Max Verstappen heeft op indrukwekkende wijze de Grand Prix van België gewonnen. De Red Bull Racing-coureur begon vanaf de veertiende plaats, maar was een stuk sneller dan de concurrentie en had de leiding al voor het middelpunt van de race in handen. Sergio Pérez maakte het Red Bull-feestje op Spa-Francorchamps compleet en maakte er een 1-2 van voor het team uit Milton Keynes.
Sainz kwam perfect weg van zijn plek, terwijl Pérez terugviel achter Fernando Alonso en de twee Mercedessen. Hamilton was de voorste van de twee Zilverpijlen en opende de aanval op Alonso aan de buitenkant van Les Combes. Hamilton gaf zijn oud-teamgenoot van McLaren echter geen ruimte en werd gelanceerd op de linkervoorband van de Alpine-coureur, die de Brit beschuldigde alleen te weten hoe hij moet racen wanneer hij vooraan rijdt. Later in de ronde viel de zevenvoudig wereldkampioen uit door de schade aan zijn W13.
Nicholas Latifi spinde vervolgens in ronde 2 uitkomend van bocht 8 nadat hij lichtelijk door de grindbak ging. Hij kwam terug op de baan terecht en Valtteri Bottas kon hem niet ontwijken. Latifi kon zijn weg nog wel vervolgen, maar Bottas kwam stil te staan in de grindbak bij bocht 9. Het leverde een safety car-fase op. Deze werd drie ronden later opgeheven en Sainz hield daar de leiding vast voor Pérez, Russell en Alonso.
Verstappen op hoge snelheid door het veld
Verstappen was ondertussen bezig met zijn inhaalrace vanaf P14. Zo lag de regerend wereldkampioen in ronde 7 al op de vijfde plaats, om vervolgens Alonso op de Kemmel Straight ook nog maar even te passeren voor plek vier. Leclerc lag in de tussentijd op plaats zestien, nadat hij een vroege pitstop maakte om een tear-off te verwijderen bij zijn rechtervoorband. Aan het einde van ronde 7 zat Verstappen al aan de achterkant van Russell, die derde lag.
'Lag' is het juiste woord, want op de Kemmel Straight was het Russell die in ronde 8 werd ingehaald door Verstappen. Het ging wel heel gemakkelijk voor de Red Bull-coureur op weg naar de voorhoede. Een belangrijk voordeel voor Verstappen was wel dat hij op de zachte band begon, terwijl de meeste coureurs om hem heen op de mediums startten. Dat de snelste ronde van de race in handen was van de 24-jarige, was dan ook geen verrassing.
Verstappen vond in ronde 11 de aansluiting bij Pérez voor de tweede plaats, maar kon er nog niet aan voorbijgaan. Op de Kemmel Straight kwam de Nederlander nog wel dichtbij en keek hij ook even aan de binnenkant, maar het verschil was nog te groot. Pérez behield hierdoor P2, tot ongenoegen van Verstappen, die over de boordradio liet weten veel tijd te verliezen zo. Sainz ging aan het eind van diezelfde ronde naar binnen voor mediums. In ronde 12 liet Pérez Verstappen wel erlangs op het rechte stuk, waardoor de 24-jarige de leiding overnam.
Sainz onder hoge druk van Verstappen
Pérez werd in ronde 14 naar binnengeroepen voor een nieuw set mediumbanden. Hij zakte terug naar P4, al kwam Leclerc, inmiddels opgeklommen naar de vijfde plaats, nog wel heel dichtbij. Er leek ook even contract te zijn inkomend van bocht 8, maar wel heel lichtjes. Aan het einde van ronde 15 was het de beurt aan Verstappen om over te gaan op de mediums. Sainz nam de leiding weer over, terwijl Pérez niet voor Verstappen kwam. Russell passeerde ondertussen Leclerc voor P4 met behulp van de DRS op de Kemmel Straight.
Toen Verstappen uit de pits kwam, was het gat richting kopman Sainz bijna vijf seconden. In ronde 18 was het minder dan een seconde, waardoor Verstappen gebruik kon maken van de DRS. Dat deed hij met succes, want op de Kemmel Straight - overduidelijk een populaire inhaalplek deze race - had de Limburger geen kind aan zijn oud-teamgenoot van Toro Rosso. Na 18 ronden had Verstappen dus de leiding in handen, waarna Pérez ook kon aansluiten bij Sainz.
Twee ronden na de inhaalactie van Verstappen deed zijn teamgenoot hetzelfde bij Sainz. Aan de buitenkant van Les Combes was Pérez definitief voorbij aan de Ferrari-coureur. De stand werd zo een 1-2 voor een oppermachtig Red Bull, terwijl Sainz de snelheid niet meer had. Russell en Leclerc waren de overige twee in de top vijf, maar hadden geen zicht op de top drie halverwege de wedstrijd.
Verstappen controleert ook na tweede pitstopronde
Sainz en Leclerc gingen in ronde 25 allebei naar binnen voor nieuwe banden. Sainz ging naar de hards, terwijl Leclerc een set mediums kreeg. De derde plek kwam zo in de handen van Russell terecht, terwijl het Ferrari-duo terugviel naar respectievelijk de vierde en zevende plaats. Bij Red Bull was men wakker, want Pérez werd twee ronden later naar binnengehaald voor nieuwe harde banden. Russell nam P2 over van de 32-jarige, die wel voor Sainz bleef. Twee ronden later ging de Mercedes-coureur ook naar binnen voor hards en viel hij terug naar P4.
Verstappen maakte zijn laatste pitstop aan het einde van ronde 30. Hij wisselde in tegenstelling tot de meeste andere coureurs naar de mediums. Leclerc was de enige andere coureur op de mediums, maar zat niet in de buurt van de top drie. Hij was in duel met Sebastian Vettel voor de vijfde plaats. In ronde 31 haalde hij de viervoudig wereldkampioen, die het de Ferrari-coureur niet lastig maakte, in.
In de slotfase gebeurde er niet meer zoveel vooraan in het veld. Russell leek nog in te lopen op Sainz, maar kon toch niet aanhaken bij de Ferrari-rijder. Verstappen had inmiddels een gat van richting de twintig seconden opgebouwd ten opzichte van nummer twee Pérez. Het bleek een dominante overwinning van de Red Bull-coureur te worden en dat werd het ook. Pérez eindigt als tweede, waardoor Red Bull een 1-2 heeft gepakt. Sainz werd derde, voor Russell en Alonso. Leclerc werd op de baan vijfde, maar zakte terug naar P6 door een tijdstraf voor te snel gaan in de pitstraat.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties