Lewis Hamilton is niet blij met hoe de FIA omgaat met de nieuwe regels omtrent de flexibele achtervleugels in de Formule 1. De komende maanden moeten teams hun achtervleugels aanpassen zodat deze voldoen aan het reglement omtrent flexibiliteit. De achtervleugel van de RB16B zou bijvoorbeeld te veel bewegen. Hamilton wil dat de FIA sneller handelt.
De FIA heeft reeds de controle rondom het testen van flexibele vleugels aangescherpt en wil dat in juni er al minder flexibele achtervleugels op de Formule 1-bolides zitten. In juli moeten de vleugels honderd procent voldoend aan de nieuwe regels. Dit proces is op gang gekomen nadat Hamilton tijdens de Grand Prix van Spanje opmerkte dat de achtervleugel van de RB16B van Max Verstappen te veel bewoog.
De regerend wereldkampioen wil echter dat de FIA haast maakt met de nieuwe regels. Hij denkt dat Red Bull Racing nog een voordeel kan halen uit hun flexibelere vleugels. 'Die vleugel geeft Red Bull in Baku een voordeel van ongeveer zes tienden van een seconde', zegt Hamilton tegen Sky Sports. De Grand Prix van Azerbeidzjan, verreden in de straten van Baku, vindt begin juni plaats. Dan gelden de nieuwe regels omtrent de flexibele aerodynamica nog niet. 'Ik denk dat we meer druk moeten zetten op de FIA om dit soort dingen goed te controleren.'
Hamilton wil actie zien van FIA
Hamilton ziet echter dat Red Bull vaker voordeeltjes pakt. Hij verwijst naar de kwalificatie van de Spaanse Grand Prix. De teams moesten de bandenwarmers om het rubber laten, terwijl Red Bull dit op een gegeven moment niet deed. 'Red Bull mocht de bandenwarmers wel verwijderen. We moeten er zeker van zijn dat de regels voor iedereen gelijk zijn.' De Brit vindt het begrijpelijk dat teams tot het uiterste gaan, maar vindt het de taak van de FIA om alles fair te houden.
Also read
Analyse | Waarom Red Bull door de kortere wielbasis het te kloppen team kan zijn in Monaco
Vettel: 'Natuurlijk kan dat een keer fout gaan tussen Hamilton en Verstappen'
Update 12.05 (20/05) | Seidl spreekt zich ook uit tegen flexibele achtervleugels
McLaren-teambaas Andreas Seidl heeft zich tegenover RaceFans ook uitgesproken tegen flexibele achtervleugels. De Duitser krijgt wel zijn zin dat de vleugel, in Spanje gezien bij Red Bull, vanaf juni zal worden verbannen. Met de timing is hij het echter niet eens en hij had graag sneller actie gezien van de FIA.
'Als je naar al die beelden kijkt van Spanje is het best duidelijk wat hier gebeurt', trapt Seidl zijn verhaal af. De teambaas zegt blij te zijn met het feit dat de FIA actie heeft ondernomen en het idee om de vleugels te verbannen vanaf juni te introduceren. Wel mogen de teams in de eerste maand nog twintig procent van hun vleugel flexibel laten zijn.'
Dat is iets waar Seidl niet blij mee is: 'Teams met zo'n vleugel hebben dat voordeel nu al een tijdje en mogen het ook nog ene zo houden. Dat is iets waar wij natuurlijk niet heel gelukkig van worden. We zijn het zwaar oneens met de timing van de FIA.'
Update II 12.10u (21/05) | Binotto ook oneens met uitstel regelwijziging flexibele achtervleugel
Mattia Binotto sluit zich aan bij het beklag van Andreas Seidl over de lange tijd die de teams hebben om hun flexibele achtervleugel aan te passen. Dat laat de teambaas van Ferrari weten tegenover Autosprint. In juni moeten de teams met zo'n achtervleugel, denk aan Red Bull Racing, hun vleugel aanpassen dat het niet meer kan ombuigen naar achteren. Het zou de renstallen een onreglementair voordeel geven op het rechte stuk.
Binotto zei het volgende over de reglementswijziging: 'Ik zie het op een vergelijkbare manier als Seidl. In het verleden hebben we echter ook te maken gehad met een soort uitstel voor reglementswijzigingen die tijdens een seizoen gebeurden. Dat duurde meestal maar twee weken. Ik begrijp echt niet waarom er hiervoor vier weken zijn vastgesteld. Dit zouden teams gewoon in twee weken moeten kunnen doen.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties