Het Williams-team blikt positief terug op de eerste testdag, ondanks de vele problemen waar het team mee te maken kreeg. Door een probleem met de brandstofpomp kon het Britse team niet de volledige testdag gebruiken om de nieuwe bolide te leren kennen, maar zowel Head of Vehicle Performance Dave Robson als de beide Williams-coureurs zelf merkten toch al verbetering aan de FW46.
De eerste testdag verliep niet zoals Williams dat graag had gewild. Het team hoopte de nodige kilometers te kunnen maken, maar een probleem aan de brandstofpomp van de auto van Albon betekende een vroegtijdig einde van de ochtendsessie voor het team. Albon verloor twintig minuten voor het einde van de sessie snelheid op het rechte stuk, waarna hij zijn Williams de kant van de baan moest parkeren. Sargeant kon vervolgens pas een uur later aan de middagsessie beginnen, waardoor Williams cruciale testtijd heeft gemist.
'Het verliep vandaag niet zo soepel als gehoopt als gevolg van twee problemen die een voortijdig einde maakten aan de beide sessies en ons veel tijd kostten om te verhelpen', blikt Robson terug op de eerste testdag, tegenover de Nederlandse tak van Motorsport.com. Toch blijft de ingenieur positief. 'Hoewel beide coureurs maar een beperkt aantal ronden hebben gereden, hebben we wel wat nuttig werk verzet als het gaat om het leren kennen van de basiseigenschappen van de FW46 en hoe deze zich verhouden tot onze simulaties. Idealiter hadden we meer ronden gereden, maar het was alsnog een uiterst waardevolle testdag.'
Sargeant blijft positief
Sargeant, die op de tweede testdag ook weer in de Williams mag rijden, praat liever ook alleen over de positieve punten. 'We hebben niet alles gedaan wat we wilden doen, maar het was niet allemaal kommer en kwel', aldus de coureur uit Florida. Sargeant wist niet meer dan 21 ronden te rijden, maar heeft wel een idee gekregen welke problemen zijn team nog moet zien op te lossen. 'We zijn de juiste weg ingeslagen met de auto, maar we hebben nog wat problemen met de balans die we moeten oplossen.'
Toch ziet Sargeant ook al dat Williams grote sprongen vooruit heeft gemaakt in vergelijking met de auto van 2023. 'Veel van de grote problemen waarmee we vorig jaar kampten, behoren echter tot het verleden. We moeten nu gewoon uitvinden hoe we deze nieuwe auto het beste kunnen afstellen en hoe we er het beste mee kunnen rijden. Zodra we daar achter zijn, hebben we een betere auto.'
Albon: 'Hebben al wat goede progressie geboekt'
Albon had een productievere eerste testdag dan zijn teamgenoot en wist in de ochtendsessie tot veertig ronden te komen. 'Het ging oké', blikt de Brits-Thaise coureur terug. 'We proberen uit te zoeken hoe anders de auto is ten opzichte van die van vorig jaar. Het is te vroeg om nu al iets te zeggen over hoe de wagen is, maar enkele van de problemen die we eerder hadden, zijn absoluut verdwenen. De keerzijde hiervan is wel dat we nu met de balans worstelen. Drie dagen voelt nooit als genoeg tijd, maar we komen er wel en hebben al wat goede progressie geboekt.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties