Het raceweekend op Silverstone markeerde een primeur in de Formule 1. Voor het eerst werd er een sprintrace gehouden en vooralsnog zijn de reacties overwegend positief, al zijn er ook nog een aantal verbeterpunten. Charles Leclerc genoot van de nieuwe opzet, vooral omdat er volop kon worden gepusht tijdens de sprintrace. Daarnaast was ook de vrijdag een stuk minder saai dankzij de vervroegde kwalificatie.
'Ik vond het geweldig. Vooralsnog ben ik groots fan van dit nieuwe format', aldus een enthousiaste Leclerc bij Motorsport.com. Een groot voordeel van de nieuwe opzet is dat er elke dag van het raceweekend iets spannends op het programma staat. 'Je moest vanaf de eerste training al pushen om klaar te zijn voor de kwalificatie. Vooral de sprintrace was gaaf, omdat je zeventien ronden lang kunt pushen.' De doorgaans 'saaie' vrijdag werd dankzij de nieuwe opzet een stuk uitdagender voor de coureurs, hetgeen leidde tot tevredenheid bij Leclerc. 'Het is voor coureurs nu veel interessanter op vrijdag.'
Voor de sprintrace was er een vrije bandenkeuze en hoefde er minder brandstof mee te worden genomen. Hierdoor werden de auto's lichter en dat leidde weer tot betere bandenprestaties. 'Het is heel fijn zo. Het voelt goed om met een lichtere auto te rijden, zo kunnen we veel harder pushen. Dit doet me een beetje denken aan vroeger, toen er nog werd bijgetankt.' Helaas kan er op dit moment niet gedurende een volle racelengte worden gepusht. 'Normaal kunnen we niet zeventien ronden voluit gaan, dus het was gaaf om dat nu eens te kunnen doen.' Er zijn nog een aantal punten waar naar gekeken moet worden, maar de reacties zijn vooralsnog positief. 'Laten we kijken of het op andere circuits ook een goede toevoeging is', zo besluit de Monegask.
Update 11.45 (19/07) | Leclerc trots op progressie: 'Hoop vaker te strijden voor overwinning'
Na zijn sterke optreden in Groot-Brittannië is Charles Leclerc toch nog enigszins teleurgesteld dat hij niet met de overwinning naar huis terugkeert. Hoewel Ferrari niet had verwacht mee te strijden om de overwinning, voelt de tweede plek toch als een verlies. 'Ik pushte 200%, maar het was niet genoeg om de leiding te behouden helaas. Het is nu 50% frustratie en 50% procent geluk. We hadden niet gedacht zo dichtbij te komen, maar dan voelt het toch als verlies als je het zo nipt mist', aldus Leclerc bij F1TV. Ferrari mag trots zijn op de geboekte progressie. 'We werken heel goed als team, daar is dit resultaat een vrucht van. Nu moeten we proberen door te ontwikkelen, zodat we consistent vooraan mee kunnen doen weer.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties