Wat Mercedes en Ferrari de 'winnaars' maakt van de testdagen in Barcelona Formule 1
Formule 1

Wat Mercedes en Ferrari de 'winnaars' maakt van de testdagen in Barcelona

Wat Mercedes en Ferrari de 'winnaars' maakt van de testdagen in Barcelona

De Formule 1-teams hebben de eerste wintertests van 2022 achter de rug, en dat betekent dat de ingenieurs aan de slag moeten. Er is op Circuit de Barcelona-Catalunya veel informatie verzameld en data zijn tijdens zo'n wintertest het meest waardevolle product. Hoe meer ronden er gereden worden, hoe beter in te schatten is in hoeverre de simulaties uit de windtunnel overeenkomen met wat men op het circuit ervoer. Ferrari heeft het in dit opzicht de afgelopen week uitstekend gedaan, maar ook Mercedes mag er wezen. F1Maximaal.nl maakt de balans op na drie dagen testen.

Deze balans wordt opgemaakt aan de hand van drie factoren: de hoeveelheid ronden die het team gereden heeft, de hoeveelheid ronden die de motorenafdeling van dit team geklokt heeft, en een hele brede interpretatie van waar de coureurs zich bevonden in de tijdstabellen. We richten ons dus met name op het bepalen van de betrouwbaarheid van de teams, met als secundair meetpunt hoeveel informatie de teams zullen verkrijgen van hun motorleverancier, met het oog op de wissel naar E10-brandstof in 2022. Laten we per team de stand van zaken eens bekijken, in volgorde van meest productief naar minst productief.

Team Ronden wintertests Barcelona 2022 Ronden motorleverancier Barcelona 2022
1. Ferrari 439 774
2. Mercedes 393 1405
3. McLaren 367 Mercedes*
4. Red Bull Racing 354 662
5. Williams 349 Mercedes*
6. AlphaTauri 308 Red Bull*
7. Aston Martin 296 Mercedes*
8. Alpine 264 264
9. Alfa Romeo 175 Ferrari*
10. Haas 160 Ferrari*

*Deze teams maken gebruik van motoren die geleverd worden door een ander team. Zie het bijbehorende team voor de data.

Ferrari - 439 ronden; Ferrari-motoren - 774 ronden

Waarom Ferrari als een van de winnaars van de week gezien kan worden, is omdat ze met de F1-75 een solide bolide op het asfalt gezet hebben. Nee, de testweek zegt niet alles, maar met 439 ronden heeft Ferrari wel de meeste vlieguren gemaakt, en overtuigend ook. Meer dan 40 ronden zitten ze voor Mercedes. Charles Leclerc en Carlos Sainz hebben het materiaal goed aan de tand kunnen voelen, en dat is belangrijk omdat de nieuwe generatie F1-bolides zich totaal anders gedraagt op het asfalt.

Het kleine minpuntje van het weekend van Ferrari is dat ze waarschijnlijk graag meer feedback hadden willen krijgen met betrekking tot de motor. De renstal uit Maranello heeft twee klantenteams, die beiden tegenvielen gedurende de eerste tests van 2022. Alfa Romeo en Haas konden om diverse redenen de rondenaantallen niet rijden die ze graag hadden gewild, en benadelen de motorleverancier daarmee. Nog steeds krijgen ze meer data binnen dan Red Bull en Alpine, maar ze hadden waarschijnlijk op meer gehoopt.

Op dag één werd al duidelijk dat Ferrari prima mee kan komen dit jaar. Leclerc en Sainz sloten die dag af als tweede en derde. Dit deden ze wel met een flink gat naar de nummer één, Lando Norris, maar desalniettemin is het een goede voorbode. Zo is het het hele weekend eigenlijk gebleven, Leclerc eindigde op P1 op donderdag, met teamgenoot Sainz op P5. Al met al zit de vaart er dus goed in bij Ferrari, dat zoals de rest van de teams last had van het stuiteren, maar daar prima mee om wist te gaan, zoals de data suggereren.

Mercedes - 393; Mercedes-motoren - 1405

Mercedes heeft gedurende de wintertests maar liefst 393 ronden verreden. Daarmee bevinden ze zich onder de meest productieve teams van de week. Lewis Hamilton nam 184 van deze ronden voor rekening, en zag zijn kersverse teamgenoot, George Russell, 209 ronden neerzetten. Daarmee heeft het team dus twee coureurs die allebei veel meters hebben weten te maken. Maar daar is niet alles mee gezegd.

Mercedes heeft namelijk maar liefst drie klantenteams die gebruik maken van haar motoren. McLaren, Williams en Aston Martin hebben allen dezelfde motor achterin liggen als de regerend wereldkampioen. Met name McLaren en Williams wisten gedurende de tests ook veel ronden op te strijken, wat betekent dat de motoren van Mercedes in totaal maar liefst 1405 ronden afgelegd hebben gedurende het weekend. Met het oog op de transitie naar brandstof op ethanolbasis die de F1-teams afgelopen winterstop gemaakt hebben, is ook informatie van hoe de motor presteert zeer nuttig en welkom.

Hamilton en Russell sloten de derde testdag af op de respectievelijk eerste en tweede plek. Een nieuw reglementair tijdperk wordt dus ingeluid met een bekend gezicht, al waren het de afgelopen jaren uiteraard Hamilton en Valtteri Bottas die veelal aan de top van de tijdstabel te vinden waren, niet Hamilton en Russell. Wel zijn de twee Mercedes-mannen de enigen die de snelste tijd op de C5-band gezet hebben. Ter vergelijking: Sergio Pérez' tijd op de C4-band lag vier tienden hoger dan die van Hamilton, en dat is ongeveer het gat dat Pirelli verwachtte tussen de diverse bandencompounds op Circuit de Barcelona-Catalunya. Die één-twee zegt dus niet alles.

McLaren - 367 ronden

Met 367 ronden is McLaren het op twee na productiefste team van de week. Norris en Daniel Ricciardo liepen naar eigen zeggen tegen 'de nodige probleempjes' aan, maar veel ernstiger dan dat was het niet. Daarnaast lijkt McLaren een van de teams te zijn die van het stuiteren in Spanje weinig last had. Als dit zo blijft, zou dat hen een voordeel op kunnen leveren, want vrijwel alle concurrenten verloren hier tijd door gedurende testweek 1.

Norris en Ricciardo deden het qua tijden prima. Norris eindigde de eerste dag op P1, Ricciardo de tweede dag op P3, en op dag drie stonden de McLaren-heren op P10 en P11. Dit had vermoedelijk met de bandenkeuze te maken, omdat Norris op dag 1 zijn snelste tijd al neerzette, en Ricciardo op dag 2. Norris zat op de C4-band min of meer op dezelfde afstand van de C5-tijd van Hamilton als Pérez. Ook hier wordt dus duidelijk dat er meer in zit.

Red Bull Racing - 354 ronden; Red Bull Powertrains - 662 ronden

Als we kijken naar de hoeveelheid ronden die elk team gereden heeft in Spanje, vinden we Red Bull ergens op het middenveld terug. Aan Max Verstappen lag dit niet: de Nederlander voltooide met 209 ronden de op vier na meeste ronden van het weekend. Sergio Pérez vinden we terug op plaats 11 met 148 voltooide ronden. Prima cijfers van allebei de Red Bull-coureurs, dus.

Hoewel Red Bull Powertrains, met slechts twee teams, op Alpine na het minste vermogen heeft om data te genereren van haar motoren, doen ze het op dit gebied niet slecht. Aan Mercedes kunnen ze niet tippen, maar met een team minder, zitten ze op iets meer dan 100 gereden ronden achter Ferrari. Dat betekent dat de motorafdeling van Red Bull voldoende nuttige informatie heeft weten te vergaren gedurende de dagen, die nu geanalyseerd kan worden en gebruikt kan worden om aanpassingen op te baseren.

De Red Bull-heren zaten heel het weekend rond de toptijden. Dat is een goed voorteken van de snelheid die er in de auto zit. Aan de snelste tijd van het weekend kwamen Verstappen en Pérez niet, maar Verstappen reed bijvoorbeeld geen enkele ronde op een compound zachter dan de C3. Die 1:19.756 zit zes tienden van de snelste tijd van Hamilton af, terwijl hij min of meer dezelfde rondetijd neerzette als Leclerc deed op de C3-band. Ook hierin loopt Red Bull dus niet achter de feiten aan.

Williams - 349 ronden

Williams heeft over het algemeen een goede testweek gekend. Het rondenaantal is prima, er is geen sprake geweest van enorme problemen en met name Alexander Albon had de smaak goed te pakken. De Thai, die Russell in 2022 vervangt bij de renstal uit Grove, was gedeeld met de man die hij vervangt de op twee na productiefste van het weekend, met een rondentotaal van 209. Teamgenoot Latifi reed er 140.

Met de feedback die Mercedes verzameld heeft van de motor zal het Williams op dat gebied vermoedelijk aan niets ontbreken. Met de tijden van de coureurs zit het daarnaast prima. Ze eindigden beiden op het middenveld, na hun snelste ronden neer te zetten op de C4-band. Mercedes, Red Bull en Ferrari zijn op het eerste gezicht te hoog gegrepen voor ze, maar ze lijken naar het rijtje van AlphaTauri, Aston Martin en Alpine wel een gooi te kunnen doen.

Also read

AlphaTauri - 308 ronden

AlphaTauri behoort tot de middenmoot wat betreft het totale rondenaantal na Barcelona. Met 308 zien ze drie teams achter zich staan die onder de grens van 300 duiken, maar ook voldoende renstallen voor zich. Zonde dat Pierre Gasly de middagsessie van dag 3 min of meer vergooide door 's ochtends schade te rijden met de AT03. Het heeft zijn jongere teamgenoot, Yuki Tsunoda, testtijd gekost. De Japanner reed slechts 121 ronden, 66 ronden minder dan de Fransman.

Gasly's snelste tijd, geklokt op testdag 2 op de C4-band, ziet er prima uit. De AlphaTauri-bolide oogde op het asfalt stabiel en het team heeft daarmee een prima basis om op door te bouwen. Tsunoda bevindt zich met een 1:21.638 onder de lager geklasseerde rijders van de week, maar kreeg ook geen kans om in de laatste dag de zachtere bandensets nog uit te proberen (hij zette zijn tijd op de C3-band). Het lijkt er momenteel op dat Gasly de auto wellicht iets beter onder de knie heeft.

De AlphaTauri in actie op Barcelona. (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images)
De AlphaTauri in actie op Barcelona. (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images)

Aston Martin - 296 ronden

Aston Martin kende geen vlekkeloze week. Wegens een olielek moesten ze de laatste sessie op vrijdag laten schieten, wat vooral Lance Stroll testtijd gekost heeft. Met 296 ronden scharen ze zich niet onder de meest productieve teams, maar echt slecht is het ook niet gegaan. De AMR22 lijkt prima te presteren en geen enorme mankementen te kennen, en ook de renstal uit Silverstone kan rekenen op steun van Mercedes in motorisch opzicht.

Sebastian Vettel zat op de laatste dag op de C5-band wel ongeveer zeven tienden van de snelste tijd van Hamilton af. Wederom is het niet bekend hoeveel brandstof beide heren aan boord hadden, en of alle systemen volledig opengegooid werden, maar dat gat is een flink stuk kleiner dan in 2021. Stroll wist zich geen raad met de C3-band op donderdag, en eindigde het weekend daarmee in de onderste regionen, maar Aston Martin lijkt iets gegroeid te zijn ten opzichte van vorig jaar.

Alpine - 264 ronden; Alpine-motor - 264 ronden

We komen aan bij een team dat zelf wellicht meer had verwacht van de afgelopen dagen. Alpine bevindt zich op P8 in het overzicht van de gereden ronden gedurende de eerste testweek. Daarmee zien ze alleen het worstelende Alfa Romeo en Haas achter zich staan. Fernando Alonso stond na de ochtendsessie van dag drie op 139, en Esteban Ocon op 125. Dit zou de rest van de dag zo blijven, want er moest een brand geblust worden bij de A522.

Daarmee komen we meteen aan bij het volgende onderwerp: de motor. Alpine heeft geen klantenteams en kan daarom relatief aan haar concurrenten rekenen op een karige informatievoorziening. Red Bull Powertrains heeft twee keer zo veel data weten te verzamelen, Ferrari bijna drie keer en Mercedes vijf keer zoveel data. Tel het betrouwbaarheidsprobleem van dag 3 daarbij op, en het ziet er niet enorm rooskleurig uit voor de Franse renstal in dit opzicht.

Qua tijden houdt het ook niet over voor Alpine. Nogmaals, tijden zeggen in de winterstop zeker niet alles, maar Alonso en Ocon hebben op de C3-band weinig indruk weten te maken. Alonso kwam tot een 1:21.242, goed voor een dertiende plek, terwijl zijn teamgenoot als negentiende eindigde. Wanneer we corrigeren voor het verschil in bandencompounds zit Alonso iets minder dan anderhalve seconde van de tijd van Hamilton. We weten niet met welk brandstofniveau en met welke motorstand de Spanjaard reed, dus we kunnen er geen conclusie uit trekken, behalve dan dat optimisme in ieder geval niet terecht zou zijn.

Alfa Romeo - 175 ronden

We komen aan bij de 'verliezers' van afgelopen week. Alfa Romeo kwam in Spanje heel, heel erg moeilijk op gang, en dat terwijl het team met het budgetplafond verwachtte flink naar de top van het veld toe te kruipen. Naar verluidt was de Zwitserse renstal het team dat het meeste last had van het stuiteren dat we heel het weekend gezien hebben. Bottas is daardoor op reservecoureur Robert Kubica na de minst productieve coureur van het weekend met 54 ronden. Nieuwkomer Guanyu Zhou deed het beter, maar reed er ook maar 112.

Bottas reed zijn snelste tijd op de C3-band, net zoals vele coureurs voor hem. Hij wist met de Alfa Romeo niet van de laatste plek af te komen (van alle fulltime-coureurs, Kubica niet meegerekend, dus) en heeft het heel het weekend zwaar gehad. Zelfs zijn nieuwe teamgenoot eindigde voor hem. Dat de Fin volgend jaar steevast achteraan zal rijden, dat lijkt onwaarschijnlijk. Misschien dat Bottas' Mercedes-ervaring de matige vorm van Spanje nog enigszins recht kan trekken, maar voorlopig lijkt het erop dat die stap naar het middenveld niet gezet gaat worden.

Haas - 160 ronden

Haas is qua rondentotaal misschien wel de minst productieve renstal van de week, maar verbazingwekkend is dat niet. In 2021 liep Haas een jaar lang achter de feiten aan, en het zou naïef zijn om aan te nemen dat dat van het ene op het andere jaar zou veranderen. Daarvoor is het verschil in grootte en financiële steun gewoon te groot tussen Haas en de meeste andere teams van de grid. Mick Schumacher eindigde op 89 ronden, en zijn Russische teamgenoot, die ook op persoonlijk gebied een loodzwaar weekend heeft gehad, op 71.

Met de tijden van de twee heren valt het nog best mee, al moet er wederom rekening gehouden worden met een significante marge van invloed van diverse onbekende factoren. Mazepin klokte op de C3-banden een snelste tijd van 1:21.512, wat goed is voor een degelijke veertiende plaats. Schumacher, op P17, tevens op de middelharde banden, klokte een 1:21.949. Met de onzekerheid rondom hoofdsponsor Uralkali en Mazepins stoeltje binnen het team wordt het de komende weken nog maar afwachten in hoeverre we een volledig Haas-team aan de start van het seizoen zullen zien verschijnen. Wat de testdagen betreft: voor verreweg het slechtste team van 2021 gingen de eerste tests van 2022 oké.

Verreden ronden per F1-coureur testdagen Barcelona 2022

Coureur Ronden
1. Carlos Sainz 236
2. Daniel Ricciardo 212
3. George Russell 209
4. Alexander Albon 209
5. Max Verstappen 206
6. Charles Leclerc 203
7. Pierre Gasly 187
8. Lewis Hamilton 184
9. Sebastian Vettel 174
10. Lando Norris 155
11. Sergio Pérez 148
12. Nicholas Latifi 148
13. Fernando Alonso 139
14. Esteban Ocon 125
15. Lance Stroll 122
16. Yuki Tsunoda 121
17. Guanyu Zhou 112
18. Mick Schumacher 89
19. Nikita Mazepin 71
20. Valtteri Bottas 54
21. Robert Kubica 9

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws