De komende paar dagen zullen de laatste details rond het sprintraceplan worden uitgewerkt in samenwerking met alle F1-teams. Dat heeft Stefano Domenicali bevestigd in gesprek met Ziggo Sport. Alles moet perfect zijn volgens de CEO van de Formule 1, voordat het plan omgezet kan worden naar een definitieve toevoeging aan de kalender.
Een deadline heeft Domenicali nog niet gegeven, maar de verwachting is dat deze week de gesprekken afgerond zullen worden. 'De komende dagen zetten we de puntjes op de i van het sprintraceplan.' Dat moet in overeenstemming gebeuren met de verschillende teams, maar daar maakt de topman zich geen zorgen om. 'De onderlinge relaties zijn natuurlijk heel belangrijk, maar die zijn goed. Ik ken de teams al lang en ze weten van mij dat ik het belang van de situatie inzie.'
Dagelijks overleg over toeschouwers
Het is geen geheim dat de Formule 1 weer zo snel mogelijk toeschouwers bij de Grands Prix wil toelaten. Echter, in de meeste landen die een GP organiseren, laten de coronamaatregelen dat nog niet toe. Toch blijft Domenicali scherp voor als de mogelijkheid zich wel ineens presenteert: 'We spreken elke dag met de organisatoren hoe de situatie is, want we moeten er klaar voor zijn als het weer kan. Zodat we dan zoveel mogelijk fans naar de race kunnen laten komen en de paddock weer kunnen herstellen.'
Met een kalender die drieëntwintig race telt, is de kans groot dat fans dit jaar weer bij bepaalde races kunnen zijn. Aan de andere kant vergroot het de kans dat races uitvallen, zeker buiten Europa. 'Het is nog steeds ons doel om ze allemaal door te laten gaan', vertelt Domenicali. 'Dat willen de organisatoren ook. Het laat zien hoe sterk de Formule 1 is.'
Update 18.00u (26/04) | Formule 1 bevestigt officieel nieuw format met sprintraces dit seizoen
De Formule 1 heeft officieel bevestigd dat er dit seizoen drie Grands Prix zullen zijn waarbij er een sprintrace op zaterdag zal worden verreden. Het nieuws was al officieus bekend, maar is nu via de officiële kanalen bevestigd.
Om welke drie locaties het precies gaat, kan men echter nog niet zeggen. In ieder geval zal het nieuwe format getest worden op twee Europese circuits en één niet-Europees circuit.
CEO van de Formule 1, Stefano Domenicali, zegt verheugd te zijn met het nieuws. 'We zijn erg blij met de toevoeging, we kunnen de fans nu nog meer spektakel bieden tijdens een raceweekend dit jaar. We hebben nu op alle drie de dagen strijd en dat moet een geweldige ervaring worden.'
'Ik ben blij dat alle teams het plan ook hebben gesteund. Het laat zien dat we eensgezind zijn als het gaat om nieuwe, goede elementen toevoegen aan de sport', aldus de Italiaan.
In het persbericht legt men uit hoe het nieuwe raceweekend bij de drie pilots er precies uit gaat zien. Het nieuwe format voor het raceweekend ziet er als volgt uit:
Vrijdagochtend | Vrije Training 1 (60 min) |
Vrijdagmiddag | Kwalificatie (bepaalt grid voor de sprintrace) |
Zaterdagochtend | Vrije Training 2 (60 min) |
Zaterdagmiddag | Sprintrace (100 km, bepaalt grid voor de race) |
Zondagmiddag | Race |
Update II 14.25u (27/04) | Parc fermé bij sprintrace-weekenden op vrijdag al van kracht
Er is meer informatie bekend over het sprintrace-format. Zo gaat parc fermé, de regel waarin Formule 1-teams de bolides niet meer aan mogen passen, op vrijdag al in, terwijl de coureurs ook vrije bandenkeuze krijgen tijdens de sprintrace op zaterdag, evenals de officiële wedstrijd op zondag.
'Enkele details voor het verloop van het raceweekend moesten opgehelderd worden', zo trapt Auto, Motor und Sport af met nieuwe details omtrent het drievoudige kwalificatie-experiment. 'Omdat de FIA wilde voorkomen dat de teams hun auto specifiek afstellen op de eerste kwalificatie, treedt de parc fermé-regel op vrijdag al in', aldus de eerste aanpassing aan de reglementen naar aanleiding van de gewijzigde weekendstructuur.
De teams mogen dus op zaterdag en zondag geen grote aanpassingen meer doen aan de bolides. Wel kan de gewichtsverdeling van de auto nog aangepast worden. Mocht de buitentemperatuur van vrijdag op zaterdag tien graden verschillen dan is dat ook voldoende reden om aanpassingen aan de koeling van onder meer de remmen toe te staan.
Tenslotte is er ook een knoop doorgehakt met betrekking tot het bandenreglement. Alle coureurs krijgen slechts twaalf sets ter beschikking, zes maal de zachtste band, vier keer een setje mediumbanden en twee keer de hardste compound. Voor zowel de start als de sprintrace en de hoofdrace is daarnaast nu toegestaan om zelf de gewenste startcompound te kiezen. De teams hoeven dus niet meer op de band te starten die in Q2 gebruik wordt.
Update III 13.44u (28/04) | Silverstone bevestigt: eerste locatie voor sprintrace is bekend
Het circuit van Silverstone heeft bevestigd dat het de eerste locatie zal zijn waar de Formule 1 een sprintrace zal organiseren. Dit doet de organisatie van de baan via de officiële website. Eerder maakte de Formule 1 al bekend dat het nieuwe format zal worden uitgeprobeerd bij drie Grands Prix dit jaar. Na eerdere geruchten staat het nu vast dat Silverstone daar één van zal zijn.
Managing director Stuart Pringle zei het volgende in de bekendmaking op de site: 'Wij zijn ongelooflijk blij dat de Britse toeschouwers als eerste het sprintrace-format in actie mogen zien tijdens de Grand Prix van Groot-Brittannië. We hebben in jaren niet zo'n grote wijziging gezien in de sport. Ik waardeer de inzet van de Formule 1 en de FIA om de fans nog meer spektakel te bieden.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties