Christian Horner en Helmut Marko hebben al laten weten wat er volgens hen moet gebeuren bij Red Bull Racing. Vorig seizoen was een van de problemen dat het window, die de rijders hadden om het beste uit de wagen te halen, veel te klein was. Daardoor was er sinds Austin een lichte verbetering merkbaar, maar kon het op elk moment alle kanten uit met het functioneren van de RB20. Dat window moet dus vergroot worden, vinden Horner en Marko.
Niet iedereen bij Red Bull is akkoord met die conclusie van de teambaas en de adviseur. Pierre Waché plaatst op zijn minst een kanttekening bij het aanpakken van die window. 'Als droom wil je dat natuurlijk, maar je weet dat de algehele potentie afneemt als je het window vergroot', waarschuwt de technisch directeur bij de Nederlandse tak van Motorsport. De negatieve effecten op de RB21 zouden wel eens groter kunnen zijn dan de voordelen.
Waché waarschuwt voor afvlakken van potentie auto
'Als je naar de auto’s van andere teams kijkt en hoe die liggen, dan zijn die allemaal waanzinnig stijf. Wat je wil, is de snelste auto produceren, maar het is niet zo dat een auto langzaam is doordat het window waarin die werkt klein is.' Er moet wel de ambitie zijn om op zo veel mogelijk circuits competitief te zijn. 'Wat je wil, is dat je voor ieder circuit in het juiste window zit, dus dat je daarop kunt anticiperen. Als je dat kunt bereiken, waarom zou je het window dan nog willen vergroten en de algehele potentie van een auto afvlakken?'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Waché is zeker van zijn zaak: het is niet vanzelfsprekend om de algemene snelheid op te offeren voor een makkelijke bestuurbaarheid van de wagen. In geval van nood kan dat wel, want de rijders moeten nog altijd met de wagen overweg kunnen. 'Je wil de snelste auto in vergelijking met de anderen. Ik zal de algehele potentie niet laten afnemen om het operationeel makkelijker te maken. Je kunt de potentie wel verlagen om coureurs te helpen zodat ze de auto kunnen gebruiken, maar niet om engineers te helpen de auto te gebruiken.'
Red Bull moet prioriteiten stellen
Waché blijft voor ogen houden wat prioritair is en baseert zich voor zijn analyse op de cijfers van de voorbije seizoenen. 'Het belangrijkste is dat je altijd op zoek bent naar manieren om de auto sneller te maken en er tegelijkertijd voor te zorgen dat coureurs er het maximale uit kunnen halen. In 2023 hebben we bewezen dat onze richting correct was, aangezien we sneller waren dan de anderen. Het afgelopen jaar heeft ons geleerd dat we toen niet correct waren.'
Daar moet Red Bull dus wel iets aan doen. Het is een lastige evenwichtsoefening waarbij het antwoord op de vragen nog gevonden moet worden. 'Het gaat steeds om een evenwicht vinden tussen de balans van een auto en de algehele potentie ervan. Dat vraagstuk moeten we voor aankomend seizoen zien op te lossen', beseft Pierre Waché wel als geen ander.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties