Ferrari-teambaas Frédéric Vasseur is blij met de één-twee in de kwalificatie, maar weet dat de focus vanaf nu zal liggen op de race in Las Vegas. Volgens de Fransman waren de longruns van Ferrari goed en zal de strategie een grote rol gaan spelen. Vasseur verwacht dat het een chaotische race gaat worden met safetycars, en hoopt dat Ferrari daar haar slag kan slaan.
Vasseur baalde flink op donderdag toen de auto van Carlos Sainz flinke schade kreeg van de losse putdeksel. Daardoor was de vloer aan gort gereten en moesten ook de batterij en de motor vervangen worden. Het leverde Sainz een gridstraf op van tien plekken, dus was het cruciaal om een goede kwalificatie te rijden. Dat lukte, Sainz pakte de tweede tijd, en Charles Leclerc wist de poleposition te bemachtigen. 'Over het algemeen is het resultaat zeer positief', begint Vasseur in gesprek met Sky Sports. 'Een one-two behalen in de kwalificatie in het eerste weekend hier in Las Vegas... Maar meer dan de pole is het feit dat we in elke sessie vooraan stonden, het is een goede voorbereiding op de race van morgen', besluit de Ferrari-teambaas.
Vasseur vindt het jammer dat Sainz op zaterdag een inhaalrace zal gaan moeten rijden, maar heeft vertrouwen in de snelheid die de Spanjaard het hele weekend al heeft laten zien. 'We focussen ons op de racedag. Kwalificatie is belangrijk, maar het is slechts een stap, het is niet het eindresultaat', vervolgt Vasseur. 'We hadden goede longruns en waren zeer consistent betreffende die prestaties, dus we moeten ons concentreren op onszelf en de strategie. We weten dat het waarschijnlijk een chaotische Grand Prix wordt met safetycars en andere soortgelijke gevallen. Maar we moeten ons richten op onze eigen prestaties, zonder aan anderen te denken. Ik hoop dat we op de racedag goed werk gaan leveren.'
Vasseur verwacht dat harde band nog wel een verschijning kan maken
Aan de gridstraf van Sainz wil Vasseur verder niet te veel woorden vuil maken. Ferrari had haar ongenoegen al uitgesproken toen ze de stewards verzocht om er nog eens naar te kijken, aangezien Sainz er niks aan kon doen dat al die onderdelen vervangen moeten worden. In feite ligt de schuld bij het circuit. 'Dit is de situatie en ik denk dat het belangrijkste voor het team is om gefocust te blijven op de race van morgen zonder te veel te praten over de straf. We weten dat het een beetje oneerlijk is, maar nu moeten we ons richten op de race', aldus de Fransman.
Al het werk dat nodig was om de SF-23 weer te repareren kostte aardig wat. Over een mogelijke verzoek tot vergoeding, zoals het geval was voor Haas in 2017 nadat de auto van Romain Grosjean beschadigd was geraakt door een probleem met de baan, legde de teambaas uit dat dit een onderwerp zal zijn dat na het weekend wordt besproken. 'Ik denk dat we hier maandag nog even over moeten zitten. Maar tot zaterdagavond wil ik alleen kijken naar het sportieve aspect. Ik denk dat veel teams hebben overwogen dat het dan nog kouder zal zijn, dus wellicht zet meer graining aan tot het gebruik van de harde band.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties