Charles Leclerc heeft tijdens een weinigzeggende tweede vrije training op het Circuit of the Americas de snelste tijd weten te klokken. De tweede sessie stond vooral in het teken van de bandentest voor 2023. Leclerc was een van drie coureurs die een tijd op de normale band reed. Op de medium band klokte hij een tijd van 1.36.810. Valtteri Bottas en Daniel Ricciardo waren de overige twee coureurs met een tijd op de normale band en eindigden achter de Monegask op de tweede en derde plaats. Max Verstappen sloot de eerste dag in de Verenigde Staten als zevende af.
De tweede vrije training op het Circuit of the Americas duurde net als op het circuit van Suzuka anderhalf uur. De sessie werd met een half uur verlengd om de banden voor volgend seizoen te testen. Dit zou eigenlijk al in Japan gebeuren, maar kon door de slechte weersomstandigheden niet doorgaan.
Verstappen dook direct op de ongemarkeerde band naar buiten en reed enkele ronden op het nieuwe Pirelli-rubber. Leclerc, die zijn bolide in de eerste training af moest staan aan Robert Schwartzman, begon echter op de zachte band en zette al snel een behoorlijke tijd neer. Zijn 1.37.614 bleef een tijdje staan en werd na een kleine 25 minuten in de sessie pas weer verbeterd door de Monegask zelf. Op de medium band scherpte hij zijn eerder gereden tijd op de zachte band met maar liefst acht tienden aan.
Verstappen nog niet op de normale band naar buiten geweest
Een nieuwe poging van Verstappen leidde wel tot een tijdsverbetering, maar de Nederlander reed nog altijd op de testband en zette daar nog geen representatieve tijd neer. De wereldkampioen verbeterde zich naar de zesde plek op ruim 2.7 seconden van snelste man Leclerc. Ondertussen rijdt Lewis Hamilton Fernando Alonso in de weg en daar is de Spanjaard duidelijk niet over te spreken. Over de boordradio vraagt hij zich af over Hamilton zijn spiegels weer eens is vergeten.
Na iets meer dan een half uur hadden slechts drie coureurs hun toptijd gereden op het 'normale' rubber. Die drie coureurs namen tevens de eerste drie posities in op de tijdenlijst. Achter Leclerc waren dit Bottas en Ricciardo. Op de vierde plaats was Carlos Sainz de hoogst geklasseerde rijder op de ongemarkeerde band van Pirelli.
Coureurs vechten met bolide op het hobbelige asfalt
Veel coureurs kenden wel een moment op het hobbelige circuit. Met name in de eerste sector vochten de coureurs met hun bolide. Onder meer Leclerc, Perez en Hamilton slaagden erin hun auto net in het juiste spoor te houden. Even later kende Hamilton opnieuw een hachelijk moment. De zevenvoudig wereldkampioen ging vol over de kerbstones in de voorlaatste bocht en kon een crash ternauwernood voorkomen.
Ondertussen werd FIA-president Mohammed Ben Sulayem gesignaleerd in de Mercedes-garage. Het gesprek met onder meer Toto Wolff ging echter niet over de budgetsaga. Op de baan deden inmiddels meerdere coureurs, waaronder Perez en Sainz, een longrun op de ongemarkeerde band. Verstappen vond het allemaal wel best. De Nederlander was al uit zijn bolide gekropen en stond gezellig te praten met filmacteur Brad Pitt en regisseur Jerry Bruckheimer.
Weinig relevante data over longruns
Aan het einde van de training bleek dat de sessie vooral nuttige informatie op kan leveren voor volgend jaar. Weinig coureurs maakten gebruik van het rubber bestemd voor dit weekend. Over de verhoudingen voor de rest van het weekend valt dan nog weinig te zeggen. Alleen Leclerc, Bottas en Ricciardo reden hun snelste tijd op de normale band. Sainz was achter dit drietal de snelste op de ongemarkeerde band.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties