Formule 1-coureurs delen het circuit, maar daar lijkt het lang niet altijd op. Regelmatig komen rijders elkaar tegen en vaak zijn beide betrokkenen van mening dat zij de onschuldige partij zijn. F1Maximaal.nl belicht aan de hand van de reglementen én gezond verstand na elke race het grootste incident en bepaalt welke coureur voorrang had moeten verlenen. Deze week richten wij ons op George Russell en Lando Norris. Zij kwamen in de eerste ronde van de Nederlandse Grand Prix met elkaar in aanraking - een incident dat door de camera's maar nauwelijks opgepikt werd. Wat gebeurde er tussen de twee jonge, Britse kemphanen?
Wie in de International Sporting Code zoekt naar een specifieke verklaring van wat wel en niet toegestaan is op het circuit komt van een koude kermis thuis. Alle appendices waar stewards naar verwijzen in documentatie tijdens een Grand Prix-weekend zijn dusdanig vaag dat ze altijd open zijn voor interpretatie. Wat maken we hieruit op? Of een coureur bestraft wordt voor een incident of niet ligt maar helemaal aan wat de aanwezige stewards ervan maken. Wel heeft de FIA in maart 2022 een 'FIA Formula 1 Driving Standards Guidelines'-document uitgebracht, benadrukkend dat aan die guidelines geen rechten kunnen worden ontleend, om de coureurs een indruk te geven van wat toegestaan is. Op basis van dit document kijken we nu en in de toekomst naar de redelijkheid van een inhaalactie.
Russell en Norris in chaotische slotfase Zandvoort
Het was kletsnat, de zichtbaarheid was zeer beperkt en op plekken zeven en acht gingen Russell en Norris het gevecht aan. Beiden hadden ze veel snelheid, maar het was de McLaren-coureur die in de laatste ronden van de Nederlandse Grand Prix meer pace had. Richting sector drie rijdend komt hij zijn landgenoot tegen in de laatste chicane. Remmen doet hij later dan zijn Mercedes-concurrent, maar toch zit hij er bij het raken van de apex nét achter. Moeilijk, al helemaal omdat de volgende bocht naar links is. Als Norris hem laat staan, weet hij dat Russell in de volgende bocht gezien is. Formula 1 deelde beelden van het incident op YouTube.
De reglementen voor het inhalen aan de buitenbocht luiden als volgt: de inhalende auto moet een significant deel van de auto langszij hebben van de ingehaalde auto, wil een inhaalactie aan de buitenkant geldig geplaatst worden. De inhaalmanoeuvre moet daarnaast op een veilige en gecontroleerde manier plaatsvinden, terwijl de actie de coureur die ingehaald wordt niet van het circuit mag drukken. Een 'significant deel' wordt gedefinieerd als voorliggen wanneer de auto's de apex raken. Heeft u de beelden doorgenomen (vanaf minuut drie in de bovenstaande link), dan ziet u dat dit voor Norris beslist niet het geval was. De FIA heeft expliciet aangegeven dat deze reglementen ook voor chicanes en s-bochten gelden.
Kijken we reglementair naar de inhaalactie die Russell een lekke band opleverde, dan valt er te twijfelen aan de legaliteit van de actie. Allereerst omdat Norris wel langszij kwam en ter hoogte van de apex misschien wel op gelijke hoogte lag, maar de inhaalactie oogde ietwat onbesuisd. Dit komt ook doordat het circuit in de betreffende bocht iets naar beneden zakt. Dat heeft tot gevolg dat coureurs er sowieso wat meer snelheid mee lijken te nemen en dat ze enigszins stuiterend de linkerbocht naderen. Zodoende lijkt het erop dat Norris wellicht niet veilig en gecontroleerd Russell inhaalde.
Lees ook
Russell vindt dat De Vries oneerlijk is behandeld: 'Dat kan je niet tegen een rookie zeggen'
De keuze van de stewards in Russell-Norris
De keuze van de stewards was om Norris er verder geen tik op de vingers voor te geven. Is dit terecht? Op het eerste gezicht lijkt het van wel. Twee argumenten kunnen gebruikt worden om te onderbouwen waarom de stewards er verder geen aandacht aan besteed hebben. Allereerst spelen de weersomstandigheden natuurlijk een rol. Norris remde voldoende af om niet van het circuit te schieten - een vereiste voor een geldige inhaalactie - maar lijkt toch erg veel snelheid mee te nemen. Daar kan een nat wegdek uiteraard aan bijgedragen hebben.
Ten tweede was het contact tussen de twee minimaal. Sterker nog, het zal kijkers zelfs in de herhaling niet eens opgevallen zijn. De 'I'm out' die Russell kalm aan zijn ingenieur doorgaf, kwam best als een verrassing. Op de on-board van Norris zie je Russell links van hem zitten, maar wanneer de touché plaatsvindt, is het eigenlijk Russell die de rechterkant van Norris' voorvleugel schampt. Met een dusdanig gebrek aan contact is het mogelijk dat de stewards het incident niet relevant genoeg achtten om er in detail naar te kijken.
Dit is een hele lastige, want wie zat er nou uiteindelijk fout? Als je iemand uit zou moeten kiezen zou dit in theorie Norris moeten zijn. Als aanvallende partij, toch met aardig wat snelheid en buiten de racelijn om had hij immers de meeste mogelijkheden om de vrij lichte touché te voorkomen. Maar onder meer vanwege bovenstaande argumenten is het ook meer dan logisch dat de wedstrijdleiding uiteindelijk gekozen heeft om er verder niets meer mee te doen.
Russells tweede touché
Noemenswaardig is dat Russells race ook buiten bovenstaand incident niet vlekkeloos verliep. Eerder in de race kwam hij ook al in aanraking met een andere coureur, namelijk Yuki Tsunoda. Ditmaal was het de Engelsman zelf die de buitenbocht koos, bij het inkomen van bocht 1. Tsunoda, in de AlphaTauri aanzienlijk met minder snelheid, kan de witte lijn niet kussen op het natte wegdek en raakt de zwarte bolide van de concurrent licht. Russell kwam er bij deze aanvaring ongeschonden uit en lijkt ook hier de boosdoener niet. Dit komt vooral omdat Tsunoda in dit geval voldoende ruimte aan de binnenkant had, hoewel Russell diezelfde ruimte aan de buitenkant had. Ook met dit incident werd door de wedstrijdleiding overigens niets gedaan.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties