Nadat het in 2023 angstvallig stil bleef op de rijdersmarkt, gaat het in 2024 constant over mogelijke coureurswissels. Daarbij spelen de grote wijzigingen in 2026 een rol: teams willen het liefst tussen 2025 en 2026 met dezelfde coureurs werken, en na een seizoen zonder wisselingen geldt 2025 dus als ideaal seizoen om te investeren in een nieuw coureursduo. Hierbij is de sleutelrol weggelegd voor Max Verstappen.
'De transfermarkt was nog nooit zo rustig als afgelopen winter', deelt de doorgaans zeer goed ingelichte journalist Michael Schmidt bij het Duitse Auto Motor und Sport. 'Geen enkele coureur stapte over naar een ander team. Drie maanden later draait de geruchtenmolen op volle snelheid, maar niemand waagt een sprong. Iedereen wacht af om te zien of 'de koning' een stap zet, en zo ja, waar', is de referentie aan Verstappen.
Hamilton trapte in februari af. 'Het begon allemaal met het nieuws dat Lewis Hamilton in 2025 naar Ferrari gaat. Samen met de loyale Charles Leclerc, is de deur bij Ferrari minimaal twee jaar lang dicht. Ook bij McLaren is de situatie op de lange termijn duidelijk met contractverlengingen voor Lando Norris en Oscar Piastri', zo wijst de Duitse journalist op de twee teams met zekerheid voor de toekomst.
Verstappen en Marko kunnen afwachten
'De machtsstrijd bij Red Bull brak onverwachts los', zegt Schmidt over de onrustige situatie bij de constructeurskampioen. 'Het contract van Verstappen tot en met 2028 leek opeens niet meer zo zeker te zijn. De wereldkampioen zal op de markt komen als de macht binnen Red Bull verschuift. In andere woorden, als teamadviseur Helmut Marko vertrekt of moet vertrekken, is Verstappen beschikbaar', weet Schmidt te melden.
'Verstappen wil graag bij Red Bull blijven, maar alleen als alles blijft zoals het is', verduidelijkt de Duitser. 'Niemand kan dat op dit moment garanderen. Zelfs na zijn derde overwinning van het seizoen, is een verandering van team meer dan alleen een fantasie. Het enige andere team met reële kansen is Mercedes.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Aston Martin is sinds de contractverlenging van Fernando Alonso een stuk minder waarschijnlijk geworden, maar Mercedes is volgens Schmidt ook gewoon interessanter voor de Limburger. 'Het vooruitzicht op de lange termijn is beter voor Verstappen bij Mercedes, ook als ambassadeur van het merk na je carrière. De voormalige dominante constructeur verkeert nu echter in sportief onrustig vaarwater. De engineers hebben het lastig om de auto te doorgronden.'
Mercedes moet er dus alles aan doen om uit het dal te kruipen om de handtekening van Verstappen te bemachtigen. 'Zolang er geen verbetering zichtbaar is bij Mercedes, en Max bij Red Bull blijft winnen, zal de Verstappen-clan ook twijfelen om voor Mercedes te kiezen. De Nederlandse superster moet minimaal een realistische kans hebben om races te winnen. Marko zou zichzelf niet slachtofferen bij Red Bull als hij denkt dat dit zijn trouwe kameraad zal kwetsen.'
'Salaris al besproken met Mercedes'
Verstappen steekt al tijden met kop en schouders boven het veld uit, en heeft daardoor een luxepositie. 'Verstappen is ook de enige coureur die de luxe heeft om af te wachten, om de situatie te bekijken. Mercedes heeft ook geen haast. Zolang er maar een kleine kans is om de snelste coureur van de generatie vast te leggen, zal Toto Wolff op de wereldkampioen wachten, zelfs als dat betekent dat hij andere opties, zoals Carlos Sainz mis zal lopen.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Het salaris van Verstappen is intern al bepaald en goedgekeurd blijkbaar', deelt Schmidt. 'De huidige wereldkampioen zou duurder zijn dan Lewis Hamilton, inclusief alle bonussen voor successen. Als Verstappen bij zijn nieuwe team wereldkampioen wordt, levert dat een flinke rekening op.'
'Mercedes heeft nog een heet ijzer in het vuur met het talent voor de toekomst, Andrea Kimi Antonelli', zo wordt plan B voor Mercedes benoemd. 'De 17-jarige Italiaan begint binnenkort aan zijn Formule 1-ontwikkelingsprogramma. De eerste test vindt plaats in de 2021-auto in Oostenrijk. 'We willen hem een kans geven om in een goede auto aan de Formule 1 te wennen voor we hem in de 2022-auto zetten', liet Wolff bij F1TV optekenen.
Veel opties voor Audi
'Red Bull en Mercedes zijn veilige opties voor Carlos Sainz', weet Schmidt. 'Bij Audi zou de drievoudig winnaar eerst ontwikkelingswerk moeten doen. Bij Audi staat Sainz bovenaan de lijst. Bij de andere teams staat hij niet bovenaan. Audi-baas Andreas Seidl zou alternatieven hebben als Sainz inzet op de andere teams. Nico Hülkenberg wordt ook overwogen, en is een bewezen coureur. Sergio Pérez geldt ook als optie als hij zijn plekje bij Red Bull verliest.'
Meediscussiëren? Klik hier om je te registeren.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties