Max Verstappen heeft de Grand Prix van Canada 2023 gewonnen en wederom op een zeer dominante wijze. De Nederlander lag van begin tot eind aan de leiding en werd ook niet heet of koud van de verschillende situaties met de virtuele safetycar en de safetycar. Fernando Alonso pakte P2 en Lewis Hamilton sloot aan op P3. Red Bull Racing-teamgenoot Sergio Pérez kon weer niet imponeren, hij werd zesde na zijn inhaalrace in Montreal.
Verstappen kwam goed uit de startblokken tijdens de openingsfase, net als Lewis Hamilton. Hamilton wist direct voorbij Fernando Alonso te steken en de tweede plaats over te nemen. Ook Pérez kwam goed weg, de Mexicaan was in de eerste ronde aan het strijden met een Ferrari. De tweede ronde verliep niet minder chaotisch, want Magnussen schoot rechtdoor nadat hij bijna in de versnellingsbak van Pérez reed. Hülkenberg wist zich goed staande te houden, de Duitser lag op P6 en kon Esteban Ocon op dat moment nog wel goed volgen. Vooraan was Verstappen al ruim een seconde weg.
Na zo'n vier ronden begon het veld te stabiliseren. De voorsprong van de tweevoudig wereldkampioen was opgelopen tot 1,5 seconde en Alonso reed zo'n seconde achter Hamilton. De Spanjaard leek de jacht te hebben geopend om zijn P2 weer terug te pakken. De eerste paar rondes van de race waren zo vlekkeloos verlopen, totdat Logan Sargeant zijn auto moest parkeren in de zevende ronde van de race. Daardoor kwam de Virtual Safety Car het veld even weer samenvoegen. Het duurde echter niet lang, aangezien Sargeant zijn auto vlot van de baan gehaald kon worden.
Verstappen blijft stabiel aan de leiding terwijl chaos in de pitlane losbarstte
Na de VSC was de Nederlander vanzelfsprekend nog stabiel aan de leiding, zijn voorsprong was inmiddels al vier seconden. Alonso zat binnen de DRS van Hamilton, maar zag nog geen mogelijkheid om er voorbij te steken. George Russell zat immers ook op de staart van de Spanjaard, maar hij zat nog steeds niet binnen DRS. Niet veel later reed de Brit veel te hard over de kerbs en toen stuiterde hij de muur in. Daardoor was de voorvleugel en de zijkant van de W14 flink beschadigd. Het veroorzaakte tevens de eerste safetycar van de race en Verstappen en Red Bull Racing zagen direct de mogelijkheid om naar binnen te gaan voor een pitstop.
De chaos leek te zijn losgebarsten, want in de pitstraat ontbrak het ook niet aan spektakel. Alonso was net klaar en toen liet Mercedes Hamilton al gaan, waardoor de Mercedes-coureur vlak voor de neus van Alonso kwam. Vanzelfsprekend werd het onderzocht of het een unsafe release was. In de zestiende ronde van de race ging de safetycar weer naar binnen en de herstart was een eitje voor de Nederlander, die direct in die ronde alweer 1,2 seconde weg was. Ferrari koos ervoor om niet onder de safetycar naar binnen te gaan. Daardoor lagen Charles Leclerc en Carlos Sainz wel P4 en P5, maar hoeveel profijt ze daar later van zouden hebben was nog een vraagteken.
Russell lag nog steeds achteraan, maar zat wel achter Gasly aan. De Fransman was gestart op de zachte band, maar kon daar niet veel voordelen uithalen. Onder de safetycar ging hij naar de harde band. Nyck de Vries lag nog steeds zeventiende, waar hij ook op was gestart. Teamgenoot Yuki Tsunoda stond er wat beter voor, de Japanner lag dertiende en had uitzicht op de punten. Achteraan de grid was het dus niet zo spannend, maar voorin was het Alonso gelukt om Hamilton in te halen. Sainz zag het wel zitten om Leclerc in te halen, dus begon de Spanjaard op de boordradio aan te geven dat hij sneller was dan zijn teamgenoot.
Halverwege geen vuiltje aan de lucht voor de Nederlander, De Vries eraf met Magnussen
Zo halverwege de race was er vrijwel niks veranderd aan de volgorde van de grid en reed de tweevoudig wereldkampioen nog steeds stabiel vooraan, Zijn voorsprong op Alonso was zo'n vier seconden. Over de boordradio liet hij wel even weten dat het gripniveau op de harde band wat aan het aftakelen was, maar niet veel later bleek het toch oké te zijn. Het moment tussen De Vries en Magnussen schudde de race even op en de kijkers thuis weer wakker, want wheelbangend gingen de twee coureurs door de bocht heen. Beide coureurs gingen er uiteindelijk af. Dat zorgde er wel voor dat De Vries een flinke achterstand kreeg, hij lag namelijk achttiende met 39 seconden achterstand.
Ferrari besloot eindelijk eens een pitstop te gaan maken en zette Sainz op de harde band. Uiteindelijk leek het niet zo'n slechte beslissing te zijn om buiten te blijven tijdens de safetycar vroeg in de race, want de Madrileen lag nog steeds vijfde. Leclerc ging de ronde erna naar binnen. In de 42ste ronde haalde Red Bull Verstappen ook nog even naar binnen, hij kreeg de mediums eronder. Het gat met Alonso op nummer twee was uiteraard groot genoeg en bij het uitkomen van de pitstraat was de voorsprong op de Spanjaard nog steeds ruim vier seconden. De snelste raceronde stond op de naam van de zevenvoudig wereldkampioen.
Hamilton werkt Alonso in het zweet
De laatste tien rondes van de race stonden voor Hamilton in het teken van de jacht op Alonso. Via de boordradio liet Peter Bonnington, de engineer van de zevenvoudig wereldkampioen, weten dat Alonso problemen had met de achterremmen, dus dat kon in het voordeel werken van de Mercedes-coureur. Hamilton zat nog 1,9 seconde achter de Spanjaard, maar daar wilde Alonso niks over horen. Toen de rust vooraan was wedergekeerd ging het in het middenveld nog even los, want daar was Lando Norris in gevecht met Valtteri Bottas. De Brit wist de Alfa Romeo-coureur te pakken te krijgen, maar Bottas had wel DRS. Uiteindelijk wist van beide heren alleen Bottas punten te pakken voor zijn team, omdat Norris nog vijf seconden moest inleveren wegens 'onsportief gedrag', vanwege te langzaam rijden achter de safetycar, zodat beide coureurs van McLaren een dubbelstop voor nieuwe banden konden maken. Daar hield het echter nog niet op, want Ocon bemoeide zich nog met de strijd. Als laatste wist Stroll Bottas te pakken, en dat op de streep.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties