Het lijkt wel alsof in het 2024-seizoen alle ogen op het team van McLaren zijn gericht. Tegen alle verwachtingen in is het team als grote concurrent van Red Bull Racing uit de bus gekomen en is het zelfs de Oostenrijkse renstal voorbijgegaan in het constructeurskampioenschap. Zo'n groeispurt valt anderen op en dus kwam het papaya-team in Azerbeidzjan wederom in de spotlight te staan vanwege haar flexibele achtervleugel. In Singapore reageert McLaren-CEO Zak Brown op de commotie.
Tijdens de race op het stratencircuit van Bakoe viel het de andere teams op dat de achtervleugel van de MCL38 enigszins openging terwijl er op hoge snelheid op het rechte stuk werd gereden. Het openen van de achtervleugel zou tot extra snelheid kunnen leiden en dus werd de FIA al snel verzocht om te onderzoeken of McLaren zich wel aan de technische reglementen hield. Enkele dagen later was in Singapore het hoge woord eruit: de achtervleugel was, inderdaad, legaal. Wel werd het Britse team verzocht kleine aanpassingen te doen.
Onvermijdbaar, vindt Brown
Op de eerste dag van het raceweekend in Singapore, nog geen week na de Grand Prix van Azerbeidzjan, reageert Brown op de commotie die er in Bakoe ontstond. 'De achtervleugel is door iedere test gekomen', zegt de Amerikaan tegenover de camera van Sky Sports. 'Dit is de Formule 1 en dit is een sterk staaltje bouwkunde. De FIA heeft geen problemen met de achtervleugel dus alle zaken gaan zoals gewoonlijk. De FIA is altijd volledig op de hoogte van wat er op onze auto zit.'
Brown kan er wel om lachen dat andere teams zo erg focussen op wat McLaren aan het doen is. 'Het is onvermijdbaar dat iedereen naar onze auto kijkt nu wij het constructeurskampioenschap leiden. Dat hoort bij het spelletje', zegt de CEO koeltjes. 'Het is goed voor ons team dat wij met iets zijn gekomen waarmee we werkelijk goede prestaties neer kunnen zetten. Het is ook goed voor het kampioenschap. Iedereen gaat proberen om zich gelijkmatig te ontwikkelen. Welkom in de Formule 1.'
Tekst gaat verder onder de foto.
De papaja-regels van McLaren
De saga rondom de achtervleugel is alleen niet het enige dat men bezighoudt als het gaat om het Britse team. Bij McLaren lijkt er namelijk geen sprake te zijn van hiërarchie tussen de coureurs. In Hongarije zagen we hoe dit kan uitpakken toen Lando Norris het vertikte een positie terug te geven aan Oscar Piastri die vervolgens won. Norris staat alleen wel tweede in het rijderskampioenschap dus wordt aan Brown gevraagd hoe het team de Britse coureur gaat helpen in de strijd tegen Max Verstappen, die nog altijd eerste staat.
'Het is de taak van het team om het constructeurskampioenschap te winnen en het is de taak van de coureur om het rijderskampioenschap te winnen. Zo pakken wij het aan alleen we zullen er zeker alles aan doen om Norris te helpen waar we kunnen. We zullen dat op een strategische manier doen, want we willen Piastri geen goede resultaten ontnemen.' Van de twee coureurs wordt verwacht dat ze zich houden aan de zogenaamde 'papaja-regels' van het team. 'Weet wie je teamgenoot is, help je teamgenoot, race tegen je teamgenoot maar doe dat wel op een nette manier', verklaart Brown.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties