Ook de komende twee seizoenen zal de Nederlandse Grand Prix neerstrijken in Zandvoort en dus moet de circuitorganisatie er alles aan doen om de baan up-to-date te houden voor de Formule 1. Het Circuit Zandvoort ondergaat momenteel een grondige renovatie, waarbij de pitstraat wordt verlengd en er extra pitboxen worden gebouwd.
De verbouwingen worden doorgevoerd om extra ruimte te creëren op het circuit van Zandvoort. Dat was de afgelopen jaren het grootste heikel punt wanneer de Formule 1 neerstreek in de Noord-Hollandse duinen. De pitstraat wordt verlengd, waardoor de teams hun stops voortaan kunnen uitvoeren zonder elkaar voor de voeten te lopen, en er worden zes extra pitboxen gebouwd. Mocht er in de toekomst een elfde team toetreden tot de koningsklasse van de autosport - de renstal van oud-coureur Michael Andretti wacht nog steeds op goedkeuring van de FOM - zal het in Zandvoort alvast niet vechten worden voor een plaatsje. Het werk zou in april dit jaar afgerond moeten zijn.
'Met dit ambitieuze project wordt niet alleen voldaan aan de strenge eisen van de FIA voor de Dutch Grand Prix, maar wordt ook de toekomst van Circuit Zandvoort als een veelzijdige, state-of-the-art evenementenlocatie versterkt', legt een woordvoerder van het circuit uit. De extra pitboxen zorgen er namelijk voor dat het circuit voortaan evenementen kan organiseren die in werkelijkheid niets met racen te maken hebben. Zo biedt de gloednieuwe infrastructuur naar schatting plaats voor zo'n 650 personen. Op deze manier wordt er een nieuwe bron van inkomsten gecreëerd voor het circuit.
Kritiek van de coureurs als aanleiding
Na de succesvolle editie van 2023 kondigde circuitdirecteur Robert van Overdijk al aan veranderingen te zullen doorvoeren in de nabije toekomst. De directe aanleiding voor de aanpassingen was de kritiek van verschillende coureurs die vonden dat de pitstopplaatsen op Zandvoort te dicht bij elkaar lagen. De organisatie van het circuit gaf gehoor aan de mening van de rijders, zo blijkt nu. 'We maken de pitstraat langer en trekken die wat verder uit elkaar. Dat maakt het in- en vooral uitrijden na een pitstop iets eenvoudiger voor de coureurs en geeft monteurs ook meteen meer ruimte en dus meer veiligheid', aldus Van Overdijk tegenover onder meer Motorsport.com vorig seizoen.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties