Pirelli heeft het onderzoek naar de klapbanden in Baku inmiddels afgerond, maar duidelijkheid ontbreekt. De Italiaanse bandenleverancier analyseerde na de uitvalbeurten van Max Verstappen en Lance Stroll het gebruikte rubber en kwam tot de conclusie dat het geen productiefout was en ook dat de teams de richtlijnen omtrent de banden gevolgd hebben. Met andere woorden: geen van beide partijen trof blaam en ook brokstukken op het circuit niet.
Het antwoord van Pirelli laat dus eigenlijk in het midden wat de exacte oorzaak van het probleem geweest is, en dat is toch best vreemd. Middels een methode van eliminatie van oorzaken heeft Pirelli de meest waarschijnlijke daders weg weten te strepen, maar daarmee is het raadsel niet opgelost. Eigenlijk laat Pirelli dus alleen nog maar meer vragen achter dan dat ze beantwoord hebben en daar is men in de Formule 1-wereld zeer verbaasd over.
Zo liet onder meer Jenson Button zich verontwaardigd uit over het testresultaat op Twitter: 'Dus wat is dan de reden voor de fouten? Aston Martin en Red Bull Racing hebben zich aan de limieten gehouden, er zijn geen sneetjes in de banden gevonden van brokstukken en ook was Pirelli niet verantwoordelijk voor het defect? Ik denk voodoo-magie..' Grote vraagtekens dus bij de Brit en dat is niet geheel onterecht.
Pirelli rondt analyse af
Nadat Stroll en Verstappen min of meer op dezelfde plek van het circuit bij dezelfde band een klapband ervoeren, ontstonden er vraagtekens bij niet alleen Button, maar bij de Formule 1-teams. Hoe kon het gebeuren dat twee coureurs exact dezelfde problemen kenden? Het kon bijna niet anders dan dat het probleem bij Pirelli lag, of dat scherpe stukken carbon door het rubber heen geprikt hadden. De getroffen banden werden teruggevlogen naar Milaan om ze te onderzoeken in de Pirelli-laboratoria.
Daar vond men dat de klapbanden veroorzaakt zijn door een breuk in de binnenste wangen van de banden. Brokstukken waren voor geen van beide coureurs dus de oorzaak. De breuk in de wangen was volgens Pirelli waarschijnlijk te wijten aan de omstandigheden waarin de band gebruikt werd - de temperatuur en/of de druk waarmee gereden werd in Azerbeidzjan. Van een productie- of kwaliteitsdefect was geen sprake, terwijl ook het rubber niet overmatige blaren had.
Red Bull en Aston Martin vrijgesproken
Oké, als het de omstandigheden zijn waarin de banden gebruikt zijn, dan zouden Red Bull Racing en Aston Martin dus wat te maken moeten hebben met de uitvalbeurten. Het zijn immers de teams die de banden op temperatuur houden en die zorgen dat de druk van het rubber op het niveau zit waarop de druk zou moeten zitten. De teams werden echter vrijwel meteen vrijgesproken door de bandenleverancier. De minimumdruk van de banden en maximale temperatuur voor de bandenwarmers zijn door allebei de Britse teams nageleefd.
Zo viel het schouwspel, wat Joe Saward in zijn blog omschreef als het spelen van Cluedo met banden, in het slot. Niemand is schuldig maar nog steeds is Verstappen van de leidende positie in de wedstrijd gecrasht. Pirelli heeft alle richtlijnen gevolgd, Red Bull en Aston Martin eveneens. Waar Pirelli echter een klein tipje van de sluier oplicht is bij het feit dat ze de technische richtlijnen wel verscherpt hebben naar aanleiding van de incidenten.
Technische richtlijnen vanaf Frankrijk
Pirelli komt namelijk met verscherpte technische richtlijnen vanaf de Grand Prix van Frankrijk. Er werd gevreesd dat sommige teams de banden onder de minimumdruk zouden gebruiken, om zo aan grip te winnen. Hoewel de banden bij monteren namelijk wel aan de minimumdruk kunnen voldoen, kan het zo zijn dat gedurende de race, onder verschillende bandentemperaturen, de band eindigt met een druk die Pirelli niet voorgeschreven heeft.
Naar aanleiding van deze zorgen gaf Pirelli een richtlijn uit waarin de FIA de teams eraan herinnerde dat het onder de eigen verantwoordelijkheid van de teams valt om de juiste druk te behouden in het rubber. Wel is duidelijk dat deze druk op geen enkele manier gecontroleerd kan worden door Pirelli zelf, gezien de data van de banden bij de teams zelf ligt. In een poging overtredingen eruit te vissen gaat Pirelli nu steekproefsgewijs enkele bandensets controleren na de sessies.
De banden die gecontroleerd worden zullen verzegeld zijn zodat de bandendruk niet veranderd kan worden voorafgaand aan de checks. Daarnaast moeten de banden als ze koud zijn op het drukniveau zitten dat Pirelli graag wil zien en worden er infrarood camera's geïntroduceerd die moeten controleren of de banden niet oververhitten terwijl ze in de bandendekens zitten.
Teams vs. Pirelli
De vraag die deze verscherping van de reglementen oproept is: wat zegt dit dan over de oorzaak van de klapbanden? Twee vermoedens springen eruit als we de getrokken maatregelen zien. Ten eerste lijkt er twijfel te zijn bij Pirelli over dat de teams de voorgeschreven richtlijnen naleven. De teams zijn altijd op zoek naar meer performance en als dat kan middels een lagere bandenspanning, zonder dat daar een tastbare straf op staat, dan is het niet uit te sluiten dat sommige renstallen zich eraan wagen. Het zou deels verklaren waarom sommige heren met lange stints op de harde band wél de eindstreep haalden en anderen niet.
Het tweede punt bouwt voort op punt één. Als Red Bull en Aston Martin de richtlijnen gevolgd hebben, en de uitvalbeurten zijn veroorzaakt ondanks deze richtlijnen, dan voldoen de richtlijnen niet. In dit geval kan Pirelli een mogelijke herhaling van de fout simpelweg pareren door inderdaad de uiterste waarden van het materiaal beter te monitoren. Dit gedachtepatroon volgend zou het echter Pirelli zijn die uiteindelijk schuld draagt, want Pirelli maakt de inschatting van de gewenste bandentemperatuur en druk. Voorlopig blijft het voor de Formule 1-fan nog gissen wie de daadwerkelijke dader was in dit mysterie.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties