McLaren won in 2024 voor het eerst sinds 1998 de titel bij de constructeurs, en dat is een uitermate knappe prestatie. Het team uit Woking ontwikkelde een sterke auto met indrukwekkende technische snufjes. Een van deze innovaties was de zogenaamde flexi-wing. Echter, dit trucje werd aangepakt door de FIA, waardoor we het in 2025 niet meer terug zullen zien op de auto's. Red Bull Racing klaagde in 2024 over de vleugel van McLaren, en volgens Peter Windsor is dat meer dan logisch.
Red Bull startte het seizoen van 2024 ijzersterk, maar gedurende het jaar zakte het team van Max Verstappen langzaam weg in de rangorde. McLaren bewandelde juist de omgekeerde weg en pakte in Azerbeidzjan de leiding in het constructeurskampioenschap. In datzelfde weekend kwam het team uit Milton Keynes in opspraak door de flexende achtervleugel op de MCL38. De FIA heeft sindsdien besloten dat er strengere regels komen voor dit soort technologieën.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Windsor denkt dat de FIA hiermee de juiste keuze heeft gemaakt. 'Als team heb je een keuze: probeer je zelf zo’n vleugel te ontwikkelen, of ga je druk uitoefenen op de FIA zodat de regels veranderd worden', begint Windsor op het YouTube-kanaal Cameron F1. 'Uiteindelijk ga je er hoe dan ook met gestrekt been in. Het is natuurlijk wel lastig om met zo’n vleugel te komen, helemaal als je haast hebt', aldus Windsor.
Red Bull gooide het dus over een andere boeg, en volgens de Brit is dat een slimme keuze geweest. 'Red Bull heeft gewoon gezegd: we hebben het budget niet. Tuurlijk hebben ze het budget wel, maar ze willen het er gewoon niet aan spenderen. Als ze, net zoals McLaren, zo’n vleugel hadden willen ontwikkelen, dan hadden ze daar een groot gedeelte van hun budget aan moeten uitgeven. Het is veel makkelijker om te zeggen dat ze niet in staat zijn om dat te doen', zo verklaart de Britse journalist over de slimme reactie van de Oostenrijkse renstal.
Red Bull zette de FIA onder druk
'Daarom hebben ze de FIA onder druk gezet. Ik denk dat Ferrari en Mercedes ook doorhadden wat er precies gaande was', legt Windsor verder uit. 'Daarom hebben ze Red Bull dat gewoon laten doen. Je kan nergens vanuit gaan met de FIA. De deur stond altijd open voor dit soort vleugels in 2024, dus het verbaast me niet dat ze het voor 2025 op deze manier hebben gedaan. Ik denk dat ze allemaal op dezelfde golflengte zullen zitten wanneer we in Melbourne komen', concludeert Windsor.
McLaren won dus de constructeurstitel in 2024, maar in 2025 is het nog maar de vraag hoe het zal verlopen. McLaren, Ferrari, Mercedes en Red Bull wonnen allemaal meerdere races in het afgelopen jaar, en aangezien de regels nauwelijks gewijzigd worden voor aankomend seizoen, kan je verwachten dat het opnieuw een spannend gevecht wordt in 2025.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties