Elke coureur is anders en elke coureur excelleert onder verschillende omstandigheden. Zo kent de huidige Formule 1-grid ware straatvechters, terwijl anderen zich bijvoorbeeld uitstekend voelen op extreem glad asfalt. Hoe zit het met de vorm van rijders op het circuit waar we aankomend weekend naar afreizen? Het Formule 1-seizoen komt aankomend weekend na het langste seizoen ooit ten einde. Dat betekent maar één ding: we gaan terug naar het Yas Marina Circuit, het traditionele strijdtoneel van de laatste race van het seizoen.
De Grand Prix van Abu Dhabi is sinds 2014 de seizoensfinale in de Formule 1. Meermaals werden er al legendarische races verreden en kampioenschappen beslist. Denk bijvoorbeeld aan de zenuwslopende finale van 2010 of, natuurlijk, het einde van 2021. De Grand Prix van Abu Dhabi wordt ook altijd vergezeld door de Formule 2, waardoor de meeste coureurs al veel ervaring hebben op het circuit in de Verenigde Arabische Emiraten. Desondanks zullen Nico Hülkenberg, Oscar Piastri, Liam Lawson en Franco Colapinto niet meegenomen worden in deze vormcheck. Zij reden namelijk minder dan twee van de laatste drie edities van de Grand Prix van Abu Dhabi in de Formule 1.
Verstappen de ware koning op plek vol historie
Coureur | Puntentotaal GP Abu Dhabi 2021-2023 | DNFs GP Abu Dhabi 2021-2023 |
1. Max Verstappen | 77 | 0 |
2. Charles Leclerc | 37 | 0 |
3. Sergio Pérez | 27 | 1 |
3. Carlos Sainz | 27 | 1 |
5. Lando Norris | 25 | 0 |
5. George Russell | 25 | 1 |
7. Lewis Hamilton | 20 | 1 |
8. Yuki Tsunoda | 16 | 0 |
9. Fernando Alonso | 10 | 1 |
9. Pierre Gasly | 10 | 0 |
11. Esteban Ocon | 8 | 0 |
11. Valtteri Bottas | 8 | 0 |
13. Lance Stroll | 5 | 0 |
14. Kevin Magnussen* | 0 | 0 |
14. Alexander Albon* | 0 | 0 |
14. Zhou Guanyu* | 0 | 0 |
Verstappen wist de afgelopen drie edities van de Grand Prix van Abu Dhabi allemaal te winnen. Eenmaal ging dat zeer moeizaam en had de coureur van Red Bull Racing een beetje hulp nodig van een Safety Car. De afgelopen twee seizoenen waren het onbedreigde zeges voor de Nederlander. In 2022 was Verstappen al lang en breed kampioen, net zoals dit jaar, maar dat betekende niet dat de Red Bull-rijder niet meer hongerig was. De toenmalig tweevoudig wereldkampioen pakte met ruim twee tienden voorsprong poleposition en zag ook teamgenoot Sergio Pérez een belangrijke slag slaan in de strijd om de tweede plek in het kampioenschap.
Red Bull had graag gezien dat de Nederlander zijn teamgenoot had kunnen helpen, maar het tempo van Verstappen was het gehele weekend superieur. Verstappen kwam de gehele race niet in de problemen en reed elke ronde aan kop. Daardoor moest de Mexicaan zelf Charles Leclerc zien te verslaan om de tweede plek in het kampioenschap te veroveren. De Monegask was er echter op gebrand om die plek in het klassement niet te verliezen. Dat gebeurde dan ook niet. Leclerc wist Pérez op de baan te verslaan en behield daarmee de tweede plek in het kampioenschap.
Een jaar later hadden Verstappen en Pérez de eerste en tweede plek in het kampioenschap al in handen. Verstappen stond opnieuw in het eerste startvak voor de race en gedurende de Grand Prix liet hij de eerste positie ook niet los. In 2022 kwam de Red Bull-coureur nog met een voorsprong van acht seconden over de streep, maar Verstappen toonde vorig jaar zijn ware dominantie in Abu Dhabi. Met een voorsprong van zeventien seconden kwam de Limburger over de streep en kon hij zich op gaan maken voor zijn donuts op het rechte stuk.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Het bloedstollende einde in 2021
In 2021 verliep het allemaal anders voor Verstappen. De Red Bull-coureur begon wel vanaf poleposition, net zoals de jaren die volgden, maar ditmaal wel met zijn titelrivaal achter hem. Verstappen en Lewis Hamilton gebruikte tijdens de kwalificatie een andere strategie, waardoor de Red Bull-coureur op de softs moest starten en Hamilton op de mediums begon. Het ogenschijnlijke voordeel van Verstappen was wel binnen de kortste keren weg. Hamilton snelde voorbij aan zijn titelrivaal en was ook niet van plan om de eerste plek op te geven.
Na de eerste pitstop van zowel Verstappen als Hamilton deed Pérez er alles aan om zijn teamgenoot te helpen. De Mexicaan lag aan kop en zag in zijn spiegels de zevenvoudig wereldkampioen naderen. Bovendien zei Hugh Bird, de race-ingenieur van Pérez, dat hij Hamilton moest ophouden. Dat deed de man uit Guadalajara met de nodige moeite, maar hij wist de eerste positie te behouden. Op de achtergrond kwam Verstappen aangesneld, die vervolgens zijn jacht kon openen op Hamilton. Dat leek allemaal wel tevergeefs te zijn.
Aan het einde van de race kwam er echter een ommekeer toen Nicholas Latifi in de muur belandde. De Safety Car kwam naar buiten en Verstappen dook voor de derde keer naar binnen voor nieuw rubber, nadat hij onder een eerdere Virtual Safety ook al besloot van banden te wisselen. Na het wat losjes interpreteren van de regels omtrent het voorbij laten van gelapte auto's werd de race dan toch hervat en kon de nu drievoudig wereldkampioen op nieuwe softs langs Hamilton om zo zijn eerste wereldtitel te pakken.
De titelstrijd tussen Ferrari en McLaren
Er is nog één titelstrijd onbeslist op dit moment. Ferrari wist tijdens de Grand Prix van Qatar punten in te lopen op McLaren, waardoor het gat op 21 punten staat. Gezien de recente vorm op het Yas Marina Circuit lijkt Ferrari een kans te maken om de constructeurstitel voor de neus van McLaren weg te halen, maar de laatste drie races vertellen niet het hele verhaal voor de Britse renstal. Daniel Ricciardo was namelijk in 2021 en 2022 de coureur naast Lando Norris. Oscar Piastri eindigde vorig jaar wel in de buurt van zijn teamgenoot.
Ferrari moet bovendien hopen op een perfect weekend. Dan scoort de Italiaanse renstal 44 punten en dan mag McLaren niet meer dan 23 punten scoren. Gezien het resultaat van vorig jaar lijkt Ferrari een kans te maken op een één-twee in Abu Dhabi, al kan vooral Verstappen dus roet in het eten van de Italiaanse renstal gooien. Er moet dus een hoop gebeuren wil Ferrari zijn eerste constructeurstitel sinds 2008 pakken. McLaren wacht al sinds 1998.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties