Peter Windsor denkt dat Max Verstappen reden genoeg heeft om zich zorgen te maken over zijn toekomst bij Red Bull Racing. De Britse analist sprong op de bres voor de wereldkampioen, die in Monaco enige kritiek te verwerken kreeg van sommige internationale media vanwege zijn klachten over de slecht bestuurbare RB20 en de saaie race op zondag.
De laatste drie Grands Prix waren een driestrijd tussen McLaren, Ferrari, en Verstappen. Windsor verwacht dat we dit steeds vaker gaan zien. 'De teams komen nu een muur tegen richting het einde van 2025. Er is een limiet aan wat zelfs iemand als Adrian Newey kan doen met deze reglementen', weet Windsor te melden op het YouTube-kanaal van Cameron F1. 'Als hij nu bij die limiet zit, zou dat betekenen dat de andere grote teams dichtbij moeten kunnen zitten. Ferrari en McLaren hebben het goed gedaan, maar Mercedes komt nog flink tekort, en Aston Martin ook.'
RB20 teert op topsnelheid
Windsor vindt het zwakke optreden van Red Bull in Monaco nog niet direct zorgwekkend. 'Ik denk nog steeds dat de filosofie van de Red Bull, met de topsnelheid die ze kunnen genereren, nog steeds de juiste is voor het gehele kampioenschap. Dan moet je alle 24 verschillende circuits meenemen in 2024. Ik denk dat ze in Canada en Barcelona een hele goede auto zullen hebben', voorspelt de Brit. Het circuit in Canada wordt echter ook gekenmerkt door de vele kerbstones, waar Red Bull het afgelopen weekend ook lastig mee had.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
De sterktes van de RB20 zullen volgens Windsor wel doorslaggevend zijn op veel circuits. 'Als je op een circuit komt waar je de topsnelheid niet kan benutten, moet je compromissen sluiten, en dat zullen we vaker gaan zien. Dat zijn compromissen qua rijhoogte, of het downforce-niveau of de stijfheid van de auto. Als alle andere teams straks weer meer topsnelheid nodig hebben, zal je de Red Bull weer beter zien worden.'
'Zou heel gek zijn als Verstappen dat zegt'
Dat Verstappen in het Monaco-weekend klaagde, getuigt volgens Windsor alleen van een winnaarsmentaliteit. 'Max is een coureur en wil elke Grand Prix winnen', weet de analist. 'Het is normaal voor een coureur, als hij een goede auto heeft en op een circuit komt waar het opeens niet loopt, dat hij zorgt dat het team dit weet, en dat het spanning oplevert binnen het team. Ze willen zorgen dat de auto de race erna wel weer werkt, dat is niks ongewoons. Als Max zou zeggen: ik maak me geen zorgen, want de auto is weer geweldig in Canada, Spanje, en Engeland, en Monaco boeit me niet, dan zou dat heel gek zijn. Dat gaat hij natuurlijk nooit zeggen. Natuurlijk zegt hij dat het beter moet, dat is normaal.'
Vertrekwens Verstappen?
Bij Sky Sports F1 meldde Ted Kravitz dat hij verwacht dat Verstappen nog steeds naar Mercedes wil vertrekken in de komende jaren, en dat hij zoveel klaagde om te rechtvaardigen dat hij zijn heil elders wil opzoeken. 'Als Verstappen bij Red Bull wil vertrekken, is het heel duidelijk waarom dat was: dat is omdat Adrian Newey vertrokken is', vindt Windsor. 'Waarom zou hij een andere reden moeten verzinnen? De waarheid en de realiteit is dat Newey niet bij Red Bull blijft, dus er is alle reden voor Verstappen om zich zorgen te maken over de toekomst, en om wat hij wil doen.'
'Tot nu toe was hij in zijn Formule 1-leven volledig in harmonie met Newey', vervolgt Windsor. 'Het is dus een grote verandering voor hem. Hij hoeft niks slechts over de auto te zeggen om een excuus te verzinnen om te vertrekken. Dat slaat nergens op, wat mij betreft', zo rekent Windsor af met woorden van Kravitz in Monaco.
Vertrouwen in Red Bull-motorproject
'Het andere punt is dat ik veel mensen ken, die bij Red Bull Powertrains werken', deelt de voormalige teammanager. 'Er waren ook veel mensen van Ford in Monaco aanwezig. Ik denk dat iedereen die zegt dat Red Bull Powertrains en Ford ver achterliggen ten opzichte van Mercedes met vuur speelt. Dat is gekkenwerk om dat nu te zeggen. Misschien dat het uiteindelijk wel zo blijkt te zijn, maar ik denk niet dat er enig bewijs is om dit nu te suggereren. Als ik bij Red Bull zat, zou ik heel comfortabel zijn, ook gezien het werk dat ze al met Honda gedaan hebben.'
Windsor denkt wel dat Newey's vertrek een gemis is. 'Als Newey vertrekt, kan dat van invloed zijn op Red Bull Powertrains, maar ze hebben wel veel goede mensen, en ik denk dat hun motor in 2026 heel goed zal zijn.' In 2026 verschijnen er zes motorenbouwers aan de start. Naast Red Bull Powertrains en Mercedes zijn dat Ferrari, Honda, Audi, en Renault.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties