Max Verstappen heeft de Grand Prix van Monaco naar zich toe weten te trekken. De coureur van Red Bull Racing begon vanaf poleposition en wist Fernando Alonso achter zich te houden gedurende de race. Regen probeerde nog wat roet in het eten te gooien aan het einde van de race, maar het veranderde weinig aan de einduitslag vooraan. Esteban Ocon maakte het podium in Monte Carlo compleet.
De start op het krappe stratencircuit in Monaco is natuurlijk uitermate belangrijk. Verstappen ving de race aan op de mediums terwijl zijn grootste concurrent van deze zondag, Alonso, op het harde rubber begon. Verstappen was redelijk weg op de mediums en ook Alonso kwam goed van zijn startplek af. Alle coureurs kwamen ongeschonden uit de eerste paar bochten. Het was wel dringen bij de haarspeldbocht, waar Sergio Pérez klem kwam te zitten. Lance Stroll zakte ver terug met schade aan de voorvleugel en een lekke band.
Meerdere coureurs waren na de openingsronde te vinden in de pitstraat. Zhou Guanyu, Nico Hülkenberg en Pérez kwamen naar binnen om de mediums onder de auto vandaan te halen en over te stappen op de hards. Daarmee voldeden de coureurs aan het bandenreglement en hoefden zij technisch gezien niet meer naar binnen te komen. Vooraan wist Verstappen een klein gat te slaan naar Alonso, die op zijn beurt Ocon op een redelijke afstand wist te houden.
Ocon verliest Verstappen en Alonso heel snel uit het oog
In de vijfde ronde werd duidelijk dat Hülkenberg een tijdstraf te verwerken kreeg. De Duitse coureur van Haas werd schuldig bevonden aan botsingen in het middenveld en kreeg daardoor een straf van vijf seconden. In de tussentijd kon Pérez achteraan zijn spierballen tonen in vrije lucht. De Mexicaan was ruim twee seconden sneller dan de coureurs die vooraan reden. Verstappen had op dat moment zijn voorsprong ten opzichte van Alonso uitgebouwd.
De verschillen in het veld werden al heel snel duidelijk. De twee mannen aan kop konden zonder enige moeite wegrijden bij Ocon, die juist meer achterom moest kijken naar Carlos Sainz. Daarachter zat het veld dicht bij elkaar. Hierdoor was het voor coureurs als Nyck de Vries lastig om echt een vuist te maken, aangezien er een lange DRS-trein was ontstaan.
Sainz knalt tegen Ocon aan
Sainz kwam heel rap dichter bij Ocon. De Spanjaard kon dan ook een aanval plegen in de Nouvelle-chicane, maar de Alpine-coureur besloot het gat te dichten. De Spanjaard remde echter veel te laat en knalde met zijn voorvleugel tegen de achterzijde van de Alpine-bolide. De Ferrari-rijder besloot wel door te rijden met zijn kapotte voorvleugel, ondanks dat het team in de pits klaarstond. Er was in sector één even kortstondig geel, aangezien de endplate van Sainz op het asfalt lag.
Even later was er paniek in de cockpit van Alonso. De coureur van Aston Martin voelde dat iets niet goed zat en dacht zelf aan een lekke band. De Britse renstal kon hem verzekeren dat er niks aan de hand was, maar dat betekende niet dat Alonso niets voelde. Het probleem van de man uit Oviedo was ook duidelijk te zien in de rondetijden. Verstappen wist ineens drie seconden te pakken op Alonso waardoor het gat naar zes seconden opliep.
Inhaalacties in Monaco
Logan Sargeant was achteraan de leider van een clubje van zes coureurs. De Amerikaan had mediumbanden waar het leven al uit was en daar wist Kevin Magnussen als eerste van te profiteren. De Haas-coureur besloot zijn auto in bocht 5 aan de binnenkant ertussen te prikken en die actie bleek succesvol. In de laatste twee bochten waren het respectievelijk Lance Stroll en Pérez die Sargeant in wisten te halen. De mensen die dachten dat er in Monaco niet ingehaald kan worden, kwamen bedrogen uit.
Na de inhaalacties van Stroll en Pérez was Sargeant een zogeheten sitting duck. Zhou Guanyu probeerde de Williams-rijder in te halen, maar die actie mislukte waardoor Hülkenberg wist te profiteren. Even later wist de Duitser Sargeant te pakken in de Nouvelle-chicane. Sargeant kon simpelweg niet laat remmen, waardoor Hülkenberg de Amerikaan simpel kon passeren.
Vooraan was er geen actie te bespeuren, ondanks dat Ferrari een strategisch spelletje probeerde te spelen. De monteurs van de Italiaanse renstal stonden opnieuw klaar om de banden van Sainz te wisselen, maar hij reed uiteindelijk gewoon door. Daarnaast wist Verstappen een flink gat te slaan naar Alonso. De regerend wereldkampioen had in ronde 25 al een voorsprong van elf seconden op de Spanjaard, terwijl het gat naar Ocon al ruim 29 seconden was.
Slechte pitstop wordt Ocon niet fataal
In de dertigste ronde van de race slonk het gat tussen Verstappen en Alonso. De Nederlander kwam achterblijvers tegen, waaronder zijn eigen teamgenoot. Binnen no-time was het verschil tussen de top-twee-coureurs acht seconden. Bij Red Bull liet men tegelijkertijd weten dat het mogelijk zou gaan regenen aan het einde van de Grand Prix. Daardoor wilde de Oostenrijkse renstal mogelijk niet het risico nemen door Verstappen naar binnen te halen.
In ronde 32 kwam Ocon naar binnen, maar de coureur van Alpine kende een zwakke stop. De Fransman kon echter opgelucht ademhalen. Sainz kwam een ronde later naar binnen, maar de out-lap van Ocon was uitmuntend. Ocon wist daardoor het gat te dichten, waardoor hij voor Sainz weer de baan op wist te komen om zo de derde plek te behouden.
Pérez rijdt auto stuk
Voor Pérez ging het weekend op zondag van kwaad tot erger. Eerst wilde de Red Bull-coureur Stroll inhalen, maar dat ging niet zoals het moest. De Mexicaan kwam wel voor zijn voormalig teamgenoot uit, maar hij haalde de Aston Martin-rijder wel buiten de baan in. Even later reed Pérez aan de staart van Hülkenberg, maar het ging mis voor de man uit Guadalajara voor de Nouvelle-chicane. De Red Bull-coureur reed zijn vleugel kapot en daardoor moest hij weer naar binnen.
De spanning vooraan zat vooral in de mogelijkheid op regen. Het gat tussen Verstappen en Alonso stabiliseerde zich op een gegeven moment rond de negen seconden. Hierdoor had de Red Bull-coureur absoluut geen vrije stop en met de dreiging van regen was de kans aanwezig dat het team de strategische strijd zou verliezen van Aston Martin. Ook Alonso begon zich af te vragen hoe het zat qua strategie, want de coureur had een groot gat naar de rijders achter hem.
De regen arriveert in Monaco, Stroll valt uit
In ronde 50 begon het te druppelen in Monte Carlo. Binnen een aantal ronden werd het duidelijk dat de regen zich door zou zetten. Meerdere coureurs konden niet afremmen voor de Nouvelle-chicane, waardoor enkele coureurs besloten naar binnen te duiken voor intermediates. Hierdoor ontstonden in het veld een aantal gevechten tussen verschillende rijders. Verstappen en Alonso besloten nog even buiten te blijven.
Alonso was de eerste die besloot naar binnen te duiken, de Spanjaard ging echter niet naar de intermediates, maar naar de mediums. Hierdoor begon het strategische steekspel in in de kop van het veld. Het werd heel snel duidelijk dat de slicks voor chaos zouden zorgen. Sainz schoot rechtdoor en verloor meerdere plekken. Verstappen ging uiteindelijk naar binnen voor de intermediates, terwijl Alonso opnieuw naar binnen moest. Hij verloor daar echter geen plekken mee, maar wel veel tijd.
Stroll werd op de intermediates de eerste uitvaller van de race. De Canadees schoot rechtdoor in de haarspeldbocht en daarmee brak de vleugel van de auto af. Even later ging het in Portier opnieuw mis voor de Aston Martin-coureur. De coureur reed weer tegen de muur aan, waardoor hij zijn race moest staken. Magnussen stond even later ook tegen de muur, nadat hij lang door was gereden op zijn hards.
Chaos in Monaco
Meerdere coureurs schoten rechtdoor de muur in of ze moesten de uitloopstrook pakken. Bij de meeste coureurs was de snelheid er ook direct uit. Zo verloor Verstappen tijd ten opzichte van Alonso, terwijl andere coureurs door het glibberen en glijden vaak dwars stonden op de baan. Russell en Sargeant kregen daarnaast te horen dat ze tijdstraf kregen nadat ze op een onveilige manier de baan weer op reden.
Na de zestigste ronde wist Verstappen zijn ritme weer te vinden. De Red Bull-coureur begon weer een beetje weg te rijden bij zijn voornaamste concurrent. De Nederlander kon, net zoals de meeste andere coureurs, gebruik maken van een droger wordende baan. Zo begonnen de rondetijden van de coureurs weer te zakken. Ook de coureurs op de full wets wisten snellere tijden te rijden.
Vooral Yuki Tsunoda had het moeilijk op zijn intermediates. De Japanner had het moeilijk met zijn remmen, waardoor hij meermaals de uitloopstrook moest pakken om maar niet in de muur te eindigen. Ook Pérez had het lastig, maar de Mexicaan reed op de full wets. Vooraan kwam Verstappen niet meer in de problemen en wist hij de Grand Prix van Monaco voor de tweede keer te winnen. Alonso en Ocon mochten het podium complementeren.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties