Na twee trainingen is er wel data beschikbaar, toch zeggen de analisten van Viaplay dat er nog niet heel veel gezegd kan worden over de echte snelheid van de coureurs. Wel geeft Rudy van Buren aan dat er problemen zijn bij Red Bull Racing en dat deze lastig op te lossen zijn.
In het nieuwe programma Vrooooom van Viaplay blikt Rob Kamphues met een aantal analisten vooruit op de Grand Prix. Na de samenvatting van de trainingen vraagt Kamphues of de training veel zeggen. 'Nee', antwoordt autocoureur Tom Coronel meteen. 'Het is een voorbode. Daarna is de kwalificatie één ding en dan krijg je ook race pace, en dat zijn toch wel twee verschillende dingen.' De trainingen zeggen dus zeker niet alles.
Ook autocoureur Mike Hezelmans geeft aan dat de trainingen niet veel zeggen. 'De derde training is makkelijker, die moet je eigenlijk kijken', vertelt hij. Hier laten de teams vaak meer van de echte snelheid zien en daarom is het een betere voorspelling voor de kwalificatie. Veel teams houden een deel van hun snelheid namelijk verborgen. 'Red Bull rijdt altijd met minder motorvermogen dan de rest in de eerste twee trainingen', legt Hezelmans uit.
Niet snel genoeg
Toch zijn de analisten het eens over één ding: Verstappen had het lastig. 'Weet je waar je dat goed aan kunt zien? Naar mijn mening die zes tienden verschil met zijn teamgenoot. Dan zie je gewoon dat de auto niet makkelijk is', legt Coronel uit. Op de beelden is ondertussen te zien dat Verstappen onderstuur heeft. Als Kamphues vraagt of de overstuur het grote probleem is voor Red Bull, ontkent Red Bull Simulator Test and Development Driver Rudy van Buren dit meteen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Van Buren geeft aan dat de onderstuur een voorbeeld is van het probleem. 'Als je kijkt naar het interview van Verstappen zelfs, we zijn gewoon niet snel genoeg', aldus Van Buren. Helaas voor Red Bull betekent dit niet veel goeds. 'Dat is misschien nog wel moeilijker, want dat bekent dat de auto best wel oké rijdt, maar dat we gewoon een paar tienden missen. Dat moet je gewoon zoeken in allerlei extreme dingen in plaats van dat je de auto kan finetunen als de balans niet top is.'
Zo veel variabelen
Coronel denkt dat ze auto gewoon iets trickier moeten maken, maar daar is Van Buren het niet mee eens. 'Het kunnen veel meer dingen zijn', vertelt hij. Zo noemt hij als voorbeeld de banden van Pirelli, die erg lastig zijn. 'De eerste rondetijd die Verstappen vandaag inging, in VT2, had hij onderstuur in de eerste drie bochten. Ronde afbreken, van je gas af, gaan die banden nog een keer aan. Dan ziet het er wel iets slechter uit. Ik bedoel niet dat hij vooraan zou staan als dat niet gebeurd was, maar er zijn zo veel variabelen.' Het is dus lastig om de Red Bull goed te krijgen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

In Milton Keynes wordt er alles aan gedaan om de problemen op te lossen, legt Van Buren uit. 'Ze hebben van alles getest. Er worden tal van andere manieren gezocht voor de instellingen van de auto. Alles wordt geprobeerd van wat we kunnen vinden. Dan wordt er vergaderd en kijken wat ze in de derde training gaan gebruiken. Morgenochtend zien we wat er wordt gebruikt.' Het zal na de derde vrije training duidelijk worden of Red Bull een oplossing heeft gevonden of dat de problemen te groot zijn.
F1 live kijken in 2025? Bekijk onze overzichtspagina of bestel rechtstreeks bij Viaplay of F1TV
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties