Ferrari-coureur Carlos Sainz heeft de tweede vrije training in Italië als snelste afgesloten. Hij hield oud-teamgenoot Lando Norris met een miniem verschil op achterstand, terwijl Red Bull Racing-coureurs Sergio Pérez en Max Verstappen respectievelijk niet verder kwamen dan de derde en vijfde tijd. Verstappen had in zijn snelste ronde wel last van verkeer. Pérez was ook in de racesimulatie sneller dan Verstappen, maar beëindigde zijn sessie in de grindbak.
Aangezien de coureurs dit weekend slechts elf sets banden beschikbaar hebben, gebruikten ze in de eerste sessie slechts één set banden. Na de tweede vrije training moet er een extra set worden ingeleverd, en na VT3 nog eens twee sets, en dus kunnen de teams drie sets banden gebruiken in de laatste twee vrije trainingen. Red Bull Racing, Mercedes, en Ferrari kozen hierbij voor dezelfde strategie: in de eerste training reden de zes coureurs met harde banden, en in de namiddag werd er eerst gekozen voor de mediumbanden, waarna er later gewisseld werd naar de zachte banden. De meeste collega's reden aan het begin van de sessie op diezelfde C4-banden. Alleen de beide Williams-coureurs en Fernando Alonso kozen voor de zachte band, terwijl de Haas-coureur, Oscar Piastri, en Lance Stroll op de harde banden de baan opreden.
Stroll kwam in de tweede sessie pas voor het eerst in actie, nadat hij in VT1 zijn stoeltje aan rookie Felipe Drugovich moest afstaan. Het zou een rampzalig begin van de sessie worden voor Stroll, want de Canadees viel al in zijn eerste snelle ronde stil. De Aston Martin-coureur zorgde zo al snel voor een rodevlagsituatie, en kon vandaag dus geen enkele rondetijd laten noteren.
Bij Red Bull werd er in de eerste training nog gekozen voor verschillende achtervleugels, waarbij Verstappen met meer downforce over het asfalt raasde dan Pérez. Na het bestuderen van de data, reed Verstappen in de tweede sessie met minder neerwaartse druk dan in de openingssessie, al wat zijn achtervleugel nog altijd groter dan die van zijn Mexicaanse teamgenoot. In de kwalificatie zou dat echter betekenen dat Verstappen meer topsnelheid wint zodra de DRS geopend wordt, en op zondag zou dit de bandenslijtage ten goede moeten komen.
Verstappen zet de toon na herstart, waarna Ferrari terugslaat
Met vijftig minuten op de klok, werd de sessie hervat, waarbij het Verstappen was die de eerste richttijd neerzette op de mediumbanden, met een 1:22,2. Oud-teamgenoot Alexander Albon kwam dicht in de buurt: de Williams-coureur was, weliswaar op de zachte banden, slechts een halve tiende langzamer, terwijl ook Pérez met één tiende achterstand competitief van start ging, voor het Ferrari-duo, dat een achterstand van drie tienden op de wereldkampioen had.
Terwijl Verstappen en Albon hun team even bezochten in de pitstraat, gingen Charles Leclerc en Carlos Sainz er even goed voor zitten voor het thuispubliek, dat nog niet in groten getale was komen opdagen. Jarige job Sainz pakte P1 met een 1:21,5 en hield daarmee Leclerc op drie tienden achterstand, terwijl Pérez bij zijn tweede poging de derde plek van Verstappen overname, weliswaar met een achterstand van ruim zes tienden op Sainz. Alonso, een van de weinigen op de zachte band, nam die derde plek later over, maar kon ondanks een bandenvoordeel de toptijden van de Ferrari-coureurs niet benaderen.
Verstappen kent geen vlekkeloze ronde op de softs
Na een stint op de mediumbanden werd er een bezoekje gepleegd aan het team, om vervolgens de toptijden op de zachte banden na te jagen. Williams, dat gestart was met de zachte banden, volgde de omgedraaide route. Aan de top waren de verschillen op de zachte banden behoorlijk klein: Pérez was Sainz nipt te snel af, terwijl Verstappen niet verder kwam dan de derde plek met een kleine tiende achterstand. De Nederlander klaagde daarbij wel over het vele verkeer in de middensector. Verstappen wilde nog een nieuwe poging wagen, maar werd door engineer Gianpiero Lambiase tot de orde geroepen: 'Dit is niet de kwalificatie, Max.'
Het grootste gedeelte van de dag vochten de Red Bull- en Ferrari-coureurs voor de topplekken, maar richting de slotfase meldde ook McLaren zich vooraan, met de snelste tijd voor Lando Norris, terwijl Oscar Piastri met een vierde tijd Verstappen net te snel af was. De jarige Sainz liet het er niet bij zitten, en in tegenstelling tot Verstappen reed de Spanjaard nog een tweede ronde op de zachte band, waarbij hij voormalig teamgenoot Norris met 0,019 seconden te snel af was.
Pérez zorgt met nieuwe fout voor onderbreking van racesimulaties
De laatste achttien minuten van de training stonden niet meer in het teken van het neerzetten van tijdsverbeteringen. Nadat de coureurs, vooral op de harde banden, in VT1 al een langere run hadden gedaan, besteedden ze het laatste deel van de tweede training aan meer voorbereidingswerk voor de zondag. Pérez zorgde echter na vier ronden van zijn racesimulatie voor een rode vlag, na een crash in de Parabolicabocht. De Mexicaan beschadigde de achtervleugel van zijn RB19, waarna hij in de grindbak vast kwam te zitten.
Opvallend genoeg was Pérez voor zijn fout wel de snelste coureur in de racesimulaties. De Red Bull-coureur reed 1:25,466 gemiddeld over vier ronden, terwijl Verstappen na drie ronden met 1:25,609 zo'n anderhalve tiende langzamer was. Verstappen reed met een 1:25,2 in de laatste ronde voor de rode vlag. De beide Red Bull-coureurs waren sneller dan het Ferrari-duo, dat op haar beurt weer beter van start ging dan Norris, terwijl Hamilton belabberde tijden liet noteren op het mediumrubber. Alexander Albon opende competitief met een 1:25,717, maar deed dat wel op de zachte band. De sessie werd hervat met vier minuten te gaan, en dus was er niet meer tijd dan twee extra ronden voor een racesimulatie, waardoor de teams dus over weinig nuttige data beschikken dankzij de crash van Pérez.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties