Tijdens de eerste vrije training voor de Grand Prix van België, de eerste sessie na de zomerstop, wist Carlos Sainz de snelste tijd neer te zetten. Op de softs reed de coureur van Ferrari een 1:46,538. De tweede en de derde tijd gingen naar Charles Leclerc en Max Verstappen, met een gat van 69 duizendsten en twee tienden naar Sainz. Uiteindelijk zorgde regen ervoor dat de tijden niet meer verbeterd konden worden.
De coureurs zullen na een langere periode van rust natuurlijk enigszins roestig zijn, dus de meeste rijders kwamen al snel naar buiten om de auto aan de tand te voelen. De meeste coureurs kwamen naar buiten op de intermediates, aangezien het miezerde op Spa-Francorchamps in de openingsminuten van de eerste vrije training. Toch merkte vooral Alexander Albon al snel op dat de baan nog kurkdroog was, waardoor de rijders snel naar binnen doken voor slicks.
Toen de coureurs eenmaal over waren gestapt naar de slicks was er veel variatie te zien bij de verschillende teams. Ferrari begon op hards, bij Mercedes reed George Russell op mediums en Verstappen, met enkele andere rijders, was te vinden op de softs. De coureur van Red Bull Racing wist direct de toon te zetten op de rode band. Lando Norris had de snelste tijd staan in de eerste tien minuten, maar Verstappen wist die tijd met ruim twee seconden te verbeteren.
Problemen Ocon en Bottas
Esteban Ocon en Valtteri Bottas kregen gedurende het eerste halfuur van de training te maken met problemen. Ocon meldde aan het team van Alpine dat er een probleem was met zijn versnellingsbak. Bottas merkte in zijn installatieronden al dat er iets niet goed was aan zijn Alfa Romeo-bolide. De Fin stapte al vroegtijdig uit zijn auto en meldde zich aan de pitmuur bij Frédéric Vasseur, waarna hij geen ronde meer reed.
Ferrari valt tijd Verstappen aan
Sainz was de eerste coureur van Ferrari die een poging mocht wagen op de softs. De Spanjaard wist onder de tijd van Verstappen te duiken. De bolide van Ferrari was vooral snel in de tweede sector, terwijl de auto juist tijd verloor in de eerste sector. Sainz zette een tijd neer van 1:46,538 waardoor hij twee tienden sneller was dan de Red Bull-coureur.
Also read
Leclerc hoeft geen kwaliteit van Verstappen over te nemen: 'Ben gefocust op mezelf'
Verstappen en Leclerc starten officieel achteraan tijdens Grand Prix van België
Leclerc mocht even later proberen om de tijd van Verstappen aan te vallen. De Monegask wist geen paarse sector te noteren en kon daardoor ook niet onder de tijd van zijn teamgenoot duiken. Leclerc was echter maar 69 duizendsten langzamer dan Sainz. Hierdoor was de vijfvoudig racewinnaar wel sneller dan titelconcurrent Verstappen.
Magnussen valt stil en veroorzaakt rode vlag
Kevin Magnussen zorgde in de eerste vrije training voor een rode vlag-situatie. De coureur van Haas viel na de eerste bocht stil, nadat hij al een probleem merkte in de laatste bochtencombinatie. Magnussen wist zijn auto wel van de racelijn te halen, maar de marshals konden niets anders doen dan zwaaien met de rode vlag. Het rode lampje bij de T-cam knipperde tegelijkertijd ook, wat betekende dat de auto niet veilig was, waardoor de situatie wat langer duurde dan normaal.
Regen spelbreker op Spa
Toen de lampen eenmaal weer op groen gingen, hadden de coureurs nog negen minuten om hun tijden te verbeteren. De meeste rijders werden dan ook naar buiten gestuurd op de softs. Verstappen wilde op de rode band beginnen aan een snelle ronde, maar deze brak hij direct na bocht 1. De coureur van Red Bull had niet voldoende temperatuur in zijn banden en besloot daardoor zijn snelle ronde nog even uit te stellen.
Dat betekende echter wel dat hij zijn tijd niet meer kon verbeteren. Gianpiero Lambiase meldde aan de Nederlander al dat er regen aankwam en die viel uiteindelijk ook in de derde sector. Hierdoor kon bijvoorbeeld ook Sergio Pérez zijn snelste ronde niet afmaken. Met nog vier minuten te gaan besloten de meeste coureurs weer naar binnen, terwijl anderen nog keken naar de performance van de intermediates.
Porpoising nog geen verleden tijd
Dit Grand Prix-weekend zal de FIA voor het eerst haar eigen porpoising-maatregelen gaan handhaven. De teams stelden zich geen zorgen te maken over de matrix en zeiden dat het stuiteren geen probleem meer is bij de meeste auto's. Toch is porpoising nog geen verleden tijd. De twee Ferrari-bolides stuiterden nog steeds en vooral de bolide van Albon bewoog heel erg op en neer op de Kemmel Straight. Dat kan nog wel eens voor moeilijkheden zorgen dit weekend.
Pak bijna twee keer je inzet terug als Verstappen de GP van België wint! Als je verantwoord speelt, houd je het leuk. Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties