Mercedes is nog steeds in overleg met de FIA betreffende de update aan de voorvleugel. De FIA heeft de voorvleugel namelijk afgekeurd, en dus zal Mercedes niet met die vleugel rijden tijdens de race op Austin. Het lijkt erop dat er hier en daar wat aangepast moet worden, al heeft de FIA daar verder nog geen bevestiging over gegeven aan de Duitse renstal.
Mercedes kwam dit weekend met een upgrade aan de voorvleugel van hun bolide. Ondanks dat het team van Lewis Hamilton en George Russell aan had gegeven geen grote updates meer te brengen vanwege de budgetlimiet, kwam Mercedes toch met een vernieuwde voorvleugel. Hoe dan ook is deze illegaal verklaard door de FIA. Met de nieuwe technische regels mogen er niet te veel lipjes en details aan de voorvleugels zitten, wat met de update van de Duitse renstal wel zo zou zijn.
Daarnaast bracht Mercedes ook een vernieuwde achtervleugel en vloer mee, aangezien de vloer de grootste zorg was voor het team. Deze updates hebben ze wel al kunnen testen tijdens de vrijdag en de zaterdag op het Circuit Of The Americas. 'Ik denk dat we gewoon moeten werken aan de voorvleugel en dan zien of het goed genoeg is om ermee te rijden', vertelt Mercedes-teambaas Toto Wolff aan de internationale media. 'We hebben gepraat met de FIA, dus misschien moeten we het een beetje aanpassen hier en daar, maar dat is nog niet besloten.'
De vleugel die Mercedes wilde introduceren had wat nieuwe details in het design, zoals de slot-gap separators. Dat zijn kleine onderdelen op de vleugel die onder andere de luchtstromen reguleren richting de vloer. Volgens het team zouden die kleine onderdelen de wendbaarheid van de laatste twee elementen van de vleugel verbeteren. De FIA keurde dit ontwerp af, het voldoet namelijk niet aan de Formule 1-reglementen. Hamilton en Russell zullen dus niet te zien zijn met de nieuwe voorvleugel op hun bolides.
Wolff ziet Russell ongelukkig zijn in de auto in Austin
Mercedes gaf aan tevreden te zijn met de updates die ze wel hebben kunnen testen. Op de auto van de zevenvoudig wereldkampioen leken die updates te werken, maar Russell was niet gelukkig in de auto. Na de zomerstop wordt hij regelmatig verslagen door zijn teamgenoot in de kwalificaties, en in Austin was het geen ander verhaal. 'Ik heb met hem gepraat, hij is gewoon niet happy in de auto', verklaart de teambaas. De wind maakte de trainingen en de kwalificatie ook lastig. 'De auto gaat dan van goed naar slecht. Maar ik heb er vertrouwen in dat hij er bovenop komt.'
Also read
Update | Nieuwe voorvleugel Mercedes voldoet niet aan reglementen
Russell blijft teleurgesteld achter na kwalificatie: 'Ik had gehoopt op meer'
Hamilton gefrustreerd: 'Moeilijk te zien dat er zo hard gewerkt wordt en gat groot blijft'
Update 9.42u (25/10) | Mercedes laat discussie met FIA over voorvleugel voor wat het is: 'Niet waard om ervoor te vechten'
Mercedes gaat de discussie met de FIA niet aan over de nieuwe voorvleugel. De Duitse renstal bracht naar het Circuit of the Americas een update aan de voorvleugel, maar dit werd niet legaal bevonden door het bestuursorgaan. Mike Elliott, de technisch directeur van het team van Mercedes, geeft aan dat de renstal niet van plan was om de voorvleugel op de auto te zetten, aangezien er maar één exemplaar was. Elliott vindt dat Mercedes een punt heeft, maar dat het team een discussie liever achterwege laat.
Voorafgaand aan het Grand Prix-weekend in de Verenigde Staten werd duidelijk dat Mercedes haar nieuwe voorvleugel niet mocht gebruiken. De renstal is zelf van mening dat het concept wel mag, maar het team zal er niet alles aan doen om de FIA te overtuigen. 'Ik denk echt dat we een sterk punten kunnen maken', wordt Elliott geciteerd door The Race. 'De vraag is echter of we dit punt ook willen maken. Ik denk niet dat het echt waard is om ervoor te vechten.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties