Red Bull Racing diende tot drie maal toe protest in tegen de flexibele vleugels van McLaren, en driemaal was scheepsrecht, want de FIA besloot dat de achtervleugel van McLaren uit Bakoe niet langer legaal is. Het Britse team moet haar low downforce-achtervleugel dus aanpassen, maar de zege in Bakoe is wél binnen. Voormalig Red Bull-engineer Rob Marshall was de hoofdverantwoordelijke voor de controversiële vleugel.
Red Bull heeft in de afgelopen seizoenen redelijk wat topmensen de deur uit zien wandelen. Adrian Newey en Jonathan Wheatley kondigden in de afgelopen maanden hun vertrek aan, en afgelopen seizoen vertrok Rob Marshall. Christian Horner gaf nog aan dat Marshall duidelijk was overgehaald door 'een grote zak geld' van McLaren. Marshall valt bij McLaren als een van de drie bestbetaalde werknemers buiten het budgetplafond, en werkt daar sinds dit jaar als hoofdontwerper.
'Geen grijs gebied'
Hoewel McLaren nu te horen heeft gekregen dat het haar vleugel moet aanpassen, is Marshall zich van geen kwaad bewust. 'Hoe zorg je dat je team zich aan de regels houdt?' luidde de vraag van Viaplay aan de man van McLaren. 'Door de regels te lezen. We lezen de regels, en de regels zijn heel duidelijk', aldus Marshall, die daar wel wat aan toevoegt. 'Er zijn vaak onduidelijkheden in de regels, maar die zijn er om verduidelijkt te worden.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Marshall denkt dus vooral dat McLaren haar werk beter heeft uitgevoerd dan de concurrentie. 'Je vogelt uit wat je wel en niet mag doen, en daar houd je je vervolgens aan. Het is niet lastig om te bepalen of je legaal bezig bent. Het is gewoon zwart-wit. Er is geen grijs gebied, dus je moet bepalen wat zwart is en wat wit is.' De FIA heeft nu in ieder geval besloten dat de achtervleugel van McLaren niet langer legaal is.
Brown voelt zich vereerd
Ook CEO Zak Brown reageerde op het besluit van het bestuursorgaan van de sport. 'Er is een hoop gedoe over, maar we voldeden uiteraard aan alle regels', zo benadrukt hij dat de vleugel in het vorige weekend nog wel legaal was. 'Het is een kleine aanpassing aan onze Bakoe-vleugel, en het zal niet veel verschil uitmaken, dus ik ben er vrij relaxed onder.'
Brown vindt het zelfs een compliment dat Red Bull tot driemaal toe een protest indiende. 'Er is veel over te doen geweest, maar de vleugel heeft alle tests doorstaan. We leiden nu het constructeurskampioenschap. Alle teams zijn er natuurlijk op gefocust op hun auto's sneller te maken, en ze willen natuurlijk ook graag onze auto langzamer maken. Dat is verder ook prima, want dat hoort bij het spel. Dat is best een mooi compliment, dat iedereen naar onze auto kijkt, in een poging om deze te vertragen. We zullen een kleine aanpassing doorvoeren, maar ik maak me er niet echt zorgen over.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties