Red Bull Racing bleek Ferrari de baas te zijn op de rechte stukken tijdens de Grand Prix van Saoedi-Arabië. Hoewel Sergio Pérez enigszins onfortuinlijk op P4 eindigde, kon Max Verstappen als winnaar uit de strijd komen. Formule 1-journalist Peter Windsor analyseert de race na afloop op zijn YouTube-kanaal en ook hij zag Red Bull-dominantie. De topsnelheid van de Oostenrijkse renstal nekte Charles Leclerc.
Het Jeddah Corniche Circuit trakteerde ons voor het tweede jaar op rij op een bloedstollend spannende race. Deze keer eindigde het gevecht om de leiding van de race niet in brokstukken, maar liep het uit op een duel om DRS. Na een aantal pogingen lukt het Verstappen om Leclerc te verschalken, en dat met behulp van zijn hoge topsnelheid en het DRS-systeem. Windsor benadrukt dit feit in zijn analyse.
'Topsnelheid was de winnaar van de dag, wat ook te voorspellen viel', zegt de Brit. Het circuit in Jeddah kent immers lange rechte stukken en 79% van de ronde wordt gereden met vol gas. Vanaf het begin van de race werd de Red Bull-topsnelheid zichtbaar. 'Op volle tanks reed Pérez 310 km/u, Leclerc zonder DRS 302 km/u, Verstappen 307 km/u en Carlos Sainz 297 km/u. En ik blijf er maar over doorgaan omdat topsnelheid erg bepalend kan zijn in hoe je een inhaalactie voorbereidt.'
Windsor: 'Geen reden waarom Ferrari niet sterk zal zijn in Melbourne'
Het team uit Maranello kwam een klein beetje topsnelheid tekort in Jeddah, maar in de bochten waren ze heel sterk. Sainz als Leclerc konden beiden hun slag slaan in de eerste en meest bochtige sector van het circuit. 'Ferrari zal denken: 'Als we zo dichtbij Red Bull kunnen komen op zo'n circuit, smachten we naar Melbourne (waar de Grand Prix van Australië verreden zal worden op 10 april, red.)!' Rond dat circuit is er geen reden waarom Ferrari niet ontzettend sterk zal zijn.'
'Ik ben benieuwd of Ferrari hun auto zo laat, wetende dat ze een goed pakket hebben voor Melbourne. En ook of Red Bull een beetje van hun topsnelheid kan inleveren om aan meer downforce te komen. Ik denk, Adrian Newey kennende, dat het wel zou moeten kunnen. Ook ben ik benieuwd of Mercedes wat minder gaat stuiteren en wat gewicht uit die auto kan halen en zo iets meer in de buurt kunnen komen van de top twee teams', concludeert Windsor.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties