Max Verstappen heeft de inaugurele Grand Prix van Miami gewonnen. De coureur van Red Bull Racing kende een briljante start vanaf de derde plek, waardoor hij direct in de eerste bocht voorbij kon aan Carlos Sainz. Vanaf dat moment kon hij de jacht openen op Charles Leclerc en hij pakte zijn prooi in de negende ronde. In de laatste fase van de race kwam de safety car naar buiten, maar dat deerde de enkelvoudig wereldkampioen niet. De coureur wist beide Ferrari's achter zich te houden.
Leclerc kwam tijdens de start perfect weg van zijn plek op de grid. De vuile kant van de baan zorgde, net zoals in Imola, voor veel problemen bij de coureurs. Sainz was daar vooral de dupe van, want Verstappen kon via de buitenkant er gelijk langs bij de Spanjaard. Leclerc wist door het kleine gevecht tussen de twee rijders direct een klein gat te trekken naar Verstappen in de eerste ronde.
Beide Mercedes-coureurs kwamen ook niet goed van hun positie af. Lewis Hamilton en George Russell verloren bij de start direct een aantal plekken. Hamilton werd bij de start aangetikt op de achterband door Fernando Alonso, waardoor de Brit dacht aan schade, maar die bleek de auto niet te hebben. Voor Aston Martin begon de race pas echt dramatisch, aangezien beide coureurs moesten starten vanuit de pitstraat. De brandstof was te koud geworden, waardoor het niet meer binnen de reglementen van de FIA viel.
Hamilton pakt verloren posities terug, Zhou valt uit
Hamilton wist zijn verloren posities heel erg snel goed te maken. Na een fout van Alpine-rijder Alonso kon de zevenvoudig wereldkampioen in de derde ronde toeslaan in bocht 17 met behulp van DRS. Drie ronden later was Pierre Gasly aan de beurt. De Mercedes-coureur reed een slimme lijn, waardoor hij de AlphaTauri-coureur door een goede exit voorbij kon gaan.
In de zevende ronde was Zhou Guanyu de eerste uitvaller van de race. De Alfa Romeo-bolide kampte met een technisch probleem, waardoor de Chinees zijn auto naar de pits moest rijden. Daar werd hij achterwaarts zijn garage ingeduwd en was de race al vroegtijdig over voor de Alfa Romeo-rijder. Zijn teamgenoot daarentegen was best of the rest in de openingsfase van de race.
Opnieuw een gevecht tussen Verstappen en Leclerc
In de achtste ronde meldde Gianpiero Lambiase aan Verstappen dat de banden van Leclerc al enkele vertekeningen lieten zien. De Nederlander kwam heel erg snel aan de start van zijn concurrent en leek al in de laatste sector te denken aan een inhaalactie. Deze stelde de coureur van Red Bull uiteindelijk uit tot het eerste DRS-gedeelte van het circuit. Verstappen remde later dan Leclerc, die nog even leek te denken de Red Bull-bolide weer in te halen, maar dat lukte niet.
Leclerc kon in eerste instantie nog redelijk in de buurt blijven van Verstappen. Hier had de Ferrari-rijder wel de hulp van DRS voor nodig, maar het werd duidelijk dat hij dit middel alleen kon gebruiken om aan te haken bij de Red Bull bolide. Verstappen maakte nog een kleine fout, waardoor Leclerc kon denken aan een inhaalactie, maar zover kwam het niet. Vanaf de tiende ronde wist de regerend wereldkampioen een gat te trekken naar Leclerc, waardoor hij niet meer hoefde te vrezen voor DRS voor zijn concurrent. Door een fout van Leclerc in de twaalfde ronde werd het gat vergroot naar rond de 2,5 seconden.
Probleem bij Pérez vergooit hoop op podium
Waar Verstappen het gat naar Leclerc redelijk snel wist te dichten, was het voor Pérez een stuk lastiger om dicht bij Sainz te komen. Het gat tussen de twee rijders lag geruime tijd rond de anderhalve seconde. In de zestiende ronde kwam de Red Bull-coureur binnen een seconde van Sainz, maar hij mocht nog geen DRS gebruiken. Toen ging het mis voor Pérez.
Over de boordradio meldde de Mexicaan dat hij geen kracht meer had vanuit de motor. 'Ik verlies ongeveer drie seconde over het rechte stuk', zei een boze Pérez over de boordradio naar zijn team. Zijn ingenieur verzekerde hem dat er geen probleem was met de krachtbron van Red Bull Powertrains en na twee ronden kon Pérez zijn weg op een normale manier vervolgen. Toen was het leed echter al geschied voor de coureur, aangezien hij op een achterstand van acht seconden kwam te staan.
Crash tussen Norris en Gasly helpt rijders op hards, en Pérez
In de ronde 41 ging het mis vlak na de bocht bij de neppe haven op het Miami International Autodrome. Gasly kon zijn auto niet meer insturen en Lando Norris hoopte te profiteren. Het ging echter mis voor beide rijders, want de Fransman tikte de McLaren-bolide op zijn achterband aan. Norris maakte een pirouette en de coureur moest zijn race vroegtijdig staken. De safety car kwam naar buiten en daar waren enkele coureurs heel blij mee.
Russell, Esteban Ocon en beide Aston Martin-rijders waren begonnen op de hards. Zij juichten om het feit dat de safety car naar buiten werd gebracht, aangezien zij een gratis pitstop kregen. Russell was na de start op de zestiende plek te vinden en de jonge Brit kwam na zijn pitstop op de zevende plek te staan. Ocon, die als laatste startte omdat hij zich niet kon kwalificeren, kwam weer naar buiten op de tiende plek. Ook Pérez was blij met de neutralisatie. De coureur schakelde over op de mediums en kon weer aanvallen.
Elf ronden voor het einde kwam de safety car naar binnen, en bij de herstart waren Verstappen en Pérez goed weg. Verstappen wist zijn positie te behouden, terwijl Pérez zijn aanval op Sainz afgeslagen zag worden. Leclerc kon de druk al snel opvoeren en kon ook een paar keer kijk of hij langs Verstappen kon gaan. Pérez probeerde het ook één keer bij Sainz, maar dat ging niet goed voor de Mexicaan. De Red Bull-coureur remde te diep in en verloor veel tijd.
Hectische slotfase deert Verstappen niet
De slotfase van de Grand Prix van Miami werd vanuit het niets hectisch. Russell en Hamilton gingen het gevecht aan met elkaar, en uiteindelijk kwam Russell als winnaar naar boven. Verder achterin het veld was er een crash tussen Mick Schumacher en Sebastian Vettel. Hierdoor eindigde de race van de viervoudig wereldkampioen. Hierdoor pakte Alexander Albon opnieuw een punt voor Williams. Verstappen kon de race uiteindelijk nog soeverein uitrijden, waardoor hij voor de tweede race op rij als eerste over de streep kwam en ook nog eens de snelste raceronde pakte.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties