer terugvinden, maar ze gaan vast nog wel een race winnen', aldus Windsor.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws