Ferrari-teambaas Frédéric Vasseur geeft Sergio Pérez niet de schuld van de 'Red Bull Racing-panini' waarin Charles Leclerc terecht kwam. De twee coureurs kwamen in aanraking met elkaar en toen had Leclerc schade aan zijn voorvleugel. Alsnog reed de Monegask een goede race, maar Vasseur ziet nog genoeg ruimte voor verbetering.
Leclerc en teamgenoot Carlos Sainz toverden tijdens de kwalificatie opeens een ongekende snelheid uit de hoge hoed. Nadat Q1 en Q2 wat vraagtekens opwekten over de prestaties van de Italiaanse renstal klokten de Ferrari-heren de eerste en tweede tijd in Q3. Ze waren sneller dan Max Verstappen, die genoegen moest nemen met P3. De start van de Grand Prix van Mexico verliep echter niet zo vlekkeloos, Leclerc bevond zich namelijk tussen Verstappen en Pérez en kon geen kant op in de eerste bocht, met een touché met Pérez als gevolgd. Leclerc had vervolgens schade aan de auto, maar Vasseur geeft Pérez niet de schuld.
'Ik denk dat dit het probleem is wat er ontstaat bij de start en als je met drie man op dezelfde lijn zit richting bocht 1', zegt Vasseur tegen Autosport. 'Ze vroegen me of het een sandwich was, maar ik zei dat het voor ons meer een panini was!', grapt de Fransman, verwijzend naar het platte, Italiaanse broodje om uit te leggen hoe krap het was voor Leclerc. 'Aan het eind kan je niemand de schuld geven. Max kan niet over de kerbs gaan, en Charles zat in het midden', lijkt Vasseur zijn schouders op te halen. Uiteindelijk kwam Leclerc als tweede over de streep en bezorgde hij Ferrari opnieuw een podium.
De mediumbanden waren geen optie voor Ferrari: 'Maar de harde banden werkten ook totaal niet'
De weg naar de P3 van Leclerc was niet zo makkelijk als het leek. Het team uit Maranello had het namelijk lastig met de banden. Voor hen werkten de banden met de witte wangen niet. 'Mijn gevoel vanaf de pitmuur zei dat de eerste stint in orde was. We waren drie of vier tienden van Max verwijderd, met schade aan de auto', vervolgt Vasseur. 'Maar met de harde banden waren we nooit in staat om de banden opnieuw aan de praat te krijgen.' Daarnaast waren de mediumbanden geen optie, omdat Ferrari niet dacht dat ze het 35 ronden op die band vol zouden houden.
Tekst gaat verder onder de foto
'En ik denk dat Max ook met de mediumbanden reed. Waarschijnlijk heeft bandenmanagement als gevolg van het beheer van de motor en de remmen en dergelijke, anderen geholpen. Maar het was ambitieus. En de set mediumbanden die we hadden was een gebruikte', verklaart Vasseur. Hoe dan ook ervaarde de Fransman de race pace van Ferrari niet als frustrerend. 'Frustrerend is niet het juiste woord. Als je derde en vierde staat, wil ik niet zeggen dat het een slechte race is. We hadden een slechte stint aan het einde, dat is duidelijk, dat is het belangrijkste probleem vandaag. Maar het eerste deel van de race verliep erg goed.'
Vasseur legt uit dat de consistentie in de races aangepakt moet worden. 'Ik denk dat we al een tijdje vooruitgang boeken, we hebben vier polepositions gehaald in de laatste zes races', geeft de Fransman aan. Maar toch is Ferrari niet instaat om die polepositions om te zetten in overwinningen. 'Het is een stap vooruit voor ons en we moeten waarschijnlijk wat consistenter zijn in de race, of in ieder geval geen verschil hebben tussen die stints, want dat is vaak waar we de positie verliezen', aldus de Ferrari-teambaas.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties