De FIA heeft nieuwe richtlijnen en straffen opgesteld voor de bandendruk en het onderhoud van de banden, meldt Racefans. Teams zullen zich vanaf de Grand Prix van Frankrijk moeten houden aan strengere protocollen en de bandendruk zal meermaals op specifieke momenten worden gecontroleerd. Het moet voorkomen dat er opzettelijk met een te lage bandendruk wordt gereden.
De nieuwe werkwijze is ingevoerd naar aanleiding van de twee klapbanden die Lance Stroll en Max Verstappen ervoeren tijdens de GP van Azerbeidzjan. 'De herziene richtlijn TD003 verbiedt verschillende praktijken door teams en definieert een reeks nieuwe tests van bandenspanning en temperatuur', schrijft het medium. 'Overtreding van deze beperkingen kan ertoe leiden dat een team wordt gerapporteerd aan de stewards. Het zal de verantwoordelijkheid van de teams zijn om ten alle tijden binnen de limiet te blijven.'
Een aantal van de toevoegingen betreffen strengere regels rond de opwarming van de banden. 'Het uitstellen van het vertrek van auto's uit de pits nadat de bandendekens zijn verwijderd, wordt beschouwd als een middel om de banden te koelen. Als dit vaker voorkomt, of de vertraging is langer dan een halve minuut, moet het betrokken team dit verantwoorden.' Hier beschuldigde Lewis Hamilton Red Bull Racing van in Baku. 'Daarnaast kan elk team waarvan wordt vastgesteld dat de banden te weinig bandenspanning hebben, worden gevraagd de spanning te verhogen en, in ernstige gevallen, te rapporteren aan de stewards.'
Meer testmomenten
Om de nieuwe richtlijnen te kunnen handhaven, zal de FIA regelmatiger tests uitvoeren op de banden die worden gebruikt in de kwalificaties en races. 'Er worden koude druk-controles uitgevoerd op de banden die elke coureur gebruikt om hun snelste rondetijd neer te zetten in hun laatste kwalificatiesessie', beschrijft Racefans. 'Hetzelfde geldt voor de banden die in de races en sprintraces worden gebruikt. Banden worden beoordeeld aan de hand van een door Pirelli gespecificeerde 'koude koelingscurve', waarin wordt aangegeven wat de druk zou moeten zijn bij verschillende temperaturen.'
Naast de druk, zal de samenstelling van het gas in de banden, inclusief het vochtgehalte, worden gecontroleerd. Teams kunnen namelijk de druk veranderen door met de samenstelling van het gas aan de haal te gaan. Ook wordt er gecontroleerd op de bandentemperaturen. 'Bij banden die te warm worden bevonden, moeten de instellingen van de dekens worden aangepast. Teams zullen worden gerapporteerd aan de stewards als ze herhaaldelijk banden verhitten tijdens sessies, maar ze die niet op hun auto's zetten. De controles zullen niet voor vertraging zorgen bij pitstops die op korte termijn worden gepland.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties