Binotto bevestigt: Ferrari heeft oplossing gevonden voor bandenprobleem Frankrijk Formule 1
Formule 1

Binotto bevestigt: Ferrari heeft oplossing gevonden voor bandenprobleem Frankrijk

Binotto bevestigt: Ferrari heeft oplossing gevonden voor bandenprobleem Frankrijk

Ferrari heeft achterhaald waar de extreme bandenslijtage tijdens de Grand Prix van Frankrijk vandaan kwam. Carlos Sainz eindigde er als elfde, terwijl Charles Leclerc niet verder kwam dan de zestiende plek. Na de dramatische eindklasseringen is men in Italië meteen aan de slag gegaan om te kijken wat het probleem was. Nu blijkt dat het vooral aan de afstelling van de auto gelegen heeft. Inmiddels is het dus opgelost.

'Wat er in Frankrijk gebeurde, was dat wij extreme bandenslijtage op de linker voorband kenden. De band had last van graining en sleet vervolgens enorm hard', zo opent Ferrari-teambaas Mattia Binotto in gesprek met Formula 1. Wanneer een binnenband koeler is dan de buitenband, blijven er stukjes rubber aan het asfalt plakken, die de band dus kwijtraakt. Zo ontstaan er kleine gaatjes in de banden. Dit proces wordt graining genoemd.

Zodra de Franse Grand Prix verreden was, moest Ferrari aan het werk. Binotto: 'In Maranello hebben we ons afgevraagd of er een probleem was met het concept van de auto, wat de extreme slijtage als gevolg had. Als we namelijk niet alleen naar Frankrijk kijken, maar ook alle wedstrijden vóór Frankrijk, sleten onze voorbanden relatief aan de rest van het veld het hardst.'

Ferrari vindt de oplossing

Na een grondige analyse van de SF21 is men tot de conclusie gekomen dat er een oplossing mogelijk is voor het probleem dat Ferrari ervaren heeft gedurende de eerste helft van 2021. 'Wat we vonden was erg simpel', vervolgt de Italiaanse teambaas. 'Als de band slijt, komt dat omdat je glijdt. Als je glijdt, zijn er enkele redenen mogelijk dát je glijdt. Dit kan zelfs verbonden zijn aan de afstelling van de auto.'

Met de afstelling gaat Ferrari nu voor iets meer overstuur in plaats van onderstuur. Zodoende ligt de nadruk voor de coureurs minder op het rubber aan de voorkant, waarmee het bandenleven van de Ferrari's significant verlengd wordt. Het enige nadeel dat eraan hangt, is dat de gewijzigde afstelling rondetijd kost. 'Daarvoor hebben we dus iets op snelheid in moeten leveren over één ronde, maar niet veel', concludeert Binotto.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws