Mark Hughes denkt dat Max Verstappen aankomende zondag mee kan strijden om de overwinning in de Grand Prix van Italië. De coureur van Red Bull Racing wist geen geweldige tijd neer te zetten tijdens de tweede vrije training, maar de Nederlander was tijdens de long runs wel snel onderweg. Daarnaast ziet Hughes dat er nog wel wat in het vat zit bij de drievoudig wereldkampioen.
De long runs van de topteams lijken een voorbode te zijn van een spannende strijd op zondag. Het verschil tussen Red Bull, McLaren, Mercedes en Ferrari is minimaal, wat betekent dat de kwalificatie van zaterdag een grote rol zal spelen in de uitslag van de race. Het circuit van Monza heeft nieuw asfalt en ook enkele bochten zijn onder handen genomen, waardoor data vergaren belangrijk was op de vrijdag. Desondanks is het nog altijd lastig om voorspellingen te doen voor de Grand Prix.
Het was uiteindelijk Lewis Hamilton die gemiddeld gezien de snelste racesimulatie wist neer te zetten, maar Verstappen zat de Brit op de hielen. Verstappen was redelijk tevreden na de trainingen, maar er zijn ook kanttekeningen. 'Hij klaagde nog steeds over een onbalans in de hogesnelheidsbochten en vertelde dat zijn mediums op waren aan het einde van zijn racesimulatie', schrijft Hughes voor The Race. 'Maar zijn gemiddelde rondetijden over die ronden waren zeer vergelijkbaar met die van McLaren, Mercedes en Ferrari.'
Verstappen reed de eerste ronden van zijn racesimulatie een stuk sneller dan de rest. Als gevolg kunnen zijn latere ronden wat langzamer zijn geweest. 'Maar dat zou net zo goed het gevolg kunnen zijn van het gekozen tempo in plaats van inherent slechtere bandendegradatie.' De bandenslijtage kan volgens Hughes een zeer belangrijke rol gaan spelen vanwege het nieuwe asfalt. 'De race lijkt een éénstopper te worden, maar met het nieuwe asfalt is een tweestopper zeker niet uitgesloten.'
Red Bull houdt pace achter de hand
De coureurs reden tijdens de tweede vrije training ongeveer tien ronden tijdens hun racesimulatie, waardoor er geen data is voor nog langere stints. Dat kan een interessante factor worden in de rest van het weekend. Teams kunnen zomaar de deksel op de neus krijgen wat betreft de mogelijke strategieën en bandendegradatie. Over één ronde is er wel een hoop duidelijk wat betreft de verhoudingen. 'Op basis van wat we hebben gezien, lijkt de McLaren mogelijk de snelste over een enkele ronde.'
'Dat gezegd hebbende, leek Verstappens Red Bull volgens de GPS met een lagere motorstand te rijden dan de anderen, wat de zaak verder vertroebelt', vervolgt Hughes. Red Bull laat tijdens de vrije trainingen nooit het achterste van de tong zien. Er lijkt dus nog voldoende in het vat te zitten voor de Oostenrijkse renstal, aangezien Verstappen en Sergio Pérez de laagste topsnelheden noteerden. Bovendien is Red Bull nog altijd bezig met experimenteren. Zo is de achtervleugel groter dan die van de concurrentie en rijdt Verstappen opnieuw met de oude vloer.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties