Formule 1-coureurs delen het circuit, maar daar lijkt het lang niet altijd op. Regelmatig komen rijders elkaar tegen en vaak zijn beide betrokkenen van mening dat zij de onschuldige partij zijn. F1Maximaal.nl belicht aan de hand van de reglementen én gezond verstand na elke race het grootste incident en bepaalt welke coureur voorrang had moeten verlenen.
Wie in de International Sporting Code zoekt naar een specifieke verklaring van wat wel en niet toegestaan is op het circuit komt van een koude kermis thuis. Of een coureur bestraft wordt voor een incident of niet ligt maar helemaal aan wat de aanwezige stewards ervan maken. Wel heeft de FIA in maart 2022 een 'FIA Formula 1 Driving Standards Guidelines'-document uitgebracht. Op basis van dit document kijken we naar de redelijkheid van een inhaalactie.
Kalme Grand Prix van Abu Dhabi
Van de wedstrijden van 2023 was de Grand Prix van Abu Dhabi zeker niet de meest gebeurtenisvolle wanneer we het hebben over aanvaringen tussen coureurs. De eerste helft van de race kende enkel een momentje waarop Lewis Hamilton in een momentje van afleiding zijn voorvleugel stukreed op de Alpine van Pierre Gasly. Verder hielden de heren het aardig netjes, totdat Sergio Pérez zijn kop weer opstak. Een trap na geef je geen enkele coureur graag, maar feit blijft dat hij met name in de tweede seizoenshelft in deze rubriek nét iets te vaak voorgekomen is. Mooier kunnen we het niet maken.
Pérez gaat de strijd aan met Norris
In ronde 47 had Pérez besloten dat de race naar zijn wens iets te rustig verlopen was, dus zette hij het op een potje wheelbangen met Lando Norris. In bocht 6, de bocht na het eerste rechte stuk in sector 2, besloot de Mexicaan zijn Red Bull-bolide naast die van de Engelsman te zetten. De coureurs raakten elkaar, constateerde Norris: 'Ja, hij crashte gewoon op mij in...' Niet veel later: 'Dat is gewoon gevaarlijk, hij had ontzettend veel ruimte!'
Uiteraard kennen dit soort incidenten twee verhalen, dus ook Pérez deed zijn beklag: 'Hij stuurde gewoon op mij in!' Pérez had duidelijk meer frustratie in de stem dan zijn McLaren-tegenpool, die na het incident rechtdoor schoot, het circuit afsneed en zo uiteindelijk alsnog voor Pérez belandde. Veel profijt had Norris er overigens niet van, niet veel later zette Pérez in dezelfde bocht wederom een aanval in, en nu hield hij het netjes.
Aan boord bij de Red Bull
We duiken in de on-boards van de Red Bull en de McLaren. Noemenswaardig is dat de Red Bull op dit punt in de race veel meer snelheid had, vandaar dat Pérez ook redelijk gemakkelijk een inhaalpoging kon wagen in de bocht waar we verreweg de meeste inhaalacties van de race zagen. Met de slipstream van de McLaren en DRS komt hij dichterbij en deze extra snelheid staat hem toe om zijn auto overtuigend naast die van Norris te zetten.
Wat wel opvalt aan de inhaalmanoeuvre is dat hij de apex volledig mist. Aan de binnenkant had de teamgenoot van Max Verstappen veel meer ruimte en het is dan ook niet echt duidelijk waarom hij niet scherper instuurde. Sterker nog, de on-boards onthullen dat hij halverwege de bocht zijn stuur nog even rechttrekt om zijn draairadius te vergroten, wat automatisch ook resulteert in een gebrek aan ruimte aan de buitenkant. Norris móést daardoor wel buiten het circuit treden.
Norris kan niet verdedigen
Tegen het geweld van de RB19 was in 2023 bijna niets bestand, zo ook de verdediging van de getalenteerde Norris niet. Pérez had simpelweg te veel topsnelheid om een aanval te voorkomen, maar Norris liet hem nog wel de binnenbocht van bocht 6 kiezen. Norris liet vervolgens voldoende ruimte voor de Red Bull-rijder om die binnenbocht te nemen, stuurt in op de buitenlijn en komt zo in aanraking met Pérez. Vervolgens schiet hij door, om de plek daarna niet terug te geven. Had Norris meegestuurd met de opvallend wijd gaande Pérez dan was hij tevens buiten de baan beland.
De stewards zijn aan het opletten
Van de acties van Pérez is dit misschien wel een van de duidelijkere straffen, en ook is het eigenlijk totaal niet duidelijk waarom hij deed wat hij deed. Hij had veel meer snelheid dan de McLaren maar besloot om Norris in een nóg ongunstigere lijn te drukken dan hij al reed. Was Norris via de buitenkant bij hem gebleven dan was de kans dat hij op de daaropvolgende straight terug had kunnen slaan al niet heel groot. Dat weerhield Pérez er niet van om zich in het midden van de bocht nog nog even breed te maken.
Kijken we naar de richtlijnen die de FIA opgesteld heeft dan zien we dat Pérez wel degelijk recht had op die binnenbocht. 'Waarom heb ik een penalty gekregen? Ik zat ervoor!', zoals hij tijdens de wedstrijd aangaf, is dan ook zeker een valide analyse. In het begin van het positioneren heeft hij niet veel fout gedaan. Maar tijdens het nemen van de bocht heeft hij zijn tegenstander te weinig ruimte gelaten en daarmee overtreedt hij sowieso een regel.
Je moet er bij een inhaalactie namelijk altijd voor zorgen dat je je concurrent genoeg ruimte laat om op het asfalt te blijven. Dat lukte Norris in de papajaoranje McLaren geenszins. Hierop hadden ze de tijdstraf van vijf seconden dus al kunnen geven. Maar onder het mom causing a collision (in de reglementen beter bekend als roekeloos rijgedrag) zouden ze hem ook kunnen geven. De manier waarop Pérez de gehele bocht nam, was namelijk te roekeloos en niet eerlijk ten opzichte van Norris. De laatste touché van 2023 waren de stewards aan het opletten en is er terecht een schuldige aangewezen. Een mooie manier om het hoofdstuk af te sluiten voor de wedstrijdleiding, maar voor Pérez, die nu ongetwijfeld bij zijn familie in Mexico zit, zal het een zuur nasmaakje achterlaten bovenop de zure nasmaak van een al vrij troosteloos 2023-seizoen.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties