Verslag VT2 | Mercedes en McLaren zijn Verstappen te snel af, Red Bull kiest voor afwijkende afstelling Formule 1
Formule 1

Verslag VT2 | Mercedes en McLaren zijn Verstappen te snel af, Red Bull kiest voor afwijkende afstelling

Verslag VT2 | Mercedes en McLaren zijn Verstappen te snel af, Red Bull kiest voor afwijkende afstelling

De top vier in de tweede vrije training voor de Grand Prix van Nederland werd gevuld door beide topteams met Mercedes-motoren. George Russell en Oscar Piastri bleven teamgenoten Lewis Hamilton en Lando Norris voor, terwijl Max Verstappen genoegen moest nemen met P5. Sergio Pérez eindigde als twaalfde, en ook Ferrari had het lastig: Charles Leclerc eindigde als negende en Carlos Sainz had versnellingsbakproblemen. Nico Hülkenberg crashte al vroeg in de sessie.

Nadat de eerste vrije training grotendeels nat verliep, scheen het zonnetje boven Circuit Zandvoort bij de aftrap van de tweede vrije training. De droge omstandigheden zorgden er wel voor dat veel coureurs ondanks de harde wind veel meters wilden maken, en dus al snel het circuit opreden. Logan Sargeant zette de eerste tijd neer, maar lang bleef hij niet op de eerste plek staan. Sergio Pérez opende met een 1:13,1, terwijl Verstappen met een 1:12,1 een volle seconde sneller was.

Lando Norris en Lewis Hamilton openden met de tweede en derde tijd, op grote achterstand van de Nederlander, waarbij nagenoeg iedereen de mediumbanden onder de auto had liggen. Alleen enkele coureurs uit de achterhoede openden de sessie met de hardste banden. Deze bandenkeuze is vaak veelzeggend voor de race, omdat de coureurs dit setje banden doorgaans opnieuw gebruiken aan het einde van de tweede vrije training bij de racesimulatie.

Grindbak wordt veel bezocht

De wind zorgde voor lastige omstandigheden, en het eerste slachtoffer hiervan was George Russell. De Brit schoot in zijn eerste snelle ronde rechtdoor in de middensector, en schoot door de grindbak. De enige schade die hij aan het voorval overhield was een vlak kantje op zijn Pirelli-banden. Enkele minuten later volgde Pérez het voorbeeld van zijn collega door in de Tarzanbocht rechtdoor te rijden door de grindbak.

De tekst gaat verder onder de Tweet.

Ook Verstappen ging niet helemaal probleemloos over Circuit Zandvoort. De Nederlander had een moment van overstuur in Scheivlak, een bloedsnelle rechterbocht, en eindigde met twee wielen in de grindbak, waarna hij het team vertelde dat hij de pitstraat op zou zoeken. Verstappen had wel nog de snelste tijd staan, met twee tienden voorsprong op Lewis Hamilton, en ook Lando Norris, Alexander Albon, en Yuki Tsunoda in de top vijf.

Terwijl Verstappen bij het team stond, reden de Mercedes-coureurs nog verder. Hamilton was met een 1:11,8 de eerste die onder de 1:12 dook, waarbij hij de winst pakte in de eerste en de laatste sector. Minder goed ging het bij Hülkenberg: de Duitser ging in VT1 al driemaal door de grindbak, en in de tweede vrije training ging het nog niet veel beter, aangezien hij in de Tarzanbocht zijn Haas-auto in de muur parkeerde, en zo de eerste rode vlag veroorzaakte.

De tekst gaat verder onder de Tweet.

Kwalificatiesimulaties

Hoewel de verwachting is dat de kwalificatie in de regen plaats zal vinden, werkten de teams wel hun normale schema voor de tweede vrije training af. Dat betekent dat het middelste deel van de sessie in het teken stond van kwalificatiesimulaties. Verstappen was de eerste coureur die op die C4-banden in actie kwam. Daarmee heroverde hij de koppositie met een 1:10,9, waarmee hij al ruim sneller was dan de snelste tijd uit de tweede vrije training van 2023.

Lang kon Verstappen niet genieten van de eerste plek, omdat Norris vlak achter hem reed en 0,025 seconden sneller ging. De Brit was vooral in de openingssector veel sneller, en verloor daarna zijn voorsprong grotendeels in de overige twee sectoren. Pérez was zes tienden langzamer dan Verstappen en bleef de Williams-coureurs maar net voor, en nam Pérez plaats achter Tsunoda, Alonso, en Magnussen. Bij McLaren was Oscar Piastri de snelste van beide coureurs: de Australiër ging met een 1:10,7 twee tienden sneller dan zijn teamgenoot.

De vier topteams zijn enorm aan elkaar gewaagd, en ook Piastri bleef dan ook niet lang op de eerste plek staan. Waar Lewis Hamilton een halve tiende tekortkwam, was George Russell wel 0,061 seconden sneller dan Piastri, en zo nam de Brit de eerste plek over. Bij Ferrari kwam de sessie van Carlos Sainz tot een vroegtijdig einde. Vloeistoffen lekten uit de versnellingsbak van de Spanjaard, die dus binnen moest blijven staan. Teamgenoot Charles Leclerc kwam er ook niet aan te pas, en strandde op de negende plek, met ruim zeven tienden achterstand op Russell.

De tekst gaat verder onder de Tweet.

Racesimulaties

Verstappen begon als eerste aan een kwalificatiesimulatie, en ging na één rondje alweer naar binnen, om met een klein half uur te gaan als eerste ook aan zijn racesimulatie te beginnen. Vanwege de verwachting dat het op zaterdag zal regenen, legde hij meer focus op de race dan op de kwalificatie, waarin hij vooral zal moeten vertrouwen op zijn talent op het natte asfalt.

In die racesimulatie maakte Verstappen geen al te sterke indruk. McLaren en Mercedes leek competitiever te zijn op de mediumbanden, al viel het wel op dat de Nederlander veel tijd verloor op de rechte stukken. Dit kan erop wijzen dat Red Bull gokt op een natte kwalificatie, en daarna in de race stand wil houden, maar het kan mogelijk ook betekenen dat Red Bull de motor minder ver opengedraaid heeft dan de concurrentie. Verstappen ging aan het einde van de sessie net als veel collega's ook nog over op de zachte banden, waarmee de twee favoriete compounds voor zondag duidelijk lijken te zijn.

Aangezien het einde van de sessie in het teken stond van racesimulaties, werden de snelste rondetijden niet meer aangescherpt. Russell sloot de openingsdag van het weekend daardoor als snelste af, voor Piastri en Hamilton. Norris en Verstappen beëindigden de sessie met bijna drie tienden achterstand als vierde en vijfde, voor Alonso, Tsunoda, Magnussen, Leclerc, en Albon, terwijl Pérez niet verder wist te komen dan een twaalfde tijd.

Hoe gaat Verstappen het doen op Zandvoort? Ontvang 50x je inzet als Max wint! Voor nieuwe spelers, 24+. Lees de voorwaarden.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws