Colton Herta zou met een omweg alsnog de superlicentiepunten kunnen halen die benodigd zijn om een plekje in de Formule 1 te kunnen bemachtigen. Helmut Marko hoopt de IndyCar-coureur nog altijd aan te kunnen trekken voor het team van AlphaTauri, maar voorlopig ligt de FIA nog in de weg. Het bestuursorgaan van de sport heeft dan ook duidelijk gemaakt dat ze geen uitzondering op de regels zullen maken voor Herta. Als de Amerikaan voor de omweg kiest, dan komt daar wel wat risico bij kijken.
Herta heeft veertig superlicentiepunten nodig de stap naar de koningsklasse van de autosport te kunnen maken. De coureur heeft momenteel 32 punten, aangezien de regels omtrent de superlicentiepunten in de IndyCar een stuk stricter zijn. Red Bull Racing zou Herta kansen kunnen geven in een vrije training, maar dat levert de Amerikaan maar één punt per vrije training op. Aangezien er alleen ruimte zal zijn tijdens de eerste training van een weekend, zal Herta niet voldoende punten scoren omdat er nog maar zes raceweekenden zijn.
Volgens The Race is er wel een uitweg voor Red Bull. 'Het team zou Herta kunnen inschrijven voor een raceklasse buiten het Formule 1-seizoen om. Daarbij kan men denken aan de Toyota Racing Series, of de Indische en Aziatische Formula Regional-series.' De beste keuze lijkt de Aziatische Formula Regional-series te zijn, aangezien hier meer superlicentiepunten te behalen zijn. 'Achttien punten voor de winnaar, veertien punten voor de nummer twee en twaalf punten voor de nummer drie.' De coureur die vierde eindigt in de series krijgt tien punten, wat ook voldoende kan zijn voor Herta.
Mogelijke stap Herta niet zonder risico
The Race merkt op dat de raceserie vaak onervaren coureurs bevat die onder het Formule 3-niveau zitten. Daardoor zou het makkelijker moeten zijn voor Herta om de punten te behalen die benodigd zijn voor een kans in de Formule 1. Desondanks bestaat er natuurlijk altijd de mogelijkheid dat hij het niet redt. 'Daarnaast is het plausibel dat zijn 2019-seizoen niet mee gaat tellen, waardoor hij nog 28 punten heeft. Dan moet hij in de top-drie eindigen in het kampioenschap. Als Herta niet het gewenste resultaat behaalt, dan weet Red Bull dat pas in februari.'
'Het kan dus verstandig zijn om Pierre Gasly binnenboord te houden voordat Red Bull honderd procent zeker weet dat Herta genoeg superlicentiepunten heeft.' De Indische Formula Region-series kan een uitweg bieden voor de Amerikaanse coureur, aangezien de raceklasse al in december klaar is. Toch is het maar de vraag of hij superlicentiepunten kan scoren. 'Er mogen maar vijftien coureurs meedoen aan deze klasse, maar het is nog maar de vraag of er minimaal tien rijders mee gaan doen.' Dat aantal is nodig om superlicentiepunten te kunnen pakken.
Also read
De Vries wil niet dat de FIA Herta als uitzondering ziet: 'Waar houdt het dan op?'
Marko geeft Herta nog niet op: 'Superlicentie mogelijk zonder regels om te buigen'
Update 8.30u (21/09) | 'Red Bull wilde Herta laten rijden in DTM tijdens race op thuiscircuit'
Helmut Marko en Christian Horner waren gecharmeerd van Colton Herta en waren op zoek naar een manier om de coureur meer superlicentiepunten te geven. De twee topmannen van Red Bull Racing zagen in Herta de vervanger voor Pierre Gasly en wilden hem daardoor mee laten rijden in de DTM op de Red Bull Ring, meldt Motorsport-Total.com. De deelname van de Amerikaan was al goedgekeurd, maar werd op het laatste moment afgeblazen. Herta geldt immers niet meer als topkandidaat voor het AlphaTauri-stoeltje, nadat de FIA duidelijk maakte geen uitzondering te willen maken voor de IndyCar-rijder.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties