In Silverstone kwam Williams met talloze updates voor de auto van Alexander Albon. Het team kon de volledige potentie van het nieuwe pakket in Silverstone nog niet zien op de auto van Albon, die de nieuwe onderdelen exclusief mocht gebruiken. In de kwalificatie was het nat en in de race was er een ongeluk in de eerste ronde. Francois-Xavier Demaison, de technisch directeur van Williams, legt uit waarom ze van het oorspronkelijke concept zijn afgestapt.
De upgrade op Silverstone is het resultaat van maanden werk nadat Williams eerder in het seizoen snel tot de conclusie kwam dat het oorspronkelijke concept niet de beste prestaties uit de auto haalde. Het team had tijd nodig om een nieuwe weg in te slaan. Gevraagd naar de timing van het besluit om een nieuwe auto te bouwen, antwoordt Demaison tegen Formel 1: 'Het was ingewikkeld.'
'Ons oorspronkelijke concept was voornamelijk gebaseerd op het creëren van downforce met een lage rijhoogte. En met dat grondeffect waar iedereen het over heeft, zeiden we: nee, dat is niet de goede richting. Zodra we lager gingen en de stijfheid van de achterkant verhoogden, was het te ingewikkeld.'
'Hier gaan we mee door'
Demaison geeft aan dat Williams met dit concept verder gaat. 'We zijn niet dom genoeg om niet om ons heen te kijken en te zien wat de anderen doen. Het kostte ons wat tijd om te analyseren voordat we klaar waren, want we wilden niet kopiëren zonder te begrijpen wat we doen.'
'We hebben veel verschillende oplossingen die al zijn getest en we zullen doorgaan met dit concept. Het opent veel meer deuren, terwijl het vorige concept betekende dat we weinig konden veranderen. Het geeft je de mogelijkheid om in een minder stijve auto te rijden, met een hogere rijhoogte. In de langzame bochten verlies je niet zoveel door een gebrek aan grip of een gebrek aan downforce. En dat alles brengt betere rondetijden', zegt de technisch directeur.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties