Pirelli heeft het onderzoek naar de banden die klapten tijdens de Grand Prix van Azerbeidzjan voltooid. De exclusieve bandenleverancier van de Formule 1 legt in een officiële verklaring uit dat de linker achterbanden van Max Verstappen en Lance Stroll om dezelfde reden het leven lieten. Pirelli merkt hierbij op dat het de oorzaak niet terug te leiden was naar productiefouten.
De Formule 1-banden van Pirelli waren na het debacle in de chaotische race op het Baku City Circuit met recht het onderwerp van de discussie, nadat eerst Stroll en later Verstappen het slachtoffer werd van een klapband op hoge snelheid. Een analyse van Pirelli wijst uit dat er geen sprake was van productiefouten of defecten op het gebied van kwaliteit. Ook was er volgens het Italiaanse bedrijf 'geen teken' van rubbervermoeidheid en 'delamination', ofwel het uiteenvallen van de constructie van de linker achterband van de betreffende coureurs.
Pirelli concludeert na analyse dat de ware boosdoener in beide gevallen een 'breuk in de omtrek van de binnenwang van de linker achterband' was. De breuk is volgens Pirelli te wijten aan de omstandigheden waaraan de banden tijdens de race werden onderworpen en de manier waarop met de banden werd gereden. Dit ondanks het feit dat zowel Aston Martin als Red Bull Racing zich aan de voorschriften hadden gehouden. De teams hadden de minimumwaarden van de bandendruk en maximumtemperatuur van de bandenwarmers niet overschreden, zo verzekert Pirelli.
Hoewel Pirelli concludeert dat er vanuit haar kant niets is misgegaan, heeft het in een poging om herhalingen van dergelijke klapbanden te voorkomen al een rapport uitgebracht bij de FIA en de Formule 1-teams. Hierbij is tevens al een nieuwe reeks protocollen in werking getreden.
Update 20:35u (15/06) | Red Bull reageert op analyse Pirelli: 'Dankbaar dat er geen coureurs gewond zijn geraakt'
In een reactie op de verklaring van Pirelli laat Red Bull weten dat het in dit onderzoek nauw heeft samengewerkt met de bandenleverancier en de FIA. De Oostenrijkse renstal bevestigt hierbij dat er geen fouten werden gevonden op en aan de RB16B van Verstappen. Red Bull laat tevens weten dat het zich inderdaad had gehouden aan de parameters die het Grand Prix-weekend in Baku waren voorgeschreven door Pirelli.
Red Bull voegt wel toe dat het ongeluk van Verstappen, en ook die van Stroll, heel anders had kunnen aflopen. Na zijn klapband schoot de Nederlander op hoge snelheid rechtsaf de muur in, waarbij hij de dwars geplaatste muur aan de andere kant van het circuit miste. 'We zijn erg dankbaar dat er bij de hoge-snelheidsongelukken van dat weekend geen coureurs gewond zijn geraakt', zo concludeert Red Bull haar verklaring.
Aanvankelijk riep Verstappen te vermoeden dat brokstukken op het circuit de oorzaak waren van zijn lekke band, maar dit blijkt na onderzoek van Pirelli toch niet het geval te zijn.
Update II 13.26u (16/06) | Aston Martin reageert op analyse Pirelli: 'Team heeft altijd volgens richtlijnen gewerkt'
Aston Martin heeft eveneens op de analyse van Pirelli gereageerd na de klapbanden van Lance Stroll en Max Verstappen tijdens de Grand Prix van Azerbeidzjan. De Italiaanse bandenleverancier gad eerder al aan dat er geen sprake was van productiefouten en dat de oorzaak is terug te leiden naar één en dezelfde oorzaak. Het Britse team komt nu met een verklaring daarop.
Zo werd het volgende verteld in een persbericht op de site van Aston Martin: 'Wij hebben samengewerkt met de FIA en Pirelli in het onderzoek naar de bandenproblemen. Wij kunnen bevestigen dat er geen problemen waren aan onze auto. Het team heeft altijd volgens de richtlijnen en parameters van Pirelli gehouden en blijven dat in de toekomst ook doen.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties