Wie was Max Mosley, de invloedrijke man achter veel veranderingen in de Formule 1? Formule 1
Formule 1

Wie was Max Mosley, de invloedrijke man achter veel veranderingen in de Formule 1?

Wie was Max Mosley, de invloedrijke man achter veel veranderingen in de Formule 1?

Voormalig FIA-president Max Mosley is op 81-jarige leeftijd overleden. Hij was ooit wellicht de machtigste man in de motorsport. Zijn rol als president vervulde hij van 1993 tot 2009 en gedurende die periode oefende Mosley grote invloed uit op de Formule 1. Voornamelijk op het gebied van veiligheid was Mosley een belangrijk bewindspersoon in de motorsportwereld. Echter, zijn carrière verliep niet zonder controverse. Wie was Max Mosley nou eigenlijk?

Mosley werd in 1940 geboren in Londen als zoon van fascistisch politicus Sir Oswald Mosley en Lady Dian Mosley. Hij rondde een opleiding in de advocatuur af, maar focuste zich al snel op de autoracerij. Zijn hoogtepunt als coureur kwam in de Formule 2, waar hij naast onder andere Jim Clark racete. In 1969 zette hij een punt achter deze carrière werd hij medeoprichter van March Engineering. Een bedrijf dat bekend werd om het fabriceren van raceauto's.

Gedurende deze periode werd hij juridisch adviseur van de Formula One Constructors 'Association en hielp hij bij het opstellen van de oorspronkelijke Concorde-overeenkomst die decennia lang van kracht is geweest in de Formule 1. In 1986 werd Mosley verkozen tot voorzitter van de Manufacturers' Commission van de FISA en in 1991 werd hij benoemd tot voorzitter. Twee jaar later, in 1993, werd hij verkozen tot voorzitter van de FIA.

Veiligheid

Mosley zette als president druk achter het verbeteren van de veiligheid voor straatauto's en deed hetzelfde voor de Formule 1, nadat Roland Ratzenberger en Ayrton Senna overleden tijdens de Grand Prix van San Marino in 1994. Mosley verstrengde de normen die golden voor crashtests en hij speelde een belangrijke rol in het promoten van de Euro NCAP-test. Dat is het European New Car Assessment Program en hedendaags is dit de standaard testprocedure voor straatauto's.

In de Formule 1 werkte Mosley aan de veiligheid van de raceauto's door veranderingen te brengen aan de eisen die verbonden waren aan de bolides. Zo zorgde hij ervoor dat de prestaties van de auto's verminderden, dat de crashtests verbeterd werden en dat het HANS-systeem (Head And Neck Support) werd geïntroduceerd.

Controverse

De ambtstermijn van Mosley, waarin hij in 1997, 2001, en 2005 werd herkozen, verliep alleen niet zonder controverse. Hij was een goede bondgenoot van Bernie Ecclestone en samen vormden ze een sterke alliantie die vocht met teams om controle over de Formule 1. Mosley was eveneens betrokken bij de beslissing om de GP van de Verenigde Staten in 2005 door te laten gaan, nadat bekend was geworden dat alle teams die Michelin-banden gebruikten niet zouden kunnen starten. Daarnaast nam hij een hard standpunt in tegen McLaren rond het beroemde McLaren-spionageschandaal in 2007.

De carrière van Mosley kwam abrupt tot een einde toen hij in 2008 het onderwerp was van een artikel in News of the World, waar ingegaan werd op zijn seksleven. Mosley sleepte het tabliod voor de rechter voor het schenden van privacy en won de zaak. Daarnaast won hij de motie van wantrouwen die vanuit de FIA kwam. Het was uiteindelijk Mosley's eigen keuze om zich in 2009 niet opnieuw verkiesbaar te stellen voor het presidentschap.

Op 19 juli zal er een documentaire over het leven van Mosley uitkomen. Deze zal diep ingaan op het leven van deze invloedrijke man, zowel de positieve als negatieve kanten ervan.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws