Voormalig F1-teameigenaar en F1-journalist Peter Windsor denkt dat Red Bull Racing conservatief is begonnen aan het raceweekend in Japan en dat de set-up nog drastisch gaat veranderen voor de racedag. De Brit merkte op dat Ferrari en Mercedes ook interessante runs lieten zien, en dat de Duitse renstal het voor het eerst sinds lange tijd weer eens voor elkaar lijkt te hebben met de auto.
Na de eerste vrije training was er niet veel te beleven op Suzuka. De eerste sessie van het weekend werd onderbroken door een rode vlag vanwege de crash van Logan Sargeant en tijdens de tweede vrije training regende het. Weinig coureurs gingen de baan op, waardoor er nog veel vraagtekens zijn betreffende de racepace en kwalificatiesimulaties. Windsor heeft echter het een en het ander kunnen ontdekken. 'Max heeft een run gedaan met weinig brandstof en klokte een 30,0', zegt Windsor in zijn analyse op zijn YouTube-kanaal. 'Zijn topsnelheid was 295 kilometer per uur. De volgende tijd is een 30,2 van Sainz, hij is iets sneller op het rechte stuk. Je moet aannemen dat Max het uiterste eruit haalt, en hij pusht de rondetijd waarschijnlijk tot onder de 30,0, en dat is sneller vergeleken met vorig jaar.'
De Brit laat weten dat dat maar liefst 1,6 seconden sneller is dan in 2023, wat volgens Windsor de kracht van de zachte band laat zien en ook hoeveel vooruitgang er is geboekt door de teams in de afgelopen zes maanden. Dat vond Windsor behoorlijk indrukwekkend. 'Max was dus snel met 30,0 en Carlos ziet er weer goed uit in de Ferrari, iets sneller dan Charles elke keer dat hij naar buiten ging. Iedereen heeft upgrades hier, voornamelijk voor tekortkomingen en dingen die we niet kunnen zien. Carlos ziet er echt goed en rustig uit en heeft de controle over zijn weekend. En die 30,2, ja... Dat is slechts drie kilometer in topsnelheid', analyseert Windsor. 'Dat is eigenlijk wat ik na Melbourne zei, betreffende de algehele ronde zal Red Bull in staat zijn om iedereen bij te houden en dat te doen met een topsnelheidsvoordeel.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Red Bull is daarin echter flexibel, zo geeft Windsor aan. 'Wat ze kunnen doen is het gaan compenseren en voor iets minder topsnelheid gaan om zichzelf nog een grotere sweet spot te geven met meer downforce, als ze dat willen', zegt de Brit. 'Red Bull gaat hier absoluut conservatief in, op deze vrijdag, als je kijkt naar de topsnelheden. Ze geven zichzelf veel downforce en ik heb ze ook op de harde band zien rijden in de 36ers', aldus Windsor. 'Charles reed ook op de harde band en klokte lage 35ers', wijst hij aan. 'Dat zal Red Bull zeker laten nadenken. Op dit moment heeft ze het topsnelheidsvoordeel. Voor het weekend zal ze de set-up waarschijnlijk drastisch gaan veranderen, maar die run van Charles op de harde band was zeker interessant.'
Mercedes 'lijkt hier een goede sweet spot te hebben'
Van Mercedes werd niet verwacht dat Suzuka een goed circuit voor de W15 zou zijn. De snelle bochten waren nogal een pijnpunt in Jeddah en Australië, en Suzuka is een behoorlijk snel circuit. Toch ziet Windsor dat het wel aardig ging met de Zilverpijlen. 'Een tijdlang was Lewis de snelste. Hij zag er behoorlijk goed uit in de Mercedes vanaf het begin. De auto lijkt hier een redelijk goede sweet spot te hebben, en ook een redelijke topsnelheid. Lewis eindigde uiteindelijk als vijfde net achter George, met een 30,5. Maar op dat moment was die 30,5 een goede drie of vier tienden sneller dan wie dan ook op de zachte band. Het was een echt goede ronde van Lewis. En de topsnelheid, zoals je daar kunt zien, 295 kilometer per uur, plaatst hen naast Red Bull. Of dat zo zal blijven gedurende het weekend, is natuurlijk nog maar de vraag.'
In VT1 hebben een aantal teams een poging gedaan om wat longruns te rijden. Hamilton wist wat meer rondes gedaan te krijgen dan Verstappen. 'De meeste rijders kozen de zachte band en lieten zien dat het een goede raceband is. Kijk naar het aantal rondjes dat Lewis heeft gedaan en kijk hoe consistent Lewis is. Dat is een Lewis die weer van het rijden geniet, zeker, vooral op Suzuka', analyseert Windsor. 'Maar om de auto in balans te hebben, zo vroeg in het weekend, dat is prettig. En dat hebben ze tot nu toe nog niet gehad, toch? Dus dit was een goede dag voor Lewis, misschien wel de beste die hij tot nu toe dit jaar heeft gehad. Ook Ferrari deed het goed met het verdelen van het werk tussen de zachte band en de harde band. De brandstofruns van Leclerc op de harde band zagen er echt goed uit.'
Meediscussiëren? Klik hier om je te registeren!
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties