Welke startvolgorde wordt zonder kwalificatie gehanteerd? Extreme scenario's mogelijk voor Verstappen Formule 1
Formule 1

Welke startvolgorde wordt zonder kwalificatie gehanteerd? Extreme scenario's mogelijk voor Verstappen

Welke startvolgorde wordt zonder kwalificatie gehanteerd? Extreme scenario's mogelijk voor Verstappen

In Brazilië moet je niet op pad gaan zonder paraplu. Dat weten de meeste ervaren coureurs inmiddels wel, en de jongelingen weten het na de zaterdag van het Grand Prix-weekend in São Paulo ook. Vlak voor de geplande start van de kwalificatie begon het hard te regenen, en dat hield de rest van de middag aan. De kwalificatie is verplaatst naar de zondagochtend, maar wat gebeurt er als dit ook niet mogelijk is?

Volgens de officiële reglementen wordt de kwalificatie eerst uitgesteld tot zondagochtend, als deze op zaterdag niet kan plaatsvinden. Als de kwalificatie op zondagochtend ook niet plaats kan vinden, moet op een andere manier de startvolgorde bepaalde worden. Artikel 39.4b van de sportieve reglementen duidt aan hoe die startvolgorde in dit geval bepaald wordt. 'Als coureurs vanwege de omstandigheden niet geklasseerd zijn, worden de plekken verdeeld op basis van de uitslag van de derde vrije training, of in het geval van een sprintweekend in de eerste vrije training.'

Rampscenario voor Verstappen

Dit zou voor Max Verstappen rampzalig zijn, want de Limburger reed in die enige vrije training maar één snelle ronde op de zachte banden. Hoewel Verstappen op weg leek te zijn naar de tweede tijd, brak hij zijn ronde bij het opkomen van het rechte stuk af. Norris sloot de sessie als snelste af, voor landgenoten George Russell en Oliver Bearman. Verstappen bleef steken op de vijftiende plek, met Lewis Hamilton en Sergio Pérez daar nog achter.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Verstappen heeft echter ook nog een gridstraf, en zou daarmee kelderen van de vijftiende plek tot de laatste plek, met teamgenoot Pérez dan twee plekken daarvoor. McLaren zou voor dit scenario meteen tekenen, want Oscar Piastri start dan ook als vierde, met twee duidelijk langzamere auto's tussen hemzelf en teammaat Norris. Red Bull zal er alles aan doen om dit scenario te vermijden.

Keuze ligt bij wedstrijdleiding

Er is echter een toevoeging in het reglement dat de wedstrijdleiding zelf mag beslissen hoe de startvolgorde bepaald wordt. Daarbij kunnen de stewards kiezen voor de uitslag van de vrije training, de uitslag van de sprintkwalificatie, de uitslag van de sprintrace zelf, of de stand in het kampioenschap. In de sprintrace startte en eindigde Verstappen als vierde, terwijl concurrent Lando Norris als tweede startte en na een cadeautje van Piastri zijn eerste sprintrace ooit won. Dit scenario zou voor Verstappen dus niet gunstig zijn, maar veel beter dan een startvolgorde op basis van de vrije training.

2025-regels kunnen Verstappen redden

Voor 2025 worden de regels echter aangepast. Voor de toekomstige reglementen is al afgesproken dat de startopstelling in een dergelijke situatie bepaald wordt door de stand in het kampioenschap. Dat zou Verstappen poleposition opleveren, voor Norris, Charles Leclerc, Oscar Piastri, Carlos Sainz, Lewis Hamilton, George Russell, en Sergio Pérez. Verstappen moet dan nog zijn gridstraf inlossen, waardoor Norris als eerste mag starten, en Verstappen tot tussen beide Mercedes-coureurs terugvalt.

De tekst gaat verder onder de Tweet.

Aangezien deze reglementswijzigingen al goedgekeurd zijn en de wedstrijdleiding zelf mag kiezen op basis van welk criterium de startvolgorde bepaald wordt, lijkt dit een logische keuze te zijn. McLaren heeft daar echter veel bij te verliezen, en zal op haar beurt willen vermijden dat de stand in het kampioenschap leidend zal zijn, omdat Verstappen dan gespaard wordt. Hoe dan ook zal McLaren de eerste startplek krijgen, als de kwalificatie niet verreden kan worden.

Wat doet Herbert?

Johnny Herbert ligt al onder een vergrootglas, en zou als steward dus veel macht krijgen als de kwalificatie niet verreden kan worden. Er valt iets te zeggen voor het 2025-reglement met de titelstand als volgorde, maar er valt ook wat te zeggen voor het vasthouden aan de vrije training als startvolgorde. Het probleem voor de stewards is dat deze keuze grote gevolgen kan hebben voor de uitkomst van het kampioenschap. Het bezwaar tegen het gebruiken van de vrije training als startvolgorde, is dat dit duidelijk de minst representatieve startopstelling oplevert. Oliver Bearman zou het overigens wel zien zitten, want de Brit zette in die sessie de derde tijd neer.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws