Elke coureur is anders en elke coureur excelleert onder verschillende omstandigheden. Zo kent de huidige Formule 1-grid ware straatvechters, terwijl anderen zich bijvoorbeeld uitstekend voelen op extreem glad asfalt. Hoe zit het met de vorm van rijders op het circuit waar we aankomend weekend naar afreizen? In de vormcheck kijken we wie het circuit dat op de agenda staat goed ligt. Op Circuit Spa-Francorchamps komt Lewis Hamilton doorgaans uitstekend uit de verf, terwijl titelconcurrent Max Verstappen het met de helft van het puntentotaal van zijn Britse rivaal moet doen.
De gebruikelijke heren vallen in deze analyse af. Fernando Alonso heeft niet aan voldoende edities van de afgelopen jaren meegedaan om een duidelijke vorm te kunnen schetsen, terwijl heren als Nicholas Latifi, Yuki Tsunoda, Mick Schumacher en Nikita Mazepin ditzelfde probleem hebben. Deze heren laten we dus buiten beschouwing. Van de rest van de F1-coureurs die aan twee of meer van de afgelopen drie edities meegedaan hebben, zetten we het puntentotaal en de hoeveelheid DNFs op een rijtje. Zo proberen we te schatten wie het circuit lekker ligt, en wie niet.
Spa-Francorchamps lijkt een Mercedes-fort
Coureur | Puntentotaal van 2018-2020 | DNFs van 2018-2020 |
1. Lewis Hamilton | 61 | 0 |
2. Valtteri Bottas | 45 | 0 |
3. Sebastian Vettel | 37 | 0 |
4. Max Verstappen | 30 | 1 |
5. Charles Leclerc | 25 | 0 |
6. Sergio Perez | 19 | 0 |
7. Esteban Ocon* | 18 | 0 |
8. Daniel Ricciardo | 12 | 1 |
9. Pierre Gasly | 8 | 0 |
10. Lando Norris* | 6 | 0 |
11. Lance Stroll | 3 | 0 |
12. Carlos Sainz | 0 | 2 |
13. Antonio Giovinazzi* | 0 | 1 |
14. Kimi Raikkonen | 0 | 1 |
15. George Russell* | 0 | 1 |
*De coureurs met een sterretje achter de naam namen deel aan slechts twee van de drie meest recente Belgische Grands Prix.
Als resultaten uit het verleden garantie zouden bieden voor de toekomst dan had Red Bull Racing in België een probleem. Verreweg de meeste punten van de afgelopen drie jaar liggen namelijk bij titelconcurrent Mercedes. Hamilton overtuigt op het asfalt in de Ardennen doorgaans en heeft in drie wedstrijden middels tweemaal een P2 en één overwinning maar liefst 61 punten binnengesleept, verreweg het meeste van alle coureurs. Met een vierde, derde en tweede plek in respectievelijk '18, '19 en '20 volgt Valtteri Bottas de Brit als sterke tweede Mercedes-man.
De sterke vorm van Mercedes in het verleden valt veelal te verklaren aan het voordeel dat de renstal tot op heden gehad heeft op het rechte stuk. Op motorvermogen had Mercedes altijd een streepje voor op de concurrenten, wat op Circuit Spa-Francorchamps een groot verschil kan maken. Het circuit bestaat immers uit twee zeer kracht intensieve sectoren, die een bochtiger deel van het asfalt sandwichen. In sector 1 en sector 3 wist de Duitse renstal in het verleden dus veel tijd te winnen, wat Hamilton in staat stelde om een aardig puntenaantal te behalen gedurende de afgelopen drie edities.
Verstappen met rugdekking?
Op een niet al te overtuigende vierde plek vinden we Max Verstappen terug, maar zijn matige score over de afgelopen drie wedstrijden is deels te herleiden uit de ongelukkige weekenden die hij er in het verleden gekend heeft. Zo veroorzaakte een touché bij de start van de 2019-editie schade aan de Red Bull, waarna hij bij Eau Rouge de barrières inschoot. Ook in 2016 was de eerste ronde de Red Bull-rijder niet goedgezind. Tweemaal een derde plek in 2018 en 2020 bieden hem verder houvast voor een podiumfinish, maar feit blijft dat de Limburger niet weet hoe het voelt om zijn semi-thuisrace te winnen. Dit jaar zou Red Bull echter een troef achter de hand kunnen hebben.
Sergio Perez is namelijk hogerop in het lijstje te vinden dan in de andere vormchecks. De Mexicaan doet het doorgaans goed op het Belgische circuit en dat is in de resultaten terug te zien. Zijn negentien punten behaalde hij middels een P5 in 2018, een P6 in 2019 en een P9 in 2020. Elke keer dat Perez in België reed, scoorde hij. In de Racing Point wist hij het zelfs tot een top vijf finish te schoppen. Kortom, Red Bull zou dit weekend meer kunnen hebben aan de tweede Red Bull dan in sommige races van de eerste seizoenshelft. Maakt Perez het waar, dan zou enige strategische druk op minstens één van de Mercedessen mogelijk zijn.
Vettel en Leclerc onder de andere toppers
Sebastian Vettel en Charles Leclerc, die voorheen een Ferrari-duo vormden, vallen onder de verdere toppers in Spa. Vettel wist de editie van 2018 te winnen, terwijl zijn Monegaskische teamgenoot er in 2019 met de overwinning vandoor ging. Vanwege het belang van topsnelheid wist Ferrari lange tijd de touwtjes in handen te houden, waardoor Vettel hoog op de lijst terug te vinden is, boven Verstappen zelfs. Twee mannen dus om zeker in de gaten te houden, hoewel Aston Martin onder normale omstandigheden niet het team zal zijn dat voor overwinningen strijdt. Helaas moet over Ferrari in 2021 datzelfde gezegd worden.
Wederom twee oud teamgenoten, Esteban Ocon en Daniel Ricciardo, volgen de eerdergenoemde zes sterkste F1-coureurs in Spa. Zelfs met een uitvalbeurt wist Ricciardo meer dan tien punten bij elkaar te sprokkelen middels een schitterende P4 voor Renault in 2021. In zijn huidige vorm lijkt een puntenfinish in België een lastig verhaal te worden, maar mocht hij de lage downforce-afstelling juist krijgen dan liggen er zeker mogelijkheden voor de McLaren-rijder. Ocon wist in slechts twee edities maar liefst achttien punten te behalen en wist in Hongarije te winnen. Houd dus ook zeker een oogje op de Fransman.
Ongelukkige Sainz
Carlos Sainz is een van de namen die doorgaans in het middenveld te vinden is, maar in de afgelopen drie jaar geen enkele punt wist te scoren op Spa. Vorig jaar bij McLaren noteerde hij technisch gezien geen DNF, maar een DNS. Na een probleem met de uitlaat kon hij niet deelnemen aan de race voor zijn toenmalige Britse werkgever McLaren. Als je meeneemt dat hij in 2019 de wedstrijd niet uitreed, valt te concluderen dat de Spanjaard in België ongelukkig is geweest. Schrijf hem echter zeker niet af, Sainz heeft zich vaak genoeg laten zien gedurende de eerste seizoenshelft van 2021.
In stijl naar de GP? Bekijk de Orange Collection van Verstappen.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties