Max Verstappen erkent dat het gebruik van DRS een grote rol speelde in het behalen van zijn eerste overwinning in 2022. 'Als ik vandaag geen DRS had, had ik hem nooit ingehaald', zegt hij tegenover Motorsport.com. 'Zonder DRS was het de tweede plaats voor mij geworden.'
Bocht 27. Het bleek de hotspot voor actie te zijn afgelopen weekend in Jeddah. Zo is het de plek waar Nicholas Latifi zijn Williams in de muur zette waardoor de safety car naar buiten kwam. Tevens is het de plek waar Verstappen en Charles Leclerc het aan de stok kregen dankzij de DRS-detectielijn. Deze lijn bepaald wie er DRS krijgt en wie niet. De Nederlander en Monegask streden het hardst om maar niet als eerste over die lijn te komen wat voor spectaculaire beelden zorgde. Toch blijken de coureurs gematigd enthousiast te zijn over het inhaalsysteem.
'Te gevoelig'
Verstappen ziet dat deze auto's afhankelijk worden van DRS. 'Ik denk dat we te gevoelig hiervoor zijn. Natuurlijk, op sommige banen is het makkelijker om in te halen dan op andere banen, maar op dit moment denk ik dat zonder DRS het de tweede plaats voor mij was geworden.' Toch ziet de regerend wereldkampioen ook de positieve kant van de nieuwe bolides in. 'Ik denk dat de auto's beter kunnen volgen. Dit hangt wel af van de band. Met de harde band kun je bijvoorbeeld dichterbij volgen. De andere bandensoorten - en dit hangt ook af van de baan - vallen gewoon uit elkaar. Zodra je iemand een aantal ronden gaat volgen, gaan ze gewoon open.'
Ferrari-coureur Carlos Sainz durft nog wel een stapje verder te gaan dan Verstappen. 'Misschien moeten we overwegen om het DRS-effect een beetje minder effectief te maken zodat we niet die deltatoestanden krijgen die we tegenwoordig zien. Nu zijn sommige inhaalacties misschien wat te makkelijk.' Toch ziet Sainz ook de voordelen van het Drag Reduction System in. 'Wat DRS heeft verbeterd is de voorspelbaarheid van de auto bij het volgen, een voorspelbaardere balans en de mogelijkheid om dichterbij te blijven voor een paar bochten', stelt de Spanjaard die in Saoedi-Arabië genoegen moest nemen met een derde plaats.
'Onderdeel van het racen'
Leclerc is echter positief over de opening in het achtervleugel. 'Ik denk dat DRS voor nu moet blijven, anders worden de races erg saai. Ondanks dat het volgen van auto's beter is geworden ten opzichte van vorig jaar -wat een positieve stap is - is het niet genoeg om DRS af te schaffen.' De Monegask laat blijken erg blij te zijn met de manier waarop er geracet werd en de rol die DRS hierbij speelde. 'Het is nu eenmaal een deel ervan en ik heb er eigenlijk best wel van genoten. Het maakt deel uit van de strategie van elke coureur op het gebied van verdedigen en aanvallen. Het is voorlopig een onderdeel van het racen.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties